Jie ateina

 

Kursiokai, arba Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedros absolventai, – tai tryliktukas, siekiantis įrodyti dizaino svarbą bei galimybes šiuolaikinėje visuomenėje. „Jau nuo pirmųjų metų kartu supratome, kad mus vienija ne tik dizainas, bet ir stiprus bendruomeniškumo jausmas ir tikra draugystė. Šis ryšys ne vienam iš mūsų padėjo siekti ambicingų užmojų, išbristi iš kūrybinių krizių ir papildė kasdienius iššūkius draugiška konkurencija. Buvimas kartu po truputį ugdė asmenybes, gludino charakterius, įrodė, kad galima vieniems iš kitų mokytis ir visada sulaukti pagalbos. Mums knieti pasidalyti tuo, ką per ketverius metus išmokome apie dizainą ir draugystę, parodyti, kokie užaugome, kokie norime tapti ir kaip visa tai sudėti į objektą.“


 

Vilniaus dailės akademijos dizaino studijos išugdo daugelio krypčių specialistą. Nors oficiali studijų pakraipa – industrinis ir produkto dizainas, įgūdžiai neapsiriboja vien medžiagų, konstravimo, ergonomikos, braižybos bei modeliavimo išmanymu. Paraleliai mokomasi grafinio dizaino, fotografijos, animacijos, video pagrindų ir prezentacijų metodikos. Dizaineriui taip pat privaloma išmanyti rinkodaros principus, įgauti žinių inovatyvaus verslo srityje. Puikios sąlygos suteikiamos darbuojantis dizaino laboratorijose: jose studentai darbus gali kurti savomis rankomis. Akiratį praplečia dažnos kūrybinės dirbtuvės, bendradarbiaujant su užsienio dizaineriais ar įvairiomis Lietuvos įmonėmis. Visos studijų metais sukauptos žinios praverčia kuriant baigiamąjį dizaino bakalauro darbą.

„Ką moki?“ – „O ką reikia?“ Būtent tokia dialogo ištrauka puikiai apibūdina dizainerio kasdienybę. Taip ir pavadinome 2018 m. Dizaino katedros baigiamųjų bakalauro darbų parodą, kurioje kursiokai pristatė savo paskutinius projektus Dailės akademijoje ir pirmuosius, pradėjusius stebinti ne tik Lietuvos bet ir užsienio auditorijas. Kaip ir visi motyvuoti kūrėjai, siekėme kažką pakeisti ir sužadinti, atskleisti savo interesus, stipriąsias puses, filosofiją ir sukelti diskusiją. Todėl pasirinktos temos bei patys objektų tipai be galo skiriasi: nuo urnų kolekcijos iki kompaktiškai sulankstomo elektrinio krovininio dviračio modelio. Panašūs esame tuo, jog kiekvieno projekto motyvacija ir kūrybinis bei konstrukcinis kelias buvo kompleksiškas ir ištobulintas.

Tiek fizinė išraiška, tiek teorinis idėjos pagrindimas ne tik pateisino visus studentų bei darbo vadovo lūkesčius, bet ir stebino komisiją. Galbūt dėl savo ambicingų užmojų ir nuolat kurso branduolyje besisukančio jaunatviško perfekcionizmo net 5 produktai pretendavo laimėti jaunojo dizainerio prizą. „Didžiuojamės, kad net penki kursiokai turėjo progą dalyvauti „Jaunojo dizainerio prizo 2018“ konkurse bei parodoje. Pelnėme net tris apdovanojimus! Pagrindinis ir publikos prizas atiteko kursiokei Karolinai už darbą „Chem Tokens“. O Gražina nuskynė papildomą produkto dizaino kategorijos prizą už „Sensus“.

Mūsų draugystė čia tikrai nesibaigia. Ir toliau sieksime to, ką pradėjome kartu ir atskirai. Norime parodyti, kokią didelę jėgą gali sukurpti dizainas ir užkrėsti visus domėtis savo aplinka, priimti geresnius sprendimus ir niekada nenustoti svajoti apie geresnę ateitį.

Karolina Petraitytė 
KPdesign.lt 
Karolina@KPdesign.lt

 

 

Mokymo priemonė Chem Tokens

Chem Tokens, arba Chem žetonai, tai mokymo priemonė, sujungianti papildytą realybę su fiziniu potyriu per chemijos pamokas. Šis produktas bando parodyti, jog įsisenėjęs ugdymo procesas mažina susidomėjimą chemijos mokslu. Kadangi chemijos pamokos mokiniams sunkiai suvokiamos, tai puiki sritis produkto dizaineriams panaudoti proceso žaidimo principus ir juos perteikti per įsimenamų veikslų seką.

Chemijos žetonų dizainas buvo kuriamas remiantis pagrindiniais cheminių elementų lentelės principais. Juos nagrinėjant, galima be papildomų priemonių išsiaiškinti elementų lentelės struktūrą̨, kiekvieno elemento unikalumą̨ bei fiziškai jungti ir kurti molekules.

Žetonams buvo sukurta speciali programėlė. Joje galima rasti užduočių sąrašą, informaciją apie atomus ir molekules, spręsti chemines lygtis, vykdyti virtualius eksperimentus ir filmuoti savo procesą. Nuskenavus žetonus per šią programą kiekvienas atomas ar molekulė įgyja savo virtualų įvaizdį. Ši papildomos realybės technologija leidžia „paliesti“ bet kurį cheminį elementą, dubliuoti atomus ir sudaryti taisyklingos sandaros molekules.

Programos užduočių struktūra paremta 8 – 9 klasių chemijos pamokų kursais, todėl joje sprendžiamos užduotys ir virtualūs eksperimentai gali būti lengvai integruoti į dabartinę ugdymo sistemą.

Projektas pelnė konkurso „Jaunojo dizainerio prizas 2018“ pagrindinį „Produkto“ kategorijos prizą ir portalo 15min.lt publikos prizą.

Darbo vadovas: Vytautas Kibildis


    

 

Gražina Bočkutė 
grazinabockute.com 
grazina.bockute@gmail.com

 

 

 

Sensus funkcinis aksesuaras neregiams ir silpnaregiams

Sensus – (liet. pajausti, suprasti) tai modifikuojamas funkcinis aksesuaras neregiams ir silpnaregiams, skirtas nešiotis kartu su baltąja lazdele kaip priedas, padedantis išvengti įvairių kliūčių (ypač aukščiau juosmens lygio). Prietaisas mato kliūtis infraraudonųjų spindulių sensoriumi ir apie artėjančią kliūtį praneša intensyvėjančia vibracija (atstumą galima reguliuoti). Įvairios į jį įdedamos jungtelės leidžia prietaisui prisitvirtini prie įvairių vietų: ant rankos, ant piršto, ant baltosios lazdeles, ant įvairių drabužių vietų. Siekta sukurti tokį produktą, kuris neregiui būtų funkcionalus, o matančiajam – estetiškai patrauklus. Daug dėmesio skirta prietaiso išvaizdai: ji taip pat turi reikšmės formuojant teigiamą visuomenės požiūrį į neregius ir juos integruojant į sociumą.

Ši tema yra aktuali, nes net 3,3 proc. pasaulio populiacijos yra neregiai ir silpnaregiai, Lietuvoje – 15 tūkst. silpnaregių, 4 tūkst. neregių. Atliktas analogų bei vartotojų tyrimas atskleidė, kad rinkoje esantys produktai vertinami kaip nepatogūs, neskirti matyti kliūtims aukščiau juosmens lygio. Neregiams skirti akiniai neišvaizdūs, vibracija skleidžiama jautriausioje galvos zonoje. Įvairūs laikomieji prietaisai užima delną, o neregių rankos yra jų akys, todėl labai svarbu juos palikti laisvus. Kuriant šį produktą buvo konsultuojamasi su neregiais ir silpnaregiais, įstaigomis, bendradarbiauta su kitų sričių specialistais. Prietaisui sukurtas kompaktiškas dėklas, į kurį lengva sudėti jungtis ir patį prietaisą, be to, dėkle esantis kroviklis įkrauna prietaisą. Veikiantį prietaiso prototipą jau išbandė dešimtys neregių bei silpnaregių. Jie laukia prekyboje pasirodant šio produkto.

Konkurse „Jaunojo dizainerio prizas 2018“ produktas tapo papildomo prizo laimėtoju.

Darbo vadovas: Deividas Juozulynas

     

Agnė Kelmelytė 
agnekelmelyte.lt 
agne.kelmelyte@gmail.com 
+ 370 650 40 453

 

 

Sound Stories – ugdomasis vaikų žaislas

Įvairūs žaislai skatina vaikus kurti įsivaizduojamus herojus ir scenarijus. Nepaisant to, daugelis žaislų primeta mažiesiems savo vizualinę išraišką. Gyvename laikmetyje, kai vaizdas „bombarduoja“ žmogų ir užgožia jo paties vaizduotę. Ar įmanoma skatinti mažylio vaizduotę nenaudojant vizualinių elementų ir pasitelkiant tik kitas jusles, pavyzdžiui, klausą? „Vaizduotė geriau veikia ne gaudama vaizdus, o turėdama juos susikurti“, – teigia Kristupas Sabolius. Garsai stimuliuoja vaizduotę, todėl vien išgirdę naują garsą mes imame mąstyti apie jo atsiradimo šaltinį.

Sound Stories – žaislas, garsais ugdantis vaiko vaizduotę. Aštuonios kaladėlės skleidžia 48 garsus (lietaus, automobilio, perkūno ir t. t.). Juos galima jungti į skirtingas sekas ir taip kurti istorijas. Kiekviena plokštuma žymi skirtingą garsą. Norint išvengti vizualinių elementų, bet kartu bandant plokštumas pažymėti skirtingai, buvo pasitelkti abstraktūs taktiliniai paviršiai. Šie paviršiai skirti ne tik tam, kad būtų galima atskirti vieną garsą nuo kito, bet ir tam, kad būtų lavinami vaiko motoriniai gebėjimai. Panašiai mažylį lavina ir garsas – padeda ugdyti kalbinius gebėjimus. Taip pat žaislas turi galimybę keisti garsus naudojant USB atmintinę. Taip jis įgyja neribotą galimybę rinktis garsus.

Darbo vadovas: Šarūnas Šlektavičius

    

 

Andrius Jacunskas 
andriusjacunskas.lt 
andrius.birstonietis@hotmail.com
+ 370 64 642 315

 

 

Aktyvaus sėdėjimo sistemos koncepcija – Move/ON

Pasaulio sveikatos organizacija fizinio aktyvumo trūkumą pripažino globalia grėsme sveikatai. Maždaug 31 proc. visos žmonių populiacijos juda per mažai. Tai kasmet nusineša apie 5 mln. gyvybių. Prie to labai prisideda dažnas ir ilgalaikis (daugiau nei 30 min.) sėdėjimas. Blogiausia, jog taip mes sėdime visur: mokykloje, universitete, darbe, namuose. Atsižvelgus į susiklosčiusią situaciją ir ilgalaikio sėdėjimo žalą sveikatai, buvo sukurta aktyvaus sėdėjimo sistemos koncepciją Move/ON. Jos pagrindas – unikali schema, įkvėpta žmogaus kūno veikimo principų ir struktūrų.

Move/ON leidžia kūnui judėti sėdint ir taip mažina neigiamą ilgalaikio fizinio nejudrumo poveikį. Sistema suteikia labai plačią judesių amplitudę: žmogus gali sėdėti stabiliai, atlikti mikrojudesius ar net prasimankštinti. Move/ON siūlo naują ir unikalų aktyvaus sėdėjimo būdą ir laužo nusistovėjusius sėdėjimo standartus savo originalia veikimo schema, konstrukcija ir estetiniu sprendimu.

Šalia fizinio prototipo sukurta ateities baldo vizija – On/MOVE. Ji siūlo naują sėdimųjų baldų estetiką ir filosofiją, įkvėptą žmogaus kūno anatomijos, judėjimo principų ir naujausių gamybos technologijų. On/MOVE skatina baldus kurti ne pagal senus standartus, o pagal mūsų kūno veikimo principus.

Darbo vadovas: Juozas Brundza

     

Danil Ščepanov 
danilscepanov.eu 
danilscepanov@gmail.com

 

 

day+aid specialiųjų poreikių prietaisai senyvo amžiaus žmonėms

Sveikas senėjimas yra aktualus globaliu mastu. Statistika rodo, kad Europa ir Lietuva sparčiai sensta. Prognozuojama, jog 2030 m. ES bus apie 30 proc. pagyvenusių žmonių. day+aid seriją sudaro 5 objektai, skirti senyvo žmogaus priežiūrai visą dieną. Baziniai sprendimai turi padėti pa­laikyti gyvybiškai svarbias asmens funkcijas, t. y. maitintis, tinkamai vartoti vaistus, saugiai judėti ir komunikuoti.

day+aid prototipai pagaminti atsižvelgiant į specialiuosius poreiki­us, todėl daiktų formos, tūriai ne atsitiktiniai, o pritaikyti senyvo amžiaus žmonių grupei. Serija sukurta konsultuojantis su gydytojais ir atitinka pagrindinius reikalavimus, kaip antai funkcija, ergonomika, intuityvus naudojimas bei sterili išvaizda. Produktų seriją sudaro 5 daiktai, skirti slaugai ir sveikatai: 1. Lazdelė pris i ­laikyti. Lazdelė tvirtinama prie grindų vakuumo būdu ir naudojama miegamajame, kai reikia pagalbos keliantis iš lovos, svetainėje arba vonios erdvėje, kur nėra už ko pasilaikyti stojantis iš sėdimosios pozicijos. 2. Maitinimo šaukštas. day+aid šaukštas turi patogią maisto nustūmimo funkciją, todėl maitinimo metu nėra žalojami burnos organai. 3. Vaistų stiklinė. Specialaus indo idėja – tai vaistai ir geriamasis vanduo vienoje vietoje. Stiklinė turi mechaninį vaistų dozavimo mechanizmą, supaprastinantį vaistų vartojimą. Pavertus stiklinę, automatiškai su vandeniu išgeriamas vaistas; norint išgerti kitą vaistą, tereikia pasukti dangtelį į pradinę poziciją. 4. Ergoterapinis treniruok­lis. Minkštas ir saugus treniruoklis sukurtas fiziniam aktyvumui palaikyti. Su ergoterapiniu įrankiu galima reabilituoti sustingusias galūnes ir mažinti rankų nuospaudas. 5. Komunikacijos žiedas. Skirtas pagyvenusiems žmonėms, kurie negali pranešti apie savo poreikius, todėl day+aid komunikacijos žiedas yra puikus bendrauti padedantis tarpininkas. Prietaisas turi pagrindinių poreikių simbolius (vaistai, maistas, WC, žmogaus pagalba,  komandos – „taip“ ir „ne“). Kad iškviestum pagalbą, reikia tiesiog nuspausti mygtuką.

Darbo vadovas: Deividas Juozulynas

     

 

Dominyka Kačonaitė 
dominyka.kaconaite@gmail.com 
+ 370 682 62 436

 

 

Vaikų žaidimas Medinukai šviesai ir šešėliams (Woods for Light and Shadow)

Medinukai šviesai ir šešėliams – vaikų žaidimas (objektų sistema), sukurtas remiantis šešėlių teatro principais: naudojant abstrakčias lėlių formas sprendžiama kosmologinė tematika. Žaidimas leidžia kurti savus pasakojimus, skatina eksperimentuoti, ieškoti atrastų vaizdinių ir pasakojimo dermių.

Siekta pateikti kuo paprastesnę žaidimo sistemą, ribotą kiekį instrumentų, apimančių kuo platesnį galimybių spektrą, kurti veiksmą, veikėją, vaizdinį ir pasakojimą. Norėta žaidimu kelti sudėtingus ir žaismingus uždavinius vaiko vaizduotei, atitraukti jaunąją kartą nuo šiuolaikinių technologijų.

Objektų sistemą sudaro: belaidis LED šviestuvas (skirtas kurti šešėliui ant sienos arba popieriaus lapo); žaidimo pagrindas, apribojantis spektaklio erdvę (pagrindo provaizdis – antikinis amfiteatras); medinės kaladėlės – laikikliai, šviesą skaidantys kaleidoskopiniai lęšiai, kuriantys šviesos efektus, lėlių laikymo ir valdymo lazdelės. Panaudotos medžiagos: uosio mediena, natūralus veltinis.

Darbo vadovas: Juozas Brundza

     

Elena Lašaitė 
elenalasaite.lt 
elena.lasaite@gmail.com 
+ 370 620 59 209

 

 

Socialinis projektas Pirmoji skubi emocinė pagalba, simuliuojanti apkabinimo potyrius

Dabartiniame pasaulyje vyrauja darbų, veiklų, informacijos kaita bei perteklius. Tai dažnai sukelia emocinę įtampą. Šiuolaikinis žmogus ne visada gali skirti daug laiko ir energijos betarpiškai bendrauti su kitais.

Socialinis projektas Emotional First Aid kalba apie tikrąją problemų priežastį – didėjantį vienišių, kurie nesijaučia emociškai saugūs, ratą. Kartais užtenka apkabinimo ir supratimo, kad reikia atsižvelgti į savo emocinius poreikius. Deja, gyvendami pašėlusiu tempu, juos pamiršome.

Technologijų ir skaitmeninių socialinių tinklų pripildytame gyvenime dar vieną poreikį galime pakeisti simuliakru. Tai – apkabinimus.

Simuliakras – simuliuotas, netikras, suvaidintas veiksmas ar veiklos rezultatas (prancūzų filosofas Jeanas Baudrillard’as, 1929–2007, knygoje „Simuliakrai ir simuliacija“).

Socialinis projektas Emotional First Aid siekia atkreipti dėmesį į vienišumą ir emocinį saugumą bei šių temų stigmatizaciją šiuolaikinėje visuomenėje. Tai verčia susimąstyti apie prigimtinių žmogaus poreikių ir atsiradusių jų pakaitalų (socialinių tinklų, dirbtinio intelekto, robotų ir pan.) santykį.

Darbo vadovas: Povilas Juškaitis

     

 

Greta Unguvaitytė 
shortbangs.lt 
shortbangs.design@gmail.com 
+ 370 623 32 761

 

 

Urnų kolekcija. Laidojimas ir atmintis

Visi žmonės skirtingi. Taip ir sukurtos urnos kiekvienąkart unikalios. Parinkta jų gamybos technologija leidžia išgauti vis kitokius paviršius, faktūras. Tai turi sąsają su žmogaus gyvenimo gijomis  ramybė užplūsta akimis ir prisilietimais tyrinėjant urnų paviršius sunkią gyvenimo akimirką.

Prasmė slypi ir pagrindinėse urnų uždarymo detalėse. Nors žmogus miręs, jo siela negali būti aklinai uždaryta velionis tampa tarsi amžiams „užkonservuotas“. Ąžuolinės ir metalinės urnų uždarymo detalės pagamintos su kiauryme tai tarsi sielos vartai, leidžiantys mirusiajam ramiai išeiti į kitą gyvenimą.

Kolekciją sudaro trijų skirtingų dydžių ilgaamžės urnos, trijų skirtingų dydžių suyrančios urnos ir urnelė kamerinis objektas, skirtas mirusio žmogaus atminimui. Taigi klientas gali laisvai pasirinkti, kaip laidos urną paliks stovėti kolumbariumo kriptoje ar leis jai ramiai suirti žemėje.

Ilgaamžės urnos skirtos laidoti kolumbariumuose. Tokią urną galima laikyti ir namuose. Galimi skirtingi spalvų variantai, derinti su sriegine aliuminio detale: blizgia arba anoduota pusiau blizgia. Detalė gali būti graviruojama. Urnos nulipdytos iš baltojo molio su šamoto priemaiša, išdegtos 1 000 °C temperatūroje ir glazūruotos viena arba keliomis glazūromis. 

Suyrančiosios urnos skirtos laidoti žemėje. Galimi skirtingi spalvų variantai, derinti su natūralaus ąžuolo kamščiu. Urnos nulipdytos iš baltojo molio su šamoto priemaiša, ištrintos sausu pigmentu ir išdegtos 800 °C temperatūroje. Dėl tokios gamybos technologijos urnos, gavusios drėgmės, po kurio laiko subliūkšta ir kartu su pelenais išsiskaido dirvožemyje. 

Urnelės skirtos mažai dalelei pelenų mirusiojo atminimui. Galimi skirtingi spalvų variantai, derinti su sriegine aliuminio detale. Detalė gali būti graviruojama. Urnelės nulipdytos iš baltojo molio su šamoto priemaiša, išdegtos 1 000 °C temperatūroje ir glazūruotos viena arba keliomis glazūromis.

