10 PATARIMŲ, KAIP IŠGARSĖTI FRANKFURTE

Jonas Malinauskas


Na, aišku, mes kalbame ne apie visą Vokietijos Heseno žemės sostinę, o apie vieną svarbiausių renginių, vykstančių „Messe Frankfurt“ parodų centre – vartojimo prekių ir suvenyrų parodą „Tendence“. Šiemet ji buvo perkelta į patį vidurvasarį – liepos pradžią, idant gamintojai ir pardavėjai spėtų deramai pasiruošti tiek Kalėdų karštligei, tiek kitų metų Velykoms.

 

Bendrovės „Kurt S. Adler“ (JAV) ekspozicija

 

Ne paslaptis, kas „tradiciniams“ mažmenininkams atėjo ne patys geriausi laikai – sparčiai augant internetinei prekybai, vis mažiau lankytojų užsuka į įprastas parduotuvės. Kad išsilaikytų, pardavėjams tenka plėsti pasiūlą, ieškoti naujų tiekėjų ir prekybos formų. Tokiomis sąlygomis atsiveria puikios galimybės pasireikšti ne tik Azijos, bet ir Rytų Europos, tarp jų Baltijos šalių gamintojams bei prekeiviams. „Tendence“ parodoje vieniems jų pasiseka užmegzti gausybę naujų kontaktų, o kiti grįžta namo nieko nepešę. Apibendrinę daugelio metų lankymosi „Messe Frankfurt“ patirtį, pabandėme suformuluoti keletą naudingų patarimų potencialiems „Tendence“ parodų dalyviams bei lankytojams.

1. NESISTENKITE PARODYTI VISKO

Regis, daugelis „Tendence“ parodos dalyvių stengiasi tiesiog priblokšti lankytojus prekių gausa savo stenduose. Kartais netgi atrodo, kad eksponatų kiekis atvirkščiai proporcingas stendo dydžiui. Vyrauja vadinamasis „pardavėjo požiūris“: jei klientas susidomėtų viena ar kita preke, bet jo netenkintų detalės, jam galima būtų tuoj pat pasiūlyti greta esančią alternatyvą. Tuo tarpu dėl stende sugrūstų eksponatų  lankytojas (ypač jei tai yra galutinis vartotojas) dažnai nesugeba įsivaizduoti, kaip jo pasirinktas objektas atrodys namų aplinkoje. Nepadeda net spontaniškas prekių grupavimas pagal stilių ar koloritą, kuris, beje, dažnai būna labai stereotipinis: jei Kalėdos – tai visur balta spalva, jei Velykos – salotinė žalia. Kur kas daugiau laimima, vadovaujantis „pirkėjo požiūriu“: daiktai dėliojami laisviau, kiekvienai jų grupei kuriamas nuotaikingas fonas, užsimenama apie vartojimo situacijas.

 

 

Budos skulptūra skleidžia ramybę ir
žada komercinę sėkmę firmai „Boltze“ (Vokietija)
  Antikvarinis mopedas – kuklus rankinukų stovas ir bendrovės „Ebbarito“ (Italija) reklaminis akcentas

 

2. ĮTERPKITE AKCENTUS

Tam, kad lankytojo žvilgsnis nenuslystų pro šalį, būtina pridėlioti ryškių ekspozicijos akcentų, vadinamųjų „eye catcher’ių“. Tam galima naudoti tiek dydį, tiek spalvą, tiek ir kitas išskirtines savybes. Daugelis eksponentų nesugalvoja nieko geresnio už kontrastingą apšvietimą ar spausdintus reklaminius plakatus. Bet šiuolaikinė skaitmeninė spauda leidžia kur kas daugiau. Pavyzdžiui, vienu žaviausių produktų danų įmonės „Nav Scandinavian“ stende buvo grakštus balansinis žaislas – laumžirgis, išpjautas lazeriu iš plieno folijos (diz. Torbenas Kragh Jørgensenas). Pasimesti tarp kitų eksponatų jam buvo vieni niekai, užtat šio gaminio nuotrauką, atspaustą per visą stendo sieną (kas, beje, nebuvo labai brangu) įsiminė daugelis parodos lankytojų. Šio produkto komercinę sėkmę taip pat užtikrino puikios kokybės reklaminė skrajutė ir vaizdingas pristatymas internete.

Tradicinė parodos akcentų kategorija – įvairios transporto priemonės arba jų maketai. „Ambiente“ parodoje vienvaldžiu lyderiu jau daugelį metų yra senasis „VW Transporter“, kartu simbolizuojantis ir vokišką kokybę, ir hipišką laisvę, o „Tendence“ parodoje dažniausiai aptinkamos dviratės transporto priemonės – retro stiliaus mopedai ir krovininiai dviračiai.

 

 

Balansinio žaislo „Wander Dragonfly“ didelio formato
nuotrauka įmonės „NAV Scandinavian“ (Danija) stende 
  Ekspozicijos „Outdoor living“ fragmentas

 

Aišku, visur kur turi būti saikas ir skonis. Pavyzdžiui, lauko ekspozicijoje „Outdoor Living“ greta lauko baldų ir dekoratyvinių augalų buvo eksponuojami iš statybinių putų suformuoti augalų bei grybų muliažai, turėję, anot rengėjų, apaugti dekoratyviniais želdiniais. Deja, to neįvyko, grubios formos gadino ekspozicijos darną ir vertė spėlioti, kokios rūšies grybų buvo prisiragavę šių maketų kūrėjai.

3. IŠBANDYKITE TAI, KAS NEĮPRASTA

Vartojimo prekių paroda visuomet suteikia puikių galimybių ne tik susirasti naujų partnerių, bet ir išsiaiškinti naujų dizaino sprendimų tinkamumą eksporto rinkoms. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia: lietuviškų sėdmaišių gamintojas „Pušku pušku“ savo stende „Tendence“ parodoje greta įvairių dydžių ir spalvų serijinių modelių sumanė eksponuoti ir šio sezono naujieną – sėdmaišį „Seat“, pagamintą bendradarbiaujant su Estijos drabužių prekės ženklu „Kuul“ ir dekoruotą miško fotografijų motyvais. Pasak įmonės vadovo R. Balčiūno, lankytojų dėmesį patraukė tiek baldo forma, suteikianti galimybę patogiai ištiesti parodos nuvargintas kojas, tiek ir ekstravagantiškas grafinis sprendimas. Pastaroji aplinkybė privertė gamintojus susimąstyti apie platesnius eksperimentus grafinio dekoro srityje.

 

 

Velykiniai zuikiai keičia spalvą ir dydį.
Bendrovė „Decostar“ (Olandija)
stendo fragmentas
  Prekės ženklo „Pušku pušku“ stenas parodoje

 

4. LOCAL VS GLOBAL

Tarp potencialiųjų „Tendence“ dalyvių vyrauja nuomonė, kad toną parodoje užduoda Vokietijos mažmenininkai, todėl tokie Švarcvaldo stiliaus gaminiai, kaip antai elnių ragai, sieniniai laikrodžiai su gegute ar bent jau čiulbantys „Bluetooth“ inkilėliai, yra kone privalomi siekiant komercinės sėkmės. Iš tiesų tarp parodoje besilankančių prekybininkų didelę dalį sudaro užsieniečiai, ieškantys naujų formų, išplaukiančių iš nacionalinio arba regioninio savitumo, tad, sakykim, originaliai interpretuoti tautiniai motyvai nuolat sulaukia dėmesio. Tai patvirtina kaimynų suomių pavyzdys: įmonės „Valona“ mediniai auskarai ir kiti papuošalai (diz. Elina Mäntylä), atkartojantys „Himmeli“ (lietuviškų sodų analogo) struktūrinius motyvus, buvo įvertinti ne tik Suomijoje, bet ir Vokietijoje, kur pelnė „Form“ konkurso šių metų apdovanojimą. Šiems gaminiams dizainerė sėmėsi įkvėpimo keliaudama po Europos šalis, tačiau liko ištikima skandinaviškai estetinei platformai. Jau minėtos firmos „Nav Scandinavian“ šūkis „World inspired – home founded“ šmaikščiai perteikia šio proceso esmę ir kartu parodo atsinaujinimo kryptį lietuviškam dizainui.

 

 

Interaktyvi garso kolonėlė „Zwitscherbox“, diz. Dennisas N. Clasenas, gam. „Relaxound“ (Vokietija)   Dekoratyvinės struktūros žalvario skardos, diz. Elina Mantyla, gam. „Valona“ (Suomija)  

 

5. NENUVERTINKITE RANKŲ DARBO

Tiek kūrėjai, tiek ir prekybininkai nepaliauja žavėtis skaitmeninėmis technologijomis: anksčiau sunkiai pasiekiamas medžiagų apdorojimo preciziškumas kiekvieną gaminį šiandien lengvai paverčia kone juvelyriniu dirbiniu. Tačiau pjovimo lazeriu ar vandens srove specifika stabdo kūrybinį individualumą. Be to, vienodą programinę įrangą naudoja dešimtys įmonių skirtingose pasaulio šalyse, tad tikimybė sukurti panašias formas yra labai didelė. „Tendence“ parodoje šie ypatumai akivaizdžiai pasireiškė margoje „Talents“ ekspozicijoje. Pavyzdžiui, nepaisant juvelyrės Hendrike Roers pastangų, griežtas racionalumas dominavo daugelyje įmonės „Kosae“ gaminių – nepagelbėjo net aktualios nuorodos į musulmoniškąją ornamentiką. Kad ir kaip įmantriai pjaustė žalvario lakštus dizaineris Jensas Ottenas (įmonė „Zyx-Design“), jam taip ir nepavyko pasiekti garsiųjų Tomo Dixono šviestuvų elegancijos. Kita vertus, rankomis (!) atlikti neįtikėtinos kokybės dizainerės Alenos Willroth pjaustiniai suteikė buitinio polipropileno atraižoms prabangaus unikalumo. Keramikės Noros Kovats rankomis formuotos porceliano, stiklo ir metalo mikroskulptūros, padengtos spalvotomis emalėmis, pavirto magiškomis „botaninėmis fantazijomis“. Žodžiu, preciziškas rankų darbas, įkvėptas kūrybinės vaizduotės, gali atnešti didesnę sėkmę nei formaliai taikomos skaitmeninės technologijos.

 

 

Dekoratyvinis šviestuvo gaubtas, diz. „Kasae“ (Vokietija)   Dekoratyvinis popieriaus pjaustinys, naudojant islamiškus motyvus. Diz. „Kasae“ (Vokietija)  

 

6. PAKLIŪKITE Į KONTEKSTĄ

Ne paslaptis, kad net ir patys išvaizdžiausi gaminiai stambiose parodose kartais patenka į chaotišką apsiaustį, trukdančią suformuoti daiktui reikalingą emocinį kontekstą. Siekiant to išvengti, „Tendence“ parodos rengėjai ateinančiais metais užsimojo vieną iš paviljonų padalyti į penkias skirtingas stilistines zonas: Urban, Modern, Cosy, Adventure ir Earth. Kiekvienoje jų vyraus savita nuotaika ir spalvų gama, bus pasakojamos skirtingos gyvenimo istorijos, papildytos skirtingais kulinariniais skoniais. Kiekvienoje šių zonų žiūrovus sups darni aplinka, išryškinanti eksponatų savitumą ir jų emocinę vertę. Kitame paviljone bus įrengta ekspozicija „Design City“, skirta garsiems dizaino prekių ženklams ir pažengusiems pirkėjams. Nėra abejonių, kad kitąmet pavieniai gaminiai „įsipaišys“ į ekspozicijos kontekstą kur kas sklandžiau nei šiemet.

 

 

Dekoratyviniai pjaustiniai „Renaissance“ ir „Foraminifera“, diz. Alena Willroth (Vokietija)

 

7. PASIŪLYKITE PRAKTINĘ NAUDĄ

Konkurencinį pranašumą rinkoje įgauna bendrovės, sugebančios pasiūlyti naujas vartotojiškas savybes arba jų derinius. Pastaraisiais metais didžiausias proveržis vyksta „miksuojant“ buitinius procesus su skaitmeninėmis technologijomis – ši tendencija taip pat rado atgarsį šių metų parodoje. Pavyzdžiui, belgų prekės ženklo „Kooduu“ prietaise, pavadintame „Synergy“, pavyko sujungti įkraunamąjį RGB šviestuvą, „Bluetooth“ garso kolonėlę ir... ledo kibirėlį gėrimams atvėsinti. Nekyla jokių abejonių, kad ši trejybė, įvilkta į dailų korpusą, puikiai pasitarnaus rengiant triukšmingus „auksinio jaunimo“ vakarėlius. Tuo tarpu švedų prekės ženklas „EWA Home“ pristatė kur kas kuklesnį daiktą (tiksliau, prietaisą) – elektros kištuko lizdą, prijungiamą prie namų Wi-Fi tinklo ir valdomą mobiliuoju telefonu. Kaip jau įprasta šiais laikais, dauguma papildomų valdymo funkcijų priskirta ne pačiam prietaisui, o jį palaikančiai mobiliojo telefono programėlei.

Tiesą sakant, gausiame „Tendence“ prekių asortimente šios buitinės elektronikos prekės veikiau yra išimtis nei taisyklė. Tačiau greta jų siūlomos įprastos mechaninių įrankių kombinacijos – ar tai būtų rinkinys židinio priežiūrai, ar kišeninis raktų ir įrankių laikiklis – atrodo lyg vakarykštės dienos atgarsiai, pranykstantys internetinės komercijos platybėse. Nepaisant dailaus dizaino, sudominti tokiais rinkiniais parodos lankytojus, juolab mažmenininkus, vargu ar beįmanoma. Be to, pastariesiems vis dažniau iškyla atsakingo vartojimo problema – kam apsikrauti gražiais, bet ne itin reikalingais daiktais?

 

 

  Garso kolonėlės „Synergy“,
gam. „Kooduus“ (Belgija)
  Universalus raktų laikiklis „Monkey“, diz. Moritzas Mackas (Vokietija)

 

8. SURENKITE ŠOU

Visi parodų dalyviai žino, kad stende rengiamas veiksmas – puikus būdas atkreipti lankytojų dėmesį. Žino, bet kažkodėl to nedaro. Kad ir į kokią ekspoziciją užsuktum – arba stendo personalas užsiėmęs kitais klientais, arba flegmatiškai bendrauja tarpusavyje. Aišku, „Tendence“ – tai ne „Ambiente“ parodos „Dining“ sektorius, kurio kiekviename stende nuolat pilstoma, kepama ir vaišinama, bet, pasitelkus išradingumą, ir čia galima sugalvoti kažką patrauklaus. Antai „International Sourcing“ sektoriuje nedidelė Honkongo įmonė „Carpenter Tan Holding Limited“ siūlė lankytojams patiems pasigaminti... medines šukas. Kiekvienas norintis galėjo savaip išskaptuoti paruoštuką ir padekoruoti jį akriliniais dažais, priedo gauti bukletą apie taisyklingą plaukų šukavimą. Nors likusioji paviljono dalis nebuvo apgulta lankytojų, „Carpenter“ stende nuolatos būriavosi žmonės, besidomintys tiek šukų gamyba, tiek siūlomų prekių asortimentu.

