VDA doc. dr. Rūta Būtėnaitė
Fotografijų autoriai: Rūta Būtėnaitė, ©Pietro Sutera, ©Thomas Fedra, ©Jean-Luc Valentin, Heimtextil

Tarptautinės didžiausios namų tekstilės ir interjero parodos Heimtextil 2024 (Frankfurtas, Vokietija) lankytojus pasitiko daugiau nei 2800 dalyvių iš 60 šalių. Parodoje buvo atskleistos sezono tendencijos, tekstilės tvarumo inovacijos, svečiai galėjo išvysti gausiausią pasaulyje namų tekstilės gaminių asortimentą, taip pat interjero dizaino, viešbučių ir miego produktų naujienas. Iš viso 17-oje salių mažmenininkai, didmenininkai, dizaineriai, baldų ir patalynės specialistai, interjero dizaineriai, dekoratoriai, architektai, viešbučių dizaineriai turėjo galimybę gilintis į individualių ir visuomeninių interjerų tekstilę: nuo dekoratyvinių baldų audinių iki miegamojo ir vonios tekstilės, jau nekalbant apie funkcinę tekstilę, tapetus, kilimus, užuolaidas ir apsaugos nuo saulės sistemas.

Heimtextil yra visus metus laukiamas namų tekstilės sferos įvykis, reginys, įspūdžiai ir inspiracijos naujiems interjerų projektams, audinių raštams, kūrybai ir inovacijoms. 

Tai, kad tekstilės tendencijų platforma Heimtextil trends kiekvienais metais vis labiau atsiriboja nuo meninių bei stilistinių prioritetų formavimo ir užleidžia vietą audinių gamybos technologijų naujienoms, dažymo, žaliavų tendencijoms. Taip kuriama dar didesnė intriga.

Anksčiau gamintojai suskubdavo pildyti savo gaminių spektrą raštais, spalvų deriniais ar pluoštais, sekdami emocingai aprašytais ir vizualiai pristatomais tendencijų temų naratyvais, o dabar jau antri metai šių estetinių rekomendacijų beveik nebelieka. Atvirkščiai, parodoje tenka patiems ieškoti stiliaus ar spalvinių derinių, dominuojančių bendrybių. Matyt, į pirmą planą buvo iškelti tvarios gamybos klausimai, be to, buvo atsižvelgta į kasmetinius dėsningumus: ne visos estetinės tendencijos prigydavo tarp gamintojų ir vartotojų. Kartais tendencijų kūrėjai pateikdavo audinių raštų ir spalvų naujoves, o gamintojų stenduose regėdavai raštų motyvus ar spalvų derinių atspindžius, glaudžiai susijusius su kitų interjero elementų meninėmis srovėmis ar interjero stiliais. 

Tiek atidarymo spaudos konferencijoje, tiek parodos metu vykusiose diskusijose didžiulis dėmesys buvo skiriamas dirbtinio intelekto (AI) reikšmei. Kaip AI pagreitina projektavimo procesą? Kokie procesai jau buvo išbandyti namų tekstilės sektoriuje? Kokių priemonių reikia, norint užkirsti kelią autorių teisių pažeidimams? Galingi teksto, vaizdų ir dizaino generavimo įrankiai nuo 2023 m. labai lengvai prieinami įmonėms ir privatiems asmenims. Šiandien jie yra neatsiejama kasdienio gyvenimo dalis ir veda į ilgalaikius darbo procesų pokyčius. Dirbtinis intelektas paspartina kūrybinius procesus, leidžia greitai sukurti dizainą ir įveikti daug laiko atimančius piešimo kompiuteriuose procesus, teikia konkrečiais kriterijais ir norimomis galutinio produkto savybėmis pagrįstas rekomendacijas dėl medžiagų. Iš vienos pusės, AI potencialo didinimas tekstilės dizaino srityje leis gaminti lengvai ir nebrangiai. Tačiau Heimtextil tendencijų planuotoja Anja Bisgaard Gaede, SPOTT trends & business įkūrėja, nubrėžė įmonių tekstilės dizaino gaires ir akcentavo autorių teisių apsaugą, išskyrė būdus, kuriais dirbtinis intelektas gali būti naudojamas tekstilės dizainui, ir nužymėjo, kur turėtų būti jo ribos. Ji taip pat pasiūlė AI programų peržiūrą ir seminarus Heimtextil Trend Space. Lankytojai galėjo iš arti patirti ir išbandyti dirbtinį intelektą bei virtualiąją realybę, sukurti unikalių tekstilės meno kūrinių.

TEKSTILĖS DIZAINERIŲ ERDVĖ

Nors dirbtinio intelekto kuriamas dizainas plačiai diskutuojamas parodoje, autorinio tekstilės dizaino salė intriguoja dar labiau. Viena įdomiausių ir slapčiausių Heimtextil erdvių – tekstilės dizainerių stendai, kuriuose kiekvienas autorius ar dizaino studija pristato savo sukurtus audinių raštus, idėjas, spalvų derinių kodus, faktūrines ar tekstūrines inspiracijas. Kodėl slapčiausia? Čia net ir su spaudos atstovo kortelėmis dažniausia draudžiama fotografuoti – autoriniai tekstilės dizaino darbai stipriai saugomi nuo nedoros kopijuotojų akies. Čia vis dar patikimiausi yra būtent ranka piešti audinių raportų projektai: juos įsigiję tekstilės įmonių bei gamintojų atstovai gali būti tikri, kad tokio paties rašto negalės įsigyti joks kitas gamintojas. 

– bus viena ryškiausių spalvinių interjero audinių tendencijų 2024–2025 m., ypač kalbant apie vienspalves buklė medžiagas. Šie subtilūs atspalviai nuvilnija per daugelį stendų: nuo lininių iki aksominės faktūros tekstilės gaminių. Istorinis nedegtos sienos pigmentas, gavęs savo pavadinimą nuo Sienos regiono Italijoje (it. terra di Siena), kur buvo gaminamas jau Renesanso laikais, varijuoja nuo šviesiai geltonų iki rudų tonų ir gerokai skiriasi nuo jau degintos, mums įprastos raudonai rudos spalvos. Šalia avokado kaulo atspalvio per parodą nuvilnija ir subtiliai rausvas, tarsi gimęs iš natūralaus dažymo avokadu. Šis dažiklis, kai dažymui naudojami avokadų kaulai ar žievės, buvo žinomas ir naudojamas dar prieš ispanų užkariavimus Centrinėje ir Pietų Amerikoje.

Natūralių gamtos tonų – rudi ir smėlio atspalvių audiniai atrodo neapdirbti. Taip pabrėžiamas ilgalaikis tvarus mąstymas  ir tikrumo kupinas laukinis natūralus gyvenimo būdas. Tarsi rankomis apdirbti gruboki pluoštai, „šiuolaikinių tekstilės gamybos būdų“ nepaliesti audiniai ir apdaila „be apdailos“. Nesudėtinguose abstrakčiuose geometriniuose raštuose derinant kelias skirtingas faktūras, dar labiau sustiprinamas audinių faktūriškumo įspūdis. Dominuoja įvairios ruoželio rašto modifikacijos, jau prie prieš porą sezonų įsiveržę į interjero dekorą kilpoto audimo bouclé bei minkšti purūs teddy faktūriniai baldiniai audiniai. Jie suteikia komforto jausmą ir leidžia patirti juslinį taktilinį malonumą namuose. 

Natūralaus lino ar lino faktūrą imituojantys audiniai jau daug metų neužleidžia savo pozicijų interjere. Jie naudojami bemaž visoms interjero tekstilės funkcijoms: nuo užuolaidų iki patalynės ar baldų apmušalų. Stulbinanti šių medžiagų įvairovė: nuo paprasčiausių vienspalvių, dryžuotų ar primenančių etnografinius raštus iki chintz ar margintų chinoiserie stilistika.

pralėkė per daugelį stendų ir išmargino tiek spausdintas, tiek žakardines austines medžiagas, tiek sienų dangas. Vieni gamintojai rinkosi minimalistinius abstrakčius geometrinius raštus, kiti daugiausia dėmesio skyrė laisviems augaliniams motyvams ir gėlių raštams, priklausomai nuo kiekvieno gamintojo prekių ženklo stilistinio įvaizdžio.

Aksominiai audiniai audžiami jau tūkstančius metų, o natūralaus šilko aksomai istoriškai yra vienas elegantiškiausių, kilmingiausių ir, be abejonės, ekstravagantiškiausių interjero elementų, nepaisant naujų medžiagų ir greitesnių, paprastesnių bei pigesnių gamybos būdų. Tačiau ir jie neapsaugoti nuo tendencijų įtakų. Dėl technologinių naujovių aksominių audeklų įvairovė yra didesnė nei kada nors anksčiau. 2024–2025 m. interjeruose matysime dominuojančius reljefinius, stambių geometrinių formų, kontrastingų rašto ir fono derinio aksomo raštus, tačiau vis dar nepamirštami gyvūnų kailio ornamentai bei persiliejančių spalvų raštai.

Vienas stipriausiai išsiskiriančių parodos segmentų – miegamojo tekstilė. Tai tikras tekstilės triumfas dekoratoriui, kuomet miegamojo lova tampa maksimalistinio dizaino palete. Lovos skęsta skirtinguose raštuose, audiniuose,  faktūrose ir spalvų deriniuose, pagalvėlių gausoje postuluodamos apie absoliutų komfortą. Smart Bedding salė buvo skirta naujausioms išvadomis, pokyčiams ir sveiko miego tendencijoms, o gero miego paslaptys, išmanieji miegamojo sprendimai ir holistinis požiūriu į ramų miegą gvildenti Sleep&More konferencijoje.

Šiais metais šalia vyraujančių natūralių atspalvių visų segmentų audiniai nustebino ypatingu gyvumu, spalvų ryškumu ir augalinių raštų vešlumu. Kontrastingi, kartais ekscentriški stambūs egzotinių atogrąžų miškų motyvai, vaisiai, paukščiai vis dar neapleidžia savo pozicijų. Jie derinami su stambiais geometriniais, dryžuotais, eklektiškais raštais.

