Tekstas Rūtos Būtėnaitės

Po dvejų itin sudėtingų iššūkių bei virtualios veiklos metų „Heimtextil“ (Frankfurtas prie Maino) paroda sugrįžo ir 2023 m. sausio 10–13 d. gyvai pristatė pasaulio tekstilės ir interjero dizaino gaminių naujovių asortimentą. Kiekvienais metais „Heimtextil“ parodoje su savo stendais dalyvauja nemažas būrys Lietuvos tekstilės pramonės gamintojų ir lietuviškų prekių ženklų atstovų. Šiemet Lietuvos tekstilės pramonei atstovavo UAB „Audėjas“, UAB „Barker Textiles“, UAB „Decoflux“, UAB „Flokati“, UAB „Interscalit“, UAB „Kvarkas“, AB „Linas“, AB „Liteksas“, UAB „Merkys“, UAB „Pitextile“, UAB „Textilis“, UAB „Nostra“, „VVK Zipper“, UAB „Silkeborg Uldspinderi“, UAB „Dature“, o kiek tekstilės dizainerių, architektų, interjero dizainerių, tiekėjų, prekybininkų iš Lietuvos aplankė šią vieną svarbiausių tekstilės pasaulio reiškinių, vargu ar begalima suskaičiuoti.

„Heimtextil“, pirmaujanti pasaulinė namų tekstilės prekybos mugė, atspindi rinkos pokyčius. Joje daugiausia dėmesio skiriama interjero, architektūros ir svetingumo temoms, interjero dizainerių ir svetingumo ekspertų produktų asortimentui, tvarumo bei sveiko miego tendencijoms. Tai – svarbiausia tekstilės medžiagų ir tekstilės dizaino tendencijų platforma. Ateinančių metų tekstilės tendencijų tema Textiles Matter atėjo su nauja energija ir motyvacija siekti švaresnės, ekologiškesnės, planetai palankesnės tekstilės bei interjero pramonės. Tekstilė ir audiniai yra neatsiejama mūsų gyvenimo dalis: jie apgaubia ir puošia mūsų kūną, daro mūsų namus patogius, jaukius ir estetiškus, pagerina mūsų darbo vietas, be to, tekstilė suteikia lytėjimo komfortą ir stimuliuoja pojūčius, kurių trokšta žmonės.

Tekstilės pramonė žaliavas gauna iš daugybės šaltinių ir naudoja daugybę procesų, kad sukurtų begalinę gaminių įvairovę. Dėl šios įvairovės tekstilės pramonė yra viena problemiškiausių klimato atžvilgiu. Pavyzdžiui, įprastos medvilnės gamyba apima 2,5 proc. pasaulio dirbamos žemės: sunaudojama 24 proc. insekticidų ir 11 proc. pesticidų, o tai kainuoja daugiau nei 2,6 milijardo dolerių ir skatina ekosistemų bei biologinės įvairovės nykimą. Todėl ateinančių metų tekstilės tendencijų kūrėjai, jausdamiesi atsakingi už ekstremalią padėtį, užduoda klausimus: iš kur gauname medžiagas ir kaip jas apdorojame, gaminame? Kur nukeliauja mūsų gaminiai, pasibaigus jų eksploatavimo laikui? Kaip galime sukurti pakartotinį naudojimą ir paskirtį? Jie siūlo ilgalaikę viziją, kaip pakeisti santykius su planeta ir skatinti pozityvią ateitį, pereinant prie cirkuliarumo ir (ar) uždaro gamybos ciklo. 

Cikliškoje sistemoje medžiagos yra panaudojamos daugybę kartų. Tai leidžia gerokai sumažinti žemės išteklių eikvojimą, nes jie lieka begalinėje produktyvioje grandinėje. Techninis ciklas taikomas neorganinėms medžiagoms, tokioms kaip nailonas, poliesteris, plastikai ir metalai. Optimaliai perdirbus, juos galima pakartotinai naudoti daug kartų neprarandant kokybės. Biologinis ciklas taikomas organinėms medžiagoms, kurios atkeliauja iš gamtos ir gali sugrįžti į žemę pasibaigus jų naudojimo laikui. „Heimtekstil“ tendencijų kūrėjai peržengia nišinių eksperimentų ribas, kad taptų tikru, veiksmingu gamybos keitikliu, galinčiu išspręsti daugelį pramonės problemų. 

Kasmet su didžiuliu susidomėjimu daugelis dizainerių, architektų ir tekstilės pramonės gamintojų laukia paskelbiant ateinančių metų tendencijų. Per pastaruosius kelerius metus jos labai stipriai pakito. Dar neseniai pagrindinis atspirties taškas buvo estetinės, dizaino inspiracijos, atėjusios iš dizaino istorijos; stiliui, etnotekstilei, tendencijoms kurti buvo pasitelkiami mados dizaino, interjero, architektūros, šiuolaikinio meno artefaktai bei šiuolaikinio gyvenimo stiliaus ypatumai, reikšmingiausi kultūros įvykiai. Šiandienos „Heimtextil“ tendencijų planuotojai pagrindinį dėmesį skiria technologijai – tvarumui, naujoms medžiagoms ir cikliškiems jų gamybos būdams, spręsdami globalias ir ekonomines problemas. Beveik nebematome raštų, istorinių stilių atspindžių, o spalvos naudojamos gana taupiai.

Tekstilės gamintojų salėse ši tendencija išties ryški – dauguma jų savo stenduose vaizdžiai pabrėžia technologinį gamybos tvarumą ir cikliškumą, pristatydami audinius iš perdirbtų žaliavų. Labiausiai tendencijų atspindį gamyboje rado natūralių pluoštų, ypač dabar populiaraus lino gaminiai, nedažyti ir nebalinti, grubesnės struktūros ir tarsi be apdailos.

Tačiau, matyt, „Heimtextil“ tendencijos yra vėliava, kuria bus sekama ateityje, vizija, inovatyvi filosofija, ir jau dabar gamintojų salėse pamatyti jas visas materializuotas būtų per daug greita... Juolab kad gamintojų stenduose eksponuojama tekstilė atspindi ir pirkėjų estetinius skonius bei lūkesčius, o jie be galo margi ir įvairialypiai. Parodos gamintojų salėse (skirtingai nei tendencijas pristatančiose salėse) vis dar karaliauja spalvos, raštai, faktūros – tikra tekstilės šventė sielai ir akims. Vešli atogrąžų gamta, paukščiai, gyvūnai, egzotiškos gėlės tarsi veržiasi iš užuolaidų, tapetų, patalynės audinių, jie derinami su geometriniais bei klasikiniais raštais, būtinai akcentuojant 2023-aisiais „Pantone“ rekomenduojamą rausvai rožinę „Viva Magenta“ spalvą. 

Šiandien galime tik spėlioti, ar tikrai 2023–2024 m. visos paskelbtos naujosios interjero tekstilės tendencijos atras atspindį gamintojų produkcijoje. Tai išvysime ateinančiais metais. Dviejų tendencijų strategijos tiesiogiai orientuotos į perdirbamas žaliavas ir techninį gamybos būdą, kas tikrai patrauklu didiesiems gamintojams, o kitos dvi tendencijos daugiau dėmesio skiria amatams, rankų darbui, perdirbimui, persiuvimui, peraudimui, lopymui, daigstymui, natūraliam marginimui ir dažymui – šių tendencijų atspindžius, labai tikėtina, regėsime, o jau ir regime, mažesnių interjero, tekstilės, kostiumo dizaino studijų projektuose bei tekstilės menininkų darbuose, paremtuose ne masine gamyba, o rankų darbu. 

Taip pat galime su įdomumu stebėti, kiek (ar) vartotojams, kuriems tikrai artima tvarumo filosofija, taps patrauklus „Heimtextil“ dalyvių rekomenduojamas audinių dizainas, akcentuojantis lopymą, naudotos pablukusios tekstilės bei atliekų „antiestetikos“ estetiką, natūralių paviršių apdailą bei natūralius marginimo būdus, nesiekiančius simetrijos ar preciziškumo ir alternatyvių natūralių bei sintetinių medžiagų paviršiaus faktūros. Galimi ir nauji dizaino produktai. 

Textiles Matter tendencijos

2023–2024 m. „Heimtextil“ tendencijos atspindi keturis pagrindinius uždaro gamybos ciklo kelius. Apmąstydami techninį cikliškumą, Make and Remake krypties atstovai svarsto, kaip galėtume pratęsti esamų medžiagų naudojimo laiką, ir demonstruoja, kokia patraukli gali būti regeneruota ir perdaryta tekstilė.

Continuous tendencijos kūrėjai dėmesį skiria trumpai naudojamų gaminių gyvavimo ciklams. Mąstydami apie biologinį cikliškumą, From Earth srovės apologetai tyrinėja tekstilės dizainą, kuris vėl sujungia mus su gamta, ir iš naujo skatina atrasti tradicinius natūralius pluoštus bei dažiklius.

Nature Engineered tendencijos formuotojai atskleidžia, kaip gamta ir gamyba gali susijungti ir sukurti tekstilę bei medžiagas, kurios tuo pat metu būtų išmanios, funkcionalios ir palankesnės planetai.

Make and Remake srovė susijusi su esamų išteklių atnaujinimu, pvz.: second-hand (liet. dėvėtą, iš antrų rankų) tekstile ir medžiagų atliekomis. Naudoti, neberealizuojami tekstilės sandėlių likučiai ir tekstilės siuvinių atliekos paverčiami patraukliais, geidžiamais gaminiais. Dizaineriai raginami išlaisvinti savo vaizduotę, pasitelkti kūrybiškus, netikėtus procesus, pakartotinai naudoti jau turimus medžiagų ir audinių turtus. Tokios technikos kaip perspausdinimas, perdažymas, brikolažas, koliažas ir skiautiniai sukuria maksimalistinį, džiaugsmingą spalvų, spausdintų audinių, raštų ir tekstūrų derinį.

„Bricolage“ – dizaino strategija, kurios tikslas – medžiagas, objektus ar įrankius (kurie anksčiau buvo naudojami kitiems tikslams) paversti naujais novatoriškais sprendimais.

Objektų atnaujinimą skatinanti taisymo estetika į pirmą planą iškelia kontrastingus rankų darbo dirbinius, dygsniavimą ir lopymą kaip savaime suprantamus dalykus. Išradingas ir išmanus Make and Remake tendencijos kūrėjų požiūris pasižymi džiugiu patrauklumu.

• Sustiprintas taktiliškumas yra pasiekiamas per meistrišką dekoravimą siuviniais, aplikacijomis, tekstūriniais audiniais, kutais ir rištinę audimo techniką.

• Perspausdinimo ir perdažymo procesai seną transformuoja į naują; sluoksniuoti spalvoti raštai ir grafika sąmoningai sukuria drąsų ir maksimalistinį dizainą.

• Suvynioti, užklijuoti, pamerkti, nudažyti – vizualinis taisymas, traktuojamas kaip puošmena ir dekoras, įtraukia ir pakylėja. 

•  Asambliažai iš anksčiau mylėtos, atlikusios ar sukauptos tekstilės, derinami ir jungiami tarpusavyje.

• Spalva atnaujinama ir perdirbama – ryškios sintetinės spalvos yra nublukintos, prislopintos, tarsi suteptos įvairiais atspalviais, liudijančiais praėjusius gyvenimus.

Spalvų paletė

Spalvų paletė susideda iš skirtingų niuansų perdirbtų ir atnaujintų ryškių spalvų. Šie sodrūs atspalviai tampa sudėtingesni dėl kompleksinio senėjimo, susidėvėjimo bei transformacijos poveikio. Nepaisant prielaidos, kad sąmoningos spalvos turi būti nuramintos ir nešvarios, ši paletė pasižymi gyvybingumu ir dinamišku kontrastu.

Continuous akcentuoja uždaro ciklo gamybą be atliekų, kurios metu medžiagos vėl perdirbamos į naujus gaminius. Techniškai pažangūs regeneracijos procesai leidžia dizaineriams pasiekti pakylėtą, rafinuotą estetiką, nes medžiagos išlaiko savo pirminę kokybę. Dizaineriai siekia minimalaus poveikio aplinkai ir monomedžiagiškumo (angl. mono-materiality), nes atskiras medžiagas lengviau perdirbti nei mišinius. Dizaino metodai, kurių siekiama, taip pat yra moduliškumas ir galimybė išmontuoti (produktus lengva išardyti ir pakartotinai panaudoti). Continuous estetika nesipuikuoja ekologijos rekomendacijomis. Ji yra praktiška, nesudėtinga, utilitari ir nesenstanti, perteikia ilgaamžiškumo jausmą ir esencializmo idėjas. Ši tendencija apima ne tik dizainą: naudojamų medžiagų skaidrumas (permatomumas) dar labiau stiprina pasitikėjimą. Tendencijos poveikis yra rafinuotas, šiuolaikiškas, subtilus bei universalus.

• Pluošto regeneravimo procesų pažanga sudaro sąlygas beatliekei, cikliškai tiek sintetinių, tiek celiuliozinių siūlų gamybai.

• Nesenstančios ir esencialistinės paletės sukelia ilgaamžiškumo ir pratęsto gyvenimo įspūdį.

• Pluoštų atliekos iš naujo perverpiamos, o medžiagų fragmentai sujungiami, siekiant sukurti naujos sudėties medžiagas ir tekstilę.

Spalvų paletė

Minimalistinė, prislopinta spalvų paletė apima pagrindinius šiuolaikiškus atspalvius: nuo ryškiai baltų, šiltų pilkų, šalavijų iki rafinuotų klasikinės mėlynos ir beveik juodų tonų. Ši paletė išaukština klasiką su subtiliais atspalviais.

From Earth kryptis yra orientuota į gamtos pasaulį ir gerą žmogaus savijautą. Jaučiama gili pagarba medžiagoms ir norima atkurti ryšį su gamta. Dizaineriai tyrinėja įvairių gamtos išteklių potencialą, pabrėždami organinių medžiagų šilumą ir švelnumą bei stulbinamą natūralių dažiklių spalvų įvairovę. Išryškinamas Žemės medžiagų grožis, dizaineriai bendradarbiauja su gamta, o ne kontroliuoja ją, perimdami natūralius gamtinius pokyčius. Pirmenybė teikiama netobulumui ir variacijoms, o ne standartizavimui, todėl ieškoma natūralios apdailos būdų.

From Earth tendencijos atstovai taiko amatininkų meistriškai naudojamas technikas, kad suteiktų medžiagoms tekstūrinį ir taktilinį išraiškingumą. Ši tendencija įkvepia ekologiškai, žemės pagimdytai estetikai naujo gyvybingumo.

• Svarbios natūralios gamtos variacijos, pakitimai, o ne standartizacija. Tai atsispindi kolorite, paviršiaus tekstūrose ir apdailoje. 

• Nereguliarumas yra skatinamas per nekontroliuojamą dekorą ir paviršiaus apdailą, naudojant shibori, šabloninę spaudą ir rankomis sukurtus raštus. 

• Medžiagos paliekamos kuo natūralesnės išvaizdos ir būklės; tekstilė yra nebalinta ir nedažyta, paviršiai nerafinuoti, neapdoroti, tekstūriški.

• Pagrindinės estetinės kolorito savybės: organiniai spalvų nutekėjimai ir persiliejimai, natūralus senėjimas bei nusidėvėjimas.

• Išaukštinami natūralūs dažikliai – nuo tradicinių augalinių ir indigo iki alternatyvių šiuolaikinių dažomųjų medžiagų, išgautų iš žemės ūkio ir maisto atliekų.

Spalvų paletė

Žemiška spalvų paletė atspindi organines medžiagas bei natūralius dažus. Šilti, švelnūs ir prislopinti augalinės kilmės atspalviai svyruoja nuo subtilių alyvuogių ir žaliųjų citrinų iki šiltų smėlio, rožinių bei ryškių indigo tonų. Ši paletė atskleidžia nuostabias natūralių organinių spalvų variacijas ir niuansus.

Tendencija Nature Engineered tobulina organines medžiagas mechaninėmis priemonėmis, iš naujo apibrėždama „natūralaus“ sąvoką. Dizaineriai ir kūrėjai su didele simpatija dirba su natūraliomis, atsinaujinančiomis žaliavomis, taiko pažangiausias technologijas ir metodus, kad jas paverstų šiuolaikinėmis, išmaniomis ir funkcionaliomis medžiagomis ar tekstile. Švarios linijos ir suprojektuotos formos bei paviršiai yra šlifuojami ir tobulinami. Ši labai apgalvota dizaino kryptis leidžia dizaineriams nuo pradžios iki pabaigos sutelkti dėmesį į tvarumą: nuo medžiagos kilmės bei apdirbimo iki vartojimo pabaigos. Tačiau pagrindinis ryšys su gamta ir atkūrimu išlieka esminis, o Nature Engineered išlaiko lytėjimo švelnumą, kuris mums asocijuojasi su organinėmis medžiagomis, šiltesniu ir prieinamesniu utilitarizmu. Didelis dėmesys natūralių medžiagų eksploatacinių savybių gerinimui suteikia tendencijai potencialą įsiskverbti į tokias pramonės šakas kaip architektūra, automobilių pramonė, interjero dizainas ir daugelį kitų.

• Alternatyvios natūralios medžiagos, tokios kaip micelis ir bakterinė celiuliozė, auginamos siekiant sukurti itin išmanias, funkcionalias ir tvarias alternatyvas įprastoms pramoninėms ir populiarioms medžiagoms – nuo betono iki odos.

• Medžiagos, išgaunamos naudojant regeneracinį auginimą, teigiamai veikiantį Žemę, įskaitant įvairias augalines karnas ir plaušus, kanapes, linus, dilgėles.

• Atliekos ir organinių medžiagų perteklius sujungiami, kad susidarytų pritaikomos, patvarios ir minimalų poveikį gamtai turinčios medžiagos. 

• Šios žmonėms ir planetai naudingos medžiagos bei tekstilės gaminiai yra sukurti ir perdirbti, tačiau jie be chemikalų ir sintetikos, pasižymi natūraliomis savybėmis, kurios skatina žmogaus buities gerovę: šilumos izoliaciją, pralaidumą orui, antibakterines savybes ir kt.

Spalvų paletė

Nauja ir šviesi ar iššviesėjusi paletė rodo, kad sudėtingas šiuolaikinių neutralių spalvų spektras pakeičia šaltą, kietą architektūrinio miesto kraštovaizdžio pilkumą.

Simbiozinius, klestinčius santykius su gamta atspindintys natūralūs atspalviai išsiskiria rafinuota kokybe.

Nuo šiltos smėlio spalvos ir gelsvai rudo iki žaliai rudo ir rudai žalio atspalvio – ši paletė atspindi gamtos ir žmogaus inžinerijos sąveikavimą.

Daugiau informacijos: messefrankfurt.com

434