 

 

Įmonės „Carpenter Tan Holding Limited“ (Honkongas) stendas ekspozicijoje „International Sourcing“

 

9. NEPAMIRŠKITE EKOLOGIJOS

Nors prekės iš perdirbtų medžiagų ar antrinių žaliavų niekaip nepataiko į pigiųjų kategoriją, „atsakingo vartojimo“ šalininkai šią kategoriją įvardija kaip perspektyvų rinkos segmentą. Būtent dėl to kiekvienoje „Tendence“ parodoje galima pamatyti įvairiausių medžiagų pakartotino naudojimo atvejų. Daugumos projektų autoriai įsigudrina laiku pastebėti, „kas kur blogai padėta“. Šiais metais, pavyzdžiui, šveicarų startuolis „Elephbo“ demonstravo kuprines, rankines ir netgi kedus, pagamintus iš naudotų polipropileninių cemento maišų. Jie surenkami ir išplaunami Kambodžoje, sukarpomi ir susiuvami Bosnijoje, o parduodami Europos Sąjungoje už šveicarišką kainą. Štai tokia globalinė ekologija...

Ne mažiau išradingi pasirodė ir olandų startuolio „Pōur“ dizaineriai. Pasirodo, kad bankrutuojant arba susijungiant įmonėms lieka nemažai darbo drabužių su nebetinkama naudoti firmine simbolika. Paprastai jie utilizuojami. Kad geri daiktai neprapultų, jauna dizainerė Julie van den Boorn sugalvojo siūti iš jų kuprines bei rankines su viena sąlyga – išorėje neturi matytis senieji firminiai ženklai ir logotipai. Yra numatyta galimybė panaudotus „Pōur“ daiktus grąžinti atgal, kad iš jų galima būtų pasiūti dar kitokius gaminius. Taip, anot autorės, užuot įsigiję „būsimąsias atliekas“, vartotojai cikliškai naudos tuos pačius išteklius. Aišku, nepamiršdami kartas nuo karto už juos susimokėti... Verta paminėti ir belgės Karen Vanmol juvelyriką – papuošalams gaminti ji sėkmingai naudoja „nurašytas“ apdailos medžiagų pavyzdžių kolekcijas.

 

 

Avalynės ir rankinių pavyzdžiai, pagamini iš naudotų cemento maišų. Diz. Nicolas Huxley, gam. „Elephbo“ (Šveicarija)


10. PAŠMAIKŠTAUKITE

Jei žiūrovas bent šypteli, pamatęs parodos eksponatą, tarp jų užsimezga subtilus emocinis ryšys, skatinantis geriau įsidėmėti originalų objektą. Aišku, svarbu, kad humoras nebūtų pernelyg „vokiškas“... Etatinės „Tendence“ šmaikštuolės pareigas iš bendrovės „Kare Design“ šiemet perėmė prekės ženklas „Donkey“, kurio dizaineriai sugeba įterpti žiupsnelį humoro į labai proziškus objektus ir papildyti juos šmaikščiais pavadinimais – pakanka paminėti arbatos maišelio laikiklį „Democratee“ arba pinigų dėklą „Finanzspritze“.

 

 

Arbatos maišelio laikiklis, „Democratee“, gam. „Donkey“   Banknotų dėklas „Finanzspritze“, gam. „Donkey“

 

„Humoru galima kovoti su erzinančiomis buities negandomis“, – teigia portugalų dizaineris André Teomanas. Susidūręs su elektros laidų raizgymosi problema, jis nusprendė jų nebeslėpti, o demonstratyviai suvynioti ant pašviečiamo figūrinio stovelio, primenančio „Happy Tree Friends“ serialo personažus. Jacko vardą gavęs ir „F**K all these cables!“ garsiai skelbęs stovelis tapo ne tik „Talents“ ekspozicijos žvaigžde, bet ir komiksų leidinio „Jack and the Diamonds“ herojumi. Savaime aišku, kad tiek šūkis, tiek ir papasakota istorija prisidėjo prie stovelio komercinės sėkmės.

Daugiau parodos nuotraukų:

           

Žurnalas  „Centras“