Nors ir kaip neįtikėtina, didžiausioje interjero tekstilės parodoje vis dar nebuvo kilimams skirto segmento. Pavieniai kilimų gamintojai glausdavosi tai vienoje, tai kitoje parodos dalyje. Naujojo kilimų segmento pristatymas Heimtextil 2024 buvo ilgai laukta intriga, atsižvelgiant į tai, jog beveik tuo pačiu metu Hanoveryje vyksta garsiausia tradicinė tarptautinė kilimų ir grindų dangų mugė Domotex. Reikalas tas, kad jos metu rengiama kilimų dizaino konkurso apdovanojimų ceremonija. Pirmą kartą vienoje salėje Frankfurte kartu prisistatė beveik 100 kilimų gamintojų iš Vakarų Europos, Rytų tradicinių kilimų audėjai, taip pat audėjai iš Egipto, Indijos ir kt., atstovaujantys daugiausia masinės gamybos kilimų gamintojams. Pirmasis kartas dar nepriviliojo pačių žinomiausių kilimų dizainerių ir gamintojų: dauguma atvyko į žvalgytuvės ir sprendimą, ar dalyvaus parodoje, priims kitais metais.

HEIMTEXTIL – 2025 m.: PASKELBTA PARTNERYSTĖ SU „STUDIO URQUIOLA“.

2025 m. Heimtextil paroda jau paskelbė intriguojančią partnerystę su viena svarbiausių ir įtakingiausių tarptautinių dizaino studijų Studio Urquiola. Būsimame Heimtextil 2025 planuojama sukurti novatorišką, įtraukiančią ir unikalią instaliaciją. Šiuo bendradarbiavimu Milane įsikūrusi dizaino studija ir pirmaujanti interjero tekstilės mugė pabrėžia savo įsipareigojimą tekstilės pramonės naujovėms, tvarumui ir dizainui.

 

TEKSTILĖS DIZAINO NAUJOVĖS

Augmented Weaving (eksperimentiniai tyrimai, susiję su žakardo audimo technika ir skaitmeniniais amatais) kartu su Monica Förster (Design Studio for Artifort) Heimtextil užsakymu sukūrė instaliaciją Trends 2024–2025 parodai, remdamiesi savo žiniomis apie fizinius amatus, bet siekdami ištirti naują darbo eigą su skaitmeniniais įrankiais, savo eksperimentinius darbo metodus pritaikė kėdėje Suit. Toks virtualus audimas yra eksperimentinis mokslinių tyrimų projektas, susijęs su žakardo audimo technika ir skaitmeninėmis amatų formomis, o kartu tai fizinių, skaitmeninių ir virtualių tekstilės medžiagų bei formų kūrimo įrankių tyrinėjimas. Hatching Lines raštas 3D formatu buvo nupieštas tiesiai ant virtualaus objekto ekrane. Nors atsižvelgiama į kėdės formą, pats pieštukas užprogramuotas atsitiktinai. Šiam procesui galima vadovauti, bet jo negalima kontroliuoti. Nupiešus, kėdės objektas išdėstomas plokščiai kaip kirpimo raštas. Jis paverčiamas audimo struktūromis ir imituojamas kaip audinys naudojant @penelope.cad. Rašto linijos buvo austos tiesiai pagal kėdės gobeleno kirpimo dalių formą, įskaitant siūlių priedus, kad būtų lengva susiūti.

Kaip galime derinti natūralias medžiagas su aukštųjų technologijų sintetinėmis naujovėmis, kad sukurtume alternatyvias medžiagų tiekimo grandines? Mokslo ir dizaino konvergencija suteikia didžiulį naujų medžiagų kūrimo potencialą – nuo gyvų mikrobų sistemų iki gamtos regeneracinių galių sintezės. Taikant naujoviškus, labai produktyvius procesus, galima sukurti daug naujos kartos medžiagų su minimaliomis sąnaudomis. JK įsikūrusi Radiant Matter yra mokslinė medžiagų tyrimo įmonė, kurianti natūraliai žibančias ir ryškių spalvų medžiagas iš atsinaujinančios celiuliozės – polimero, kurio gausu augaluose, vaisių odelėse ar perdirbtame popieriuje.

Neseniai MA Material Futures magistrantūros studijas Šv. Martino menų ir dizaino koledže (Central Saint Martins) baigusi dizainerė Charlotte’a Werth sukūrė audinių marginimo procesą, kurio metu pigmentams kurti naudojamos bakterijos. Mielių ekstrakto, druskos, baltymų ir gliukozės vonia maitina dirvožemyje gyvenančias bakterijas Janthinobacterium lividum. Jos auga, dauginasi ir nusidažo drumsta geltona spalva, kai yra pasiruošusios gaminti purpurinį pigmentą ant audinio. Charlotte’a Werth bakterijų dažų mašina lėtai judina audinius per vonią, sustoja, kad susidarytų pigmento nuosėdos, o tada nedidelės energijos UV šviesa sterilizuoja audinį. Naudojama mažiau vandens nei sintetinių dažymo procesų metu. Sulankstymas, klostymas ir daugkartiniai dažymo procesai sukuria skirtingus raