Nuo minties iki objekto

 

Produkto dizainas Elenos Kotrynos Mieželės 
Nuotraukos Giedrės Razmantaitės

Teksto autorė Gytautė Ivanauskaitė 

 

Lietuvoje produkto dizaino specialybė nėra dažna. Galbūt todėl, kad ji nėra lengva, nėra labai populiari, tačiau daug reikalaujanti. Kuriant produktą svarbūs įvairūs veiksniai, kaip antai idėja, jos įgyvendinimas, pritaikymas, pirkėjas, išskirtinumas šiame prekių pertekliaus amžiuje. Kuriant naują gaminį produkto dizaineriui tenka dalyvauti visuose procesuose. Šis darbas susijęs ne tik su asmens tobulėjimu, savirealizacija, bet ir nemenka atsakomybe.  

 


Nors Lietuvoje šią specialybę studijuoja tikrai nemažai studentų, deja, ne visi pasirenka šį kelią, tad bendruomenė, pristatanti naujus produktus ir stebinanti mūsų rinką, nėra gausi. Viena ryškiausių šių dienų produktų bei interjero dizainerių – Elena Kotryna Mieželė. Kūrėja teigia, jog produkto dizainerio gyvenimas išties įdomus, tačiau neretai susiduriama su aplinkinių klausimu: „Ką gi tu iš tikrųjų ten darai?“  

Šis klausimas gan taiklus, nes kiekvieno kūrėjo saviraiška skirtinga. Kalbėdama apie kūrybos procesus, Elena prasitarė, kad kartais sunku rasti motyvacijos pradėti naują projektą, jeigu jis nėra pateiktas užsakovo. Juk daiktų dizaineriui itin svarbi pirminė idėja, kaip ir ši – veidrodžių kolekcija „Medūzos ir avokadai“, finansuojama Kultūros tarybos. Pasak Elenos, tokie institucijų finansuojami projektai suteikia laisvės ieškoti, kurti, bandyti ir apskritai mėgautis procesu.

 

 

Tai išlaisvina galvoti plačiau ne tik apie norimą sukurti daiktą, bet ir apie vartotoją. Žinoma, kūryba tampa iššūkiu, neretai trunkančiu ir kelerius metus. Elena pastebi, kad jai ištobulinti naujus prototipus kartais užima tiek laiko, kiek prireikia žmogui įsikurti naujuose namuose. Tiesa, maloniąja dalimi tampa eskizų braižymas, prototipo gaminimas, spalvų rinkimas, o  gamybos procesą knieti optimizuoti: išsirinkti tinkamiausias medžiagas ir sutarti su meistrais. Elena juokauja, kad paprastai, atėjus pasižiūrėti pirmojo meistrų bandymo, jį norisi koreguoti. Per ilgus bandymus autorė sako išsiugdžiusi kantrybę, nes beveik niekada neišeina pasiekti norimo tikslo iš pirmo karto, todėl vienas svarbiausių dalykų kuriant daiktus – rasti su meistru bendrą viziją, kaip šis turi atrodyti. 

Interjero dizaino srityje dirbanti kūrėja pastebėjo, jog gana dažnai susiduriama su dekoratyvinių elementų, kurie atlieka tarsi tarpinę funkciją, t. y. užpildo ir puošia sienas, trūkumu. Esame įpratę sienas dekoruoti išskirtiniais tapetais, įdomesnių raštų plytelėmis ar paveikslais. O kokia galėtų būti alternatyva? Alternatyvą sugalvojusi menininkė nusprendė ieškoti tokio sprendimo, kuris būtų ne tik traukiantis akį, bet ir funkcionalus. 

 

„Medūzos ir avokadai“ – žaisminga, šiek tiek ironiška, ryškesnių spalvų veidrodžių kolekcija. Elena pasakoja: „Šiam projektui norėjau netipinių įkvėpimo šaltinių. Medūzos yra skaidrios ir kartu labai puošnios, daugiasluoksnės bei paslaptingos. Baltijos jūros medūzos, palyginti su aptinkamomis kituose pasaulio vandens telkiniuose, gan paprastos, tačiau visos jų rūšys atrodo išties meniškai. Avokadai man pasirodė dekoratyvūs, ryškių spalvų ir formų. Apskritai įvairios gamtos grožybės retai transformuojamos į dizaino objektus, tad savo kūryboje renkuosi natūralias medžiagas ir dėmesį sutelkiu į mums tradiciniais tapusius objektus, lietuviško paveldo išsaugojimą arba gamtą. Mano manymu, gamta tampa vienu labiausiai įkvepiančių daugelio įvairių sričių kūrėjų  šaltinių.“ 

Anot daiktų dizainerės, gamtos įkvėpti raštai, formos, atsikartojantys žmogaus sukurtuose objektuose, namams suteikia gyvybės, tampa ne tiek mados, kiek interjero stiliaus detalėmis. Taip pat autorė pažymi ekologijos svarbą. Pasak jos, geriausia, kai sukurtas daiktas tarnauja ne vienai žmonių kartai. 

Šiuo metu prototipo stadijoje esantys gaminiai kuriami Kipre. Taip nutiko dėl karantino. Dizainerė su šeima dar praėjusį rudenį išvyko iš Lietuvos. Kūrėja ne tik pakeitė aplinką, atsikvėpė, bet ir patenkino smalsumą, kokios galimybės būtų gaminti prototipus svetur. Pažintis su Kipro meistras, pasak Elenos, buvo gan žavinga. Vieną šiltą šeštadienio popietę vaikštinėdama po vietinį miestelį  ir gėrėdamasi fantastiška gamta, pastebėjo gausybę žmonių, dirbančių dirbtuvėse su atvertais langais. Užeiti viliojo vienos medžio dirbtuvės. Pažintis su tenykščiais meistras tapo labai maloni ir sėkminga, nes buvo susitarta dėl būsimo užsakymo. 

 

 


Tiek Kipre, tiek Graikijoje amatininkystė turi giliai įsišaknijusias tradicijas. Dažniausiai amatai perduodami iš kartos į kartą, todėl galima neabejoti ne tik veiksminga komunikacija su meistru, bet ir daikto pagaminimo kokybe. Kitur, anot dizainerės, sunku užsakyti vienetinio daikto gamybą, nes tai meistrui neapsimoka finansiškai, tačiau šiuo atveju užsakymų apimtis nekėlė nesklandumų. 

Šiuo projektu Elena Mieželė siekia, kad veidrodžių kolekcija pirmiausia teiktų gerą emociją namams, būtų patraukli akiai, bet nevargintų. Taip pat, kad tai būtų produktas, galintis pakeisti mums įprastus tapybos darbus. llgametės patirties turinti dizainerė pastebi, jog yra nemažai žmonių, bijančių į savo namus įsileisti tapybos, grafikos darbų, nes šie emociškai paveikesni. Tuo tarpu daiktas, kuris gali būti ir ryškesnių spalvų ar formų, žmones ne taip baugina. Tad „Medūzos ir avokadai“ bus ne tik namus puošiančios, bet ir madingos, funkciją atliekančios interjero detalės. Veidrodžių rėmelių gamybai naudojama daugiasluoksnė mediena, o dekorui – žalsvos, rausvos spalvos. Tai bus tarsi gyvas, iš už kampo į tave žiūrintis objektas, kviečiantis prieiti ir pažvelgti į save arba žaismingas elementas, pro kurį praeisite su šypsena. 

Nuotraukų galerija: