Geriausias Lietuvos dizainas – pirmą kartą įvertintas nacionaliniu mastu

Geras dizainas

Konkursas „Lietuvos dizaino prizas GERAS DIZAINAS“. 



Astra G - 40E

Kietojo kuro katilas „Astra“. Dizaineris - Darius Čekanauskas. Gamintojas - AB „Astra“.


<span>„</span>City<em>“</em>

„City“ keraminių ir akmens masės plytelių kolekcija.                      Dizainerė - Lina Navardauskienė.     Gamintojas - AB Dvarčionių keramika.


<span>„</span>Lietuvos kvapas<em>“</em>

„Lietuvos kvapas“ – buteliuko dizainas.                                                Dizaineris - Juozas Brundza.     Gamintojas - VšĮ „LT Kvapai“.


My felt boots - Diversus.lt

Modernūs veltiniai batai „My feltboots“.                                      Dizainerė - Daiva Zgrabskė. Gamintojas - UAB „Diversus LT“.


Popierinis tušinukas

Popierinis tušinukas.                        Dizaineris - Tauras Stalnionis. Gamintojas - vienasdu.


„Sagutė<em>“</em> - Toota.lt

Sagutė vaikiškas staliukas ir kėdutės.                                    Dizainerė - Justė Žibūdienė. Gamintojas - www.toota.lt.

 

 

Šiemet pirmą kartą surengtas geriausio lietuviško ar Lietuvoje gaminamo dizaino konkursas.

Gegužės 14 d. Vilniaus Energetikos ir technikos muziejuje apdovanoti nacionalinio konkurso „Lietuvos dizaino prizas GERAS DIZAINAS“ nugalėtojai.

Tai yra nacionalinis konkursas, skirtas atrasti ir pažymėti geriausiam dizainui šalyje – Lietuvos įmonių produkcijai ir Lietuvos dizainerių darbams“ sako Marius Dirgėla, konkurso projekto koordinatorius, asociacijos „Dizaino forumas“ valdybos narys. „Per labai trumpą laiką pavyko surinkti tikrai reprezentatyvią kolekciją – konkursui pateikti objektai teisingai atspindi Lietuvos pramonės ir dizaino situaciją“.

Konkurso nugalėtojai gauna tik simbolinius prizus ir diplomus, tačiau įgyja teisę naudoti ženklą „Geras dizainas“ savo komunikacijoje.

Apdovanojimo ceremonijoje prizus ir diplomus teikė Lietuvos Respublikos kultūros ministras Arūnas Gelūnas, Kultūros ministerija yra pagrindinis konkurso rėmėjas. Susirinkusius pasveikino ir ūkio ministras Rimantas Žylius. „Dažnai technologijos, informacijos perteklius ir tempas daro mūsų gyvenimą sudėtingesnį. Viena pagrindinių dizaino užduočių šiandien – vėl padaryti mūsų aplinką suprantamą ir prieinamą visiems“ savo kalboje pažymėjo ministras R. Žylius.

Norintieji dalyvauti konkurse dizaineriai ir įmonės iki balandžio 15 dienos konkurso rengėjams turėjo elektroniniu būdu pateikti paraišką ir atsiųsti savo darbų nuotraukas (vizualizacijas) bei aprašymus. Toliau darbo ėmėsi vertinimo komisija, turėjusi išrinkti 15 prizų (iš jų trys dar neįgyvendinti projektai) bei 15 diplomų (iš jų trys dar neįgyvendinti projektai) gavėjus. Komisija buvo sudaryta vien iš užsienio dizaino specialistų:

  • Chris Ramsden
    Karališkosios dizainerių draugijos „The Chartered Society of Designers“ exprezidentas
    Vyresnysis EIDD - Design for All Europe viceprezidentas
    „Surgical Armoury Ltd“ tyrimų direktorius
    D. Britanija
  • Pete Kercher
    Tarptautinės dizaino ekspertų grupės prie Europos Sąjungos Vidaus rinkos harmonizavimo biuro Alikantėje narys
    Nepriklausomas autorius, teoretikas, moderatorius
    Italija
  • Severin Filek
    Grafinio dizaino, iliustracijos ir produkto dizaino kūrėjų sąjungos „Design Austria“ vadovas.
    Austrija
  • Ilona Gurjanova
    Estijos dizainerių sąjungos pirmininkė
    Europos dizaino asociacijų biuro BEDA valdybos narė
    Estija
  • Johan Valcke
    Flandrijos dizaino centro direktorius
    Belgija

 

Visas konkurse apdovanotųjų sąrašas pridedamas atskirai. Pažymėtina, kad jame yra ir garsių bendrovių „Audimas“, „ACME Baltija“, „Dvarčionių keramika“, „Stumbras“ produktų, bet ir nedidelių dizaino studijų, naujų įmonių gaminių – nuo drabužių iki maisto produktų pakuočių, nuo šviestuvų iki parfumerijos.

