Ikoninis italų dizainas, turintis sielą...

Tekstas Kristinos Noreikienės

Nuotraukos gamintojo „Poltrona Frau“

 

Ikona – esame įpratę, kad šis žodis reiškia šventą paveikslą, būdingą Rusijai ir Balkanų šalims nuo neatmenamų laikų. Tačiau šiuolaikiniame pasaulyje ikona turi kur kas platesnę reikšmę. Ikoniniais įprasta vadinti laikui nepavaldžius kūrinius, kurie tampa savotišku atspirties tašku, pavyzdžiu, įkvėpimu ateities darbams.

Šį kartą pristatome Italijos baldų gamintoją, perkopusį šimtmečio ribą, – „Poltrona Frau“, galintį pasigirti ištisa kolekcija ikoninių gaminių, neprarandančių aktualumo ir šiandien.

 

 

 

Nuo ko viskas prasidėjo...

„Poltrona Frau“ veiklos pradžia – 1912 metai. Bendrovės įkūrėjas – Lorenzo Frau (žinomas kaip „Renzo“). Jis gimė 1881 m. Kaljaryje, Sardinijos uostamiestyje, kurį jam teko palikti, išvykus atlikti karo tarnybos Milane. Ją sėkmingai baigė, pelnydamas leitenanto laipsnį. Vėliau L. Frau vedė Saviną Pisati ir persikėlė į Turiną – tuomet tikrą Italijos kultūros lopšį. Čia L. Frau buvo „Gribaudi“ pardavimų atstovu, vėliau darbavosi bendrovėje „Dermoide Patent“, gaminusioje dirbtinę odą. Ši patirtis jam pravertė vėliau, plėtojant savo verslą. Darbo reikalais lankydamasis Didžiojoje Britanijoje, L. Frau čia atrado „Chesterfield“ krėslų modelį, kuriuo susižavėjo, ir ėmė importuoti į Italiją. Tuo pat metu L. Frau aistringai žavėjosi Prancūzijos bei Centrinės Europos krėslų modeliais, jų stiliumi. Galiausiai jis nusprendė atidaryti nuosavą baldų gamybos įmonę. Tai nutiko 1912 m., įkūrus „Poltrona Frau“, kurios pavadinimas susideda iš italų kalbos žodžio „poltrona“, reiškiančio „krėslą“, ir įkūrėjo pavardės. Įmonė sparčiai išgarsėjo savitu stiliumi, požiūriu bei kryptingu dizainu. Maža to, ji tapo ir vieta, kur susitikdavo menininkai, kūrėjai, intelektualai. Šiuos vertingus ryšius L. Frau saugojo ir puoselėjo, siekdamas sustiprinti rafinuoto, prabangaus prekės ženklo įvaizdį. Sėkmingi baldų modeliai sparčiai sekė ir keitė vienas kitą. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, L. Frau buvo pašauktas kovoti už savo šalį. Jo žmona drąsiai ir ryžtingai perėmė bendrovės vairą į savo rankas. 1926 m. L. Frau mirė, sulaukęs vos 45-erių. Tačiau jis paliko didžiulį archyvą projektų, kurie leido jo našlei sėkmingai tęsti vyro pradėtą darbą, puoselėtą ideologiją, nenuleidžiant kartelės. Tais pačiais 1926 m. „Poltrona Frau“ tapo oficialiu Karališkųjų rūmų baldų tiekėju. Vėliau, keičiantis savininkams, pasirašius ne vieną bendradarbiavimo sutartį, įsigijus tokius prekės ženklus kaip „Gebrüder Thonet Vienna“, „Cassina“ ir pelnius reikšmingus apdovanojimus dizaino srityje, „Poltrona Frau“ filosofija visą jos veiklos amžių išliko nepakitusi. Tai, neabejotinai, ir lėmė ilgaamžę sėkmę ir žinomumą visame pasaulyje.

Filosofija

„Poltrona Frau“ gamina daiktus ir teikia paslaugas, siekdama patenkinti emocinius tarptautinės ir rinktinės auditorijos poreikius. Gerbdama tradicijas, ji savo kūriniais geba išreikšti ir šiuolaikinį požiūrį. Bendrovė investuoja į naujoves: per visą savo veiklos istoriją dirbo su garsiausiais pasaulio dizaineriais. Svarbiausi vardai, palikę gilų pėdsaką „Poltrona Frau“ istorijoje, yra: Guglielmo Ulrich (1904–1977) ir jo kūrinys „Willy“; Giovanni Ponti (1891–1979) ir jo „Dezza“; Gastone Rinaldi (1920–2006) ir jo „Letizia“ bei „DU 55“; Achille (1918–2002) ir Pieras Giacomo Castiglioni (1913–1968) bei jų „Sanluca“. Žinoma, svarbiausią vaidmenį čia atlieka pats bendrovės įkūrėjas Lorenzo Frau, sukūręs ikoninius krėslų modelius: „Chester“, „Lyra“, „Tabarin“, „1919“, „Fumoir“, „Vanity Fair“.

Bendrovės produkcija platinama parduotuvėse, išsidėsčiusiose visame pasaulyje: Milane, Romoje, Paryžiuje, Londone, Niujorke, Majamyje, Tokijuje, Taipėjuje, Singapūre ir kt. 2008 m. Abu Dabyje (JAE) atidarytas „Poltrona Frau“ dizaino centras.

Trys „Poltrona Frau“ pasauliai

„Poltrona Frau“ dirba trimis kryptimis: 1) kuria puikius baldus, skirtus vidaus interjerui, įkūnijančius tikro komforto ir prabangos idėją; 2) yra įrengusi 60 teatrų ir net 270 auditorijų visame pasaulyje, tarp kurių: Britų muziejus, Europos Parlamentas Strasbūre, Walto Disney‘aus koncertų salė, Oslo „Snøhetto“ operos rūmai, Getty centras Los Andžele ir kt., taip pat Cartier, Ferrari, Prada, BMW ir kt. būstinės; 3) įrengia prabangius salonus automobiliams (Ferrari, Maserati, Lancia, BMW, Toyota...), jachtoms (Cantieri, Riva, Azimut, Ferreti...), lėktuvams ir sraigtasparniams (Agusta, Alitalia, Singapūro, „Etihad“ (JAE) avialinijos...).

Pelle Frau Soul – tikroji baldų siela

„Poltrona Frau“ daug dėmesio skiria žaliavai, jos paruošimui baldų gamybai. Fundamentalus elementas bendrovės gamybos srityje yra oda, kurianti prabangos ir rafinuotumo įspūdį, džiuginanti vartotojus individualiuose namuose, biuruose, keliaujant ir pramogaujant.

Pelle Frau Soul – tai anilinu ir aliejiniu pagrindu dažyta labai aukštos kokybės natūrali oda, kurios struktūra visiškai nepakeista. Šiluma, švelnumas, natūralios odos kvapas, laikui nepavaldi, visuomet madinga klasika – tai Pelle Frau Soul skiriamieji bruožai. Oda gali būti šešių skirtingų atspalvių, artimų žemės, gamtos spalvoms: „Barry“ (šilta balta), „Nina“ (šilta pilka), „Marvin“ (auksinė ruda), „Aretha“ (šviesiai ruda), „Ray“ (ruda) ir „Otis“ (juoda).

Tai jautri, ypač delikati medžiaga, reikalaujanti tinkamos priežiūros ir dėmesio. Pelle Frau Soul neatspari tiesioginiams saulės spinduliams ir karščiui, tačiau, tinkamai naudojama, ji nepakeičia spalvos. „Paltrona Frau“ naudoja itin ploną – 1,2–1,4 mm storio odą, kuriai išdirbti ir paruošti reikia kur kas daugiau laiko ir meistriškumo. Ne veltui ši oda turi pavadinimą „Soul“ („Siela“) – juk tik būdamas jautrios sielos, gali žvelgti giliau, matyti plačiau ir kurti prasmingiau.


         

 „Poltrona Frau“ įkūrėjas – Lorenzo („Renzo“) Frau.


 
   
 

1992 m. Holivude, filmuojant garsiąją rež. Micko Jacksono juostą „Asmens sargybinis“, panaudojamas ikoninis „Poltrona Frau“ krėslas „Vanity Fair“, kurio originalus dizainas sukurtas 1904 metais.


 
   
 

2009 m. diz. Jeanas Marie Massaudas, sukūręs krėslą „Archibald“, laimi žurnalo „Wallpaper“ įsteigtą apdovanojimą „Už geriausią namų dizainą“.


 
   
 

Kai diz. Giovanni Ponti 1965 m. sukūrė krėslo „Dezza“ modelį, jam buvo jau 74-eri, tačiau tai nesutrukdė laimėti Genoa Technotel apdovanojimo.

 
   
   

Daugiau informacijos: www.idnvilnius.lt

 

Žurnalas:Centras