Prabangi 1970-ųjų rekonstrukcija Los Andželo iškyšulyje

Projekto autoriai: SAOTA 
Vieta: Los Andželas, JAV 
Įgyvendinta: 2016 m. 
Plotas: 1 234 m² 
Nuotraukos: Adamo Letcho 
Tekstas: Gintautės Kisieliūtės


Stradella – tai pirmasis įgyvendintas architektų bendrovės SAOTA projektas Los Andžele. Studija išsiskiria itin prabangių, modernių privačių namų, vilų bei išskirtinių visuomeninių objektų projektavimu. Autoriai mėgsta architektūrinių struktūrų sluoksniavimą, aukščių skirtumus, persidengiančias plokštumas bei apdailos medžiagas, taip pat – vandenį, baseinus, terasas, tampančias nepamainoma įvaizdžio dalimi. Vyraujantys natūralūs atspalviai užtikrina solidumo bei švaros įspūdį, o stilistika tampa maloni akiai kone kiekvienam, nes, nors ir spalviškai konservatyvi, tačiau itin dinamiška.

 


Gyvenamasis namo plotas bei lauko zonos buvo išdėstytos atsižvelgiant į siekį atsiriboti nuo judrios gatvės. Taip pat norėta kuo labiau išnaudoti neapsakomą, iškyšulio dovanojamą Los Andželo panoramą, atsiveriančią vidiniame kieme. Čia matyti įspūdingas miestovaizdis nuo senamiesčio iki pat Century City rajono, nuo kalnų Rytuose iki pat vandenyno Pietuose. Turbūt nekyla klausimų, kodėl palei įstiklintą fasadą sukurta tiek jaukių poilsio zonų, skirtų tiek būti vienumoje, tiek su didesne ar mažesne draugija.

Kliento pageidavimu, architektams teko užmaskuoti visus originalios ispaniškos architektūros požymius ir, pasinaudojus esamais griaučiais, sukurti naują, modernią, gerokai erdvesnę bei prašmatnesnę šios vietovės vertą pastato versiją. Padidinus namo plotą visomis įmanomomis kryptimis, atsivėrė daug naujų, gyvybės ir šviesos kupinų erdvių. Nesuspaustos interjero elementų kompozicijos kiekvienoje zonoje leido padidinti baldų, apdailos medžiagų, spalvų ir faktūrų įvairovę, dėl to buvo galima sukurti skirtingas nuotaikas. Slankieji langai leidžia atverti kone visą namą ir, esant geram orui, mėgautis tiek interjero patogumais, tiek gamtos ir miesto vaizdu. Siekiant sujungti lauką bei vidų, buvo kruopščiai suplanuotas visas sklypo plotas, nes, atvėrus namą, išorinės erdvės privalėjo tobulai įsikomponuoti ir į vidines funkcines zonas: norėta, jog didžiulis plotas būtų patogus naudoti, o ne tik gražiai atrodytų.

 

 

 

Privažiavus namą, patraukliai atrodo pagrindinis fasadas – tarsi sargo, išsikerojusio medžio paunksnėje, šlaito prieglobstyje, supamas lapuočių krūmokšnių. Nepaisant itin modernios architektūros, jauki šilta šviesa vakaro prieblandoje pabrėžia svetingumą ir kviečia užeiti. Skulptūriška, masyvi, mūrinė namo dalis, įsitvirtinusi kalvoje, suteikia struktūrai stabilumo, todėl likusi stiklinė, tarsi kybanti ant tvirtos atramos, atrodo nepaprastai lengvai bei patikimai, o pats namas – skaidrus, pabrėžiantis besisluoksniuojančius perspektyvos elementus ir už jų tolumoje besidriekiantį horizontą.

Asimetriją perteikianti architektūrinė kompozicija suteikia pastatui savitumo, nes visiškai akivaizdu, jog skirtingai išdėstyti nevienodų proporcijų tūriai egzistuoja ne be priežasties, turi aiškią paskirtį. Taip tarsi sukeliama intriga pamatyti ir sužinoti, kokios vidaus priežastys lėmė išorinę išraišką. Privačiame name yra vyno rūsys, japoniškas sodas, patalpa, skirta augalams, sporto salė, baseinas, sauna, garinė pirtis, kambarinės miegamasis su vonios kambariu ir drabužine, lauko virtuvė, skirta barbekiu, lauko baras, sūkurinė vonia, dušas terasoje, namų kino salė, žaidimų kambarys, cigarų „baras“, didžiuliai vonios kambariai jam ir jai, erdvūs miegamieji, drabužinės, svetainė, valgomasis, virtuvė bei daugybė kitų patalpų...

 

 

 

Įžengus į vidų, atsiveria plačios erdvės, o prieškambaris nustebina didžiuliu aukščiu, atidengiančiu laiptinę per du namo lygmenis. Vadinamuoju Kalifornijos modernizmu norima perteikti namo kiaurumą tiek neskirstant zonų pertvaromis, neformuojant kambarių, tiek neužtveriant vieno aukšto nuo kito, o tuo labiau neužstojant to, kas vyksta anapus vitrinų. Savotiškai akvariumą menantis įstiklintas būstas neturi užuolaidų, todėl išlaikoma itin švari, audinių klostėmis neblaškoma erdvė, suliejanti vidų ir lauką.

Projekto autoriai siekė atspindėti namo šeimininko gyvenimo būdo esmę, todėl vyrauja šviesos, šviežumo, atvirumo pojūtis, juntamas komfortas ir funkcionalumas. Šiuolaikinė šeima gali patogiai gyventi kasdienį gyvenimą, o kartu – smagiai leisti laisvalaikį draugų būryje. Miegamieji su erdviais vonios kambariais atgręžti į miesto panoramą, kad prieš užmerkiant akis būtų galima grožėtis mirguliuojančiomis šviesomis ir žvaigždėtu dangumi.

 

 

Vertikalūs mediniai tašai panaudoti ne tik fasade, bet ir namo viduje – taip architektūra tarsi tampa pilnavidurė, persipina per visą pastato tūrį, o jos elementai įsilieja į interjerą. Pagrindinėse laisvalaikio erdvėse plotį pabrėžia didžiulės, plačios kampinės sofos ar lenkti krėslai, tačiau bendras vaizdas išlieka gana švarus, vyrauja minimalistinės formos, natūralių pustonių paletė, dinamiškos apdailos medžiagų bei šviestuvų kompozicijos ir tekstūrų įvairovė. Ryškesniais spalviniais akcentais tapo vienas kitas meno kūrinys, o šviesiame interjere išryškėjo natūrali mediena, prancūziškas kalkakmenis – visa kita atlieka vaizdas kitapus langų.

Architektų bendrovė SAOTA pranoko visus užsakovo lūkesčius ir pavertė senąjį namą aukščiausios klasės funkcionaliu, šiuolaikišku, Kalifornijos modernizmu alsuojančiu privačiu namu, kurio vertė dabar net 45 mln. JAV dolerių – štai kokia Los Andželo panoramos (ir daugybės patogumų) kaina!

Daugiau nuotraukų:

         

Žurnalas  „Centras“