Lygiagrečiai pačiam konkursui buvo surengtas ir jo logotipo konkursas. Iš trisdešimties pasiūlymų organizatoriai pasirinko dizainerio Luko Ruškio darbą. „Jis ne tik originalus ir žaismingas, puikiai išsiskiriantis analogiškų konkursų ženklų „kompanijoje“. Grafinėje išraiškoje užkoduotas judesys, slinkties ir naujų formų sudarymo galimybė“ – sako prof. Audrius Klimas, logotipo konkurso vertinimo komisijos narys.

Autoriui bus įteikta 3000 Lt piniginė premija. Dar du projektai apdovanoti antrosios vietos premijomis - tai dizainerių Juozo Brundzos ir Luko Dryžo pasiūlymai.

Dizainerio šiek tiek patobulintas ženklas jau uždėtas ant pirmųjų daiktų – konkurso prizų. Juos sukūręs skulptorius Žilvinas Stankevičius formos pasirinkimą motyvuoja tuo, kad rutulys – paprasčiausia, kompaktiškiausias forma, kurią materija įgauna veikiama aplinkos. Kadangi buvo nežinoma, ant kokių daiktų bus dedamas konkurso nugalėtojo ženkliukas, pasirinkta neutraliausia forma, „sušildyta“ tradicinio lietuviško ąžuolo.

Organizatoriai dėkoja konkurso rėmėjams – Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai bei partneriams – tarptautinių kultūros programų centrui „k-operator“ ir dienraščiui „Verslo žinios“.

 

Daugiau informacijos:

Marius Dirgėla

Projekto koordinatorius

dirgela@dizainoforumas.lt

8 687 191 58

www.dizainoprizas.lt

 

 

Daugiau apie konkurso idėjos ištakas

Poreikis

Aukštos pridėtinės vertės pramonės plačiąja prasme produkcija ir jos eksportas yra Lietuvos Respublikos ekonomikos vystymosi prioritetas. Dizainas yra ne vien intelektinės kūrybos, bet ir bendradarbiavimo su pramone rezultatas, padedantis sukurti papildomą pridėtinę vertę pramonės produkcijai, o neretai tampantis ir esminiu faktoriumi, lemiančiu išskirtinumą ir vertę vartotojui;

Dizainas yra kūrybinės saviraiškos forma, jungianti meninės ir techninės kūrybos elementus ir esanti arčiausiai visuomenės; taip geras dizainas tampa veiksmingiausia kultūros sklaidos forma šalies viduje ir pasaulyje, vienodai suprantama ir aktuali visiems kultūriniams ir socialiniams visuomenės sluoksniams;

Dizainas yra pagrindinė kūrybinių inovacijų forma, savo prigimtimi jungianti įvairių sričių žinias ir paslaugas. Būtent kūrybinės inovacijos yra Europos Sąjungos konkurencingumo pasaulyje išlaikymo prioritetinė kryptis.

Dizainas yra gyvenamosios aplinkos ir viešųjų erdvių kūrimo „dizaino visiems“ principais bei ankstesniais sprendimais sukurtų kliūčių saugumui ir mobilumui užtikrinti šalinimo įrankis ir metodas, viena iš visuomenės atskirties mažinimo priemonių.

Prielaidos

Lietuvoje jau kelis dešimtmečius veikia dizainerius rengianti Vilniaus Dailės akademijos Dizaino, Grafinio dizaino, Fotografijos ir medijos meno, Interjero dizaino, Tekstilės katedros, suteikiančios besimokantiesiems pasaulinio lygio parengimą; taip pat sėkmingai veikia aukštosios neuniversitetinės dizaino mokyklos, kolegijos. Kasmet studijas baigia kelios dešimtys įvairių sričių dizainerių. Veikia Lietuvos grafinio dizaino asocija, Dizaino forumas, Dizainerių sąjunga.

Nors pramonės gamybos pajėgumai yra daugiausia orientuoti masinei gamybai eksportui, jų produkcijos vietos rinkoje beveik nematyti, šios įmonės sėkmingai veikia gamindamos užsienio rinkoms pagal klientų dizaino projektus. Akivaizdu, kad būtent dizaino elementas skiria šalies eksportą į žaliavas ir gaminius, paslaugas, idėjas, sprendimus.

Beveik visos Europos šalys viena ar kita forma skatina dizaino naudojimą pramonėje. Greta kitų priemonių, pvz., tiesioginio dizaino naudojimo pramonėje skatinimo per išlaidų kompensavimo mechanizmus, rengiami geriausio dizaino konkursai ir nugalėtojų apdovanojimai.

Tokia dizaino populiarinimo ir diegimo skatinimo priemonė yra veiksminga keliais aspektais:

  • Dizaino panaudojimo propaganda;
  • Dizainerio profesijos populiarinimas;
  • Visuomenės supažindinimas su geriausiais dizaino pavyzdžiais ir estetinė edukacija;
  • Dizainą naudojančių įmonių paskatinimas, suteikiant joms gero jų produkcijos dizaino pripažinimą kaip papildomą argumentą rinkodaroje;
  • Valstybės reprezentavimas: iš konkurso nugalėtojų suformuotos parodos puikiai pristato šalį pasaulyje.

 

Marius Dirgėla