Darbo vadovas: Povilas Juškaitis

     

 

Jonas Kentrus Aliukas 
jonasaliukas.lt  
jonasaliukas112@gmail.com  
+ 370 62 859 296

 

 

Kompaktiškai sulankstomas elektrinis-krovininis dviratis

Didėjant paklausai ir keičiantis žmonių gyvenimo stiliui, kinta ir transporto priemonės. Dviračių kultūra pastaruoju metu smarkiai įgauną pagreitį visame pasaulyje ir tampa nebe sporto šaka, o kasdienio judėjimo įrankiu.

Krovininio tipo dviratis patogi, sparčiai populiarėjanti, tačiau daug vietos (ilgis 2,53 m) užimanti transporto priemonė. Taigi kompaktiškumas tampa esmine problema, dėl kurios buvo pradėtas kurti naujas krovininio dviračio dizainas. Rėmo konstrukcija sukurta taip, kad nenaudojamas daiktas užimtų kuo mažiau vietos: dviratį galima sulenkti pusiau, o kroviniui skirtą vietą iš horizontalios padėties įmanoma sulenkti į vertikalią plokštumą.

Ši transporto priemonė pritaikyta elektriniam varikliui, skirta specialiai olandų rinkai ir sukurta pagal įmonės „Baltik vairas“ užsakymą.

Darbo vadovas: Šarūnas Šlektavičius

    

 

Lukas Kučinskas  
lukaskucinskas.lt 
lukas.kucinskas@gmail.com

 

 

 

Medicininių prietaisų rinkinys Psora

Psora – tai medicininių prietaisų rinkinys, skirtas žvynelinei gydyti ir žmogaus kūno higienai palaikyti.

 

Psora Fur įtaisas skirtas pleiskanoms iš plaukų bei drabužių nusiurbti. Žmogus, sergantis žvyneline, susiduria su pleiskanojimo problema ir dėl to patiria didelį diskomfortą. Prietaisas veikia su AAA tipo baterijomis (jas reikia įdėti į viršuje, po dangteliu, esančią ertmę), įjungiamas paspaudus mygtuką. Pleiskanos iššukuojamos su priekyje esančiomis šukomis ir susiurbiamos į talpą. Baigus šukuoti talpa nuimama, o pleiskanos išberiamos.

Psora Labe prietaisas vaistiniais kremais ištepa žvyneline pažeistą odą pasiekiamose ir nepasiekiamose kūno vietose bei galvos plaukų zonoje. Ligonis turi dažnai teptis, o tai užima daug laiko, nes, norint apsaugoti odą nuo hormoninių kremų pertekliaus, tepti būtina labai tiksliai.

Prietaisas susideda iš 4 dalių. Priekinę dalį sudaro ratukas, su kuriuo tepamas kremas, o viršutinė, slankiojanti dalis, praskleidžia plaukus tepant kremu. Vidurinėje korpuso dalyje įstatoma srieginio mechanizmo principu veikianti talpa, skirta kremui. Naudojimo metu talpos rankenėlė pasukama į priekį ir kremas patenka ant ratuko. Tepant kremą sunkiai pasiekiamose kūno zonose, prietaisą prailgina slankioji rankenėlė.

Kuriant šių gaminių dizainą, ypatingas dėmesys buvo skiriamas jų patrauklumui ir paprastumui. Pati odos liga dažnai asocijuojasi su nešvara ir gėda. Šviesi detalių spalva primena modernius, jaunatviškus, minimalistinius medicininius reikmenis.

Darbo vadovas: Deividas Juozulynas

     

 

Ugnė Glinskytė 
ugnegli.lt 
u.glinskyte@gmail.com

 

 

 

Reikmenų komplektas ruginei duonai kepti Kepu Kepu

Kepu Kepu – tai reikmenų komplektas, skirtas ruginei duonai gaminti namuose nuo pat grūdo iki kepalo. Smagu drauge su šeima dalyvauti gaminimo procese, o vėliau mėgautis sveiku ir skaniu produktu. Šiandien šeimos bendrauja gerokai mažiau, o šis procesas suartina. Be to, tai galimybė kiekvienam prisiminti ir puoselėti mūsų tautos tradicijas.

Duonos kepimas labai ramina ir atpalaiduoja, atitraukia nuo įtempto gyvenimo ritmo. Vos iš dviejų komponentų galime pasiruošti mus visus maitinantį produktą. Ruginė duona užima labai svarbią vietą mūsų gyvenime, todėl ne be reikalo ji yra įtraukta į tautos paveldo sąrašą.

