Alessandro Scandurra

„Scandurra Studio“ vizijos Ukrainos mokykloms esmė – tikėjimas jomis kaip bendruomenės laboratorijomis ir architektūra kaip švietimo įrankiu, skatinančiu socialinę sąveiką, kūrybiškumą ir saviraišką. 

„Nauja kaimynystė edukaciniam stebuklui“ yra „Scandurra Studio“ (Italija) projektas, laimėjęs tarptautinį architektūros konkursą „Ateities mokykla Ukrainai“, kurį inicijavo Lietuva, siekdama atkurti per karą Ukrainoje sugriautą švietimo infrastruktūrą.

Studijos įkūrėjas, Lietuvoje paskelbtas italų dizaino ambasadoriumi Alessandro’as Scandurra mano, kad taikydami architektūrinius sprendimus turime persvarstyti mokyklos koncepciją. 

„Mokyklos yra ne tik mokymosi vietos, jos gali tapti jaukiomis erdvėmis, netgi prieglobsčiais, teikiančiais rūpybą, pagalbą, psichologinę ir medicininę paramą. Konflikto scenarijuose tai tampa dar aktualiau. Architektūra privalo greitai ir efektyviai reaguoti, paverčiant pažeidžiamumą galimybe atgimti“, – sako A. Scandurra.

Remiantis naujausiais UNICEF duomenimis, po besitęsiančio konflikto daugiau nei 50 proc. mokytojų praneša apie savo mokinių kalbos ir matematikos įgūdžių nuosmukį, o tik trečdalis mokinių lanko visas pamokas tiesiogiai. Šis nestabilumas pabrėžia būtinybę susigrąžinti mokyklas kaip saugias erdves, kur formuojama tapatybė ir mokiniai gali tobulėti.

Bendradarbiaujant su architektu Mykhailo’u Vustianskyi’iu (Ukraina), prototipas „Nauja kaimynystė edukaciniam stebuklui“ yra lengvai pritaikomas, plečiamas ir tvarus. Siekiant efektyviai spręsti projekto kompleksiškumą, į projektavimo komandą buvo įtraukti „DEERNS Italia“ specialistai, atsakingi už energetiką ir sistemas, bei CEAS ekspertai, dirbantys konstrukcijų ir surenkamosios statybos srityje. 

Šio projekto dizainas paremtas lengvo išardymo principais („Design for Disassembly“) ir jam naudojami surenkamieji elementai, kurie užtikrina moduliškumą, greitą transportavimą, surinkimą bei išardymą. Taip reikšmingai sutrumpinamas statybos laikas ir mažinamos CO2 emisijos.

Projektas pagrįstas modulių tinkleliu, kuris sukuria didelę erdvinę sistemą, leidžiančią lanksčiai išdėstyti vidaus patalpas pagal poreikį – nuo atskirų klasių iki ištisų planavimo schemų. Kad prototipas iš tiesų universalus ir patenkina bendruomenės poreikius, jau įrodyta jį sėkmingai pritaikius dviem skirtingais atvejais.

Pagal pagrindinę konfigūraciją daugiau nei 10 000 kvadratinių metrų plote numatytos edukacinės ir poilsio erdvės, taip pat zonos, skirtos priežiūrai ir civilinei apsaugai. Projekte numatytos ir hibridinės erdvės, pritaikytos skirtingiems ugdymo lygiams, skatinančios socialinius mainus ir bendruomeninį gyvenimą. Koridoriai gali būti pertvarkomi į dinamiškas neformaliojo mokymosi ir socialinės sąveikos erdves, maksimaliai išnaudojant pastato plotą.

Vidiniai kiemai formuoja tarpusavyje susijusias vidines ir išorines sodų erdves, įkvėptas vienuolynų hortus conclusus – uždarų sodų, suteikiančių akimirkas grožiui ir atradimui. Pagrindinis dizaino akcentas – natūralios šviesos žaismas, organiškai jungiantis vidaus ir lauko aplinkas. Šios žaliosios erdvės tampa gyvosiomis laboratorijomis, kur gamtos ritmai papildo mokymosi procesą tylaus susikaupimo akimirkomis.

Išorėje žaliosiose fasadų sienose įkomponuojamos perdirbtos mineralinės medžiagos ir išsaugoti agregatai. Taip pabrėžiami ne tik projekto žiedinės ekonomikos principai, bet ir siekis konflikto fragmentus paversti naujomis formomis.

Projektas laikosi „Do No Significant Harm“ (DNSH) gairių, skirtų neinvaziniam dizainui vietos kontekstuose, ir atitinka beveik nulinės energijos pastatų (nZEB) energinio efektyvumo standartus.

„Šiuo metu Ukrainoje 1663 mokyklos yra apgadintos, o 201 visiškai sunaikinta rusijos. Mūsų misija šiandien yra suteikti vaikams galimybę vėl atsisėsti į savo suolus, leisti laiką su draugais ir bendrauti. Tačiau mes turime ne tik atstatyti mokyklas, bet tai padaryti geriau. Šiandien Ukraina juda modernizacijos keliu. Tobulinant švietimo turinį, reikia modernizuoti ir mokymosi erdves. Todėl mes esame nepaprastai dėkingi Lietuvos vyriausybei už šią iniciatyvą ir laimėtojams – „Scandurra Studio“ – už pagalbą kuriant Ukrainos ateities mokyklų planą. Statykime ateitį geriau“, – sakė Ukrainos pirmasis švietimo ir mokslo viceministras Jevhen’as Kudriavets’as.