Objektai įkvėpti tradicinių duonos kepimo įrankių. Nors jie pritaikyti šiandieniam naudojimui, atspindi autentišką stilistiką. Reikmenys pasižymi  funkcionalumu ir praktiškumu, yra pagaminti iš natūralių, ilgaamžiškų medžiagų.

Darbo vadovas: Povilas Juškaitis

    

 

Veronika Guželytė 
veronika.guzelyte@gmail.com

 

 

 

Sėdimasis baldas, inspiruotas vestuvių tradicijų

Pasaulyje sukurta labai daug baldų, tad su kiekvienais metais išrasti kažką nauja, netikėta, darosi beveik neįmanoma.

Išraiškingam baldui suprojektuoti būtinas charakteris, tad reikėjo istorijos,  išryškinančios tą charakterį. Dizainerės sugretintas mokslų baigimas su vienu didžiausių moters gyvenimo pokyčių – vestuvėmis – paskatino prisiminti vieną pagrindinių šios šventės atributų – baltą suknelę. Dėl to buvo pasirinktas tiulio audinys. Lengvas, permatomas, tinklinis. Tiulio techninės savybės atskleidžiamos sluoksniuojant kelias tolygiai besikeičiančias spalvas. Gaminio spalvos čia taip pat įgavo prasmę.  Klasikinė balta pereina į sodrią geltoną,  atsisveikinimą simbolizuojančią spalvą. Baldo tekstilinei daliai suformuoti prireikė 90 metrų tiulio ir daugiau nei 160 valandų rankų darbo.

Pagrindine užduotimi tapo išraiškingo baldo silueto paieška. Remiantis moters kūno formų lentelėmis bei ergonominiais reikalavimais, buvo suprojektuotas  elegantiškas, lengvas metalinio karkaso sėdimasis baldas.

Šalia baldo eksponuojami ir eksperimentų su medžiagomis, naudotomis kuriant baldą, rezultatai. Nuo plastikinių maišelių paletės, tualetinio popieriaus kolekcijos iki asmeninių šeimos nuotraukų.  

Darbo vadovas: Juozas Brundza

     

Vilija Žukauskaitė 
vilijazu.eu, behance.net/Vilijazu  
vilijazu@gmail.com  
+ 370 65 345 592

 

 

Antrinis dizainas. Baldai Reel’y?

Masinis vartojimas ir didelis atliekų kiekis sukelia neigiamas pasekmes mūsų aplinkai, sveikatai ir gyvenimo būdui. Antrinio dizaino tyrimais ir procesu buvo siekta pakeisti atsainų požiūrį į atliekas, joms suteikti vertę ir perkelti į kitą gyvenimo kontekstą. Pagrindinė pasirinkta antrinė žaliava yra ritė. Ji naudojama įvairiose pramonės srityse: laidams ir kabeliams, siūlams, virvėms, grandinėms ir 3D spausdintuvų plastikui susukti. Dėl pramonės ir gamintojų atsainumo ritės dažniausiai tampa atliekomis ir teršia aplinką. Tai ne tik medžio, plastiko ir metalo žaliavų švaistymas, bet ir nuolatinis laikino daikto gamybos procesas.

Ši, tarytum nepatraukli, medžiagoms transportuoti skirta priemonė gali naujai funkcionuoti mūsų kasdienėje aplinkoje. Pagrindinis šio projekto tikslas buvo sukurti kontroversišką, paradoksalų įspūdį: baldams iš atliekų suteikti estetišką įvaizdį, tačiau išsaugoti pirminių medžiagų atpažįstamumą, formos lakoniškumą ir primityvumą.

Neatsiejama antrinio dizaino objektų kūrimo dalis – gana chaotiškas paieškų procesas ir intuityvūs bandymai. Įvairiais medžiagų eksperimentais siekta atrasti vizualiai patrauklią,  nesurežisuotą ir nenuspėjamą galutinę išvaizdą. Todėl antrinio dizaino objektų paviršiams pasitelktas itališko betono (terrazzo) principas ir savita jo interpretacija. Paviršiams lieti naudojamos sudužusios plytos, plytelės, stiklas – visa tai, kas dažnai laikoma sandėliukuose ar išmetama.

Sukurti eksperimentiniai objektai ir paradoksalumo idėją įprasminantys du pagrindiniai baldai – staliukas ir komoda, kurie pavadinti Reel’y? – tai angliškų žodžių reel (liet. ritė) ir really jungtis. Dviprasmiškai klausiant, apie baldų prigimtį.

Objektai pagaminti remiantis antrinio dizaino principais, kad būtų nepažeista jų pirminė forma, o dalys nesudėtingai išrenkamos ir vėl pakartotinai panaudojamos. Taip pat paviršiai gali būti skaldomi ir iš jų liejami nauji, taip sukant nesibaigiantį perkūrimo ratą.

Darbo vadovas: Vytautas Kibildis

    

 

Živilė Čepulytė 
zivilecepulyte.lt 
cepulyte.zivile@gmail.com

 

 

Daiktiškas apetitas – materialus gyvenimo ir erdvės užpildas. Objektų serija We Sell Wishes 

Momentinis džiaugsmas, trumpalaikė pilnatvė ir... nuolat atsinaujinantis apetitas – jausmai, kuriuos suteikia pirkimas ir vartojimas. Tačiau nuolatinis trūkumas ir neišsenkantys materialūs norai – tai neįperkamų tikrųjų žmogaus troškimų ir vertybių pasekmė. Sintetinę laimę nusipirksite greitai, o išsiaiškinti savo gyvenimo tikslą gali kiek užtrukti. Kaip atrodytų laikas, kurio mums visada trūksta, puikuodamasis parduotuvių lentynose? Kiek minučių, valandų ar dienų išdrįstumėte įsigyti? O gal pritrūks drąsos jį iššvaistyti, nes brangiąsias minutes norėsite išnaudoti mėgaudamiesi gražesniu oru? Nusipirkite šiek tiek laiko, imkitės drąsos, atsineškite saulės šviesos bei sužinokite savo tikslą, nes troškimai pildosi.

Kaip tai veikia? Naudojant spekuliatyvųjį dizainą sukurta keturių objektų serija We Sell Wishes kursto troškimų ir vertybių pardavimo idėją kaip atsaką perdėtam vartojimui. Kiekvienam iš neapčiuopiamų ir neįperkamų norų buvo sukurta fizinė išraiška – dizainas bei prekinis įvaizdis, kuriuos padiktavo įvairūs filosofiniai požiūriai bei frazeologizmai ar idiomos.

Laikas: Daugelyje pasaulio šalių žinomas posakis „laikas gydo žaizdas“, todėl pasirinkta laiką perteikti vaisto ar papildo pakuotės principu. Tarsi jo stygių galėtum išgydyti ar greitai papildyti. Spekuliuojant šiuo objektu, visa laiko paslaptis ir metaforiškas apibrėžtumas slypi pačioje kapsulėje – laikas ir erdvė neatskiriami vienas nuo kito ir nuolat persipina, tačiau niekuomet netampa vieniu.

Drąsa: Baimė ir drąsa – tai tarsi du kaubojai, nusitaikę vienas į kitą revolveriais. Itin dažnai baime naudojamasi kaip ginklu, todėl siūloma išdrįsti nusitaikyti į savo baimes ir jas nugalėti. Ginklo įvaizdis pasirinktas kaip jėgos ir lemiamo sprendimo simbolis.

Tikslas: Keldami klausimus, kurie nuolatos neramina, tarsi velkamės sunkią naštą, papildomą svorį. Gyvenimo tikslo ieškojimas – vienas jų. Ar įmanoma pasverti savo tikslą? Ar gali mūsų fizinės savybės ir charakteristika pasakyti, kokio tikslo turime siekti? Kokį pėdsaką paliksime po savęs? Visa tai atskleidžiama per svarstyklių motyvą.

Geras oras: Saulė – šilumos ir energijos bei gero oro šaltinis. Rutulio forma, suabstrahuojanti saulės pavidalą, puikiai apglėbiama rankomis, kurios ir yra pagrindinis šio objekto žaidėjas. Rankos ir jų prisilietimai perduoda energiją ir šilumą kitam žmogui ar objektui, todėl, reaguodamas į kiekvieno žmogaus temperatūrą, šis kamuolys atskleidžia gerą orą, kurį kiekvienas nešiojamės savyje.

Darbo vadovas: Šarūnas Šlektavičius

     

Žurnalas  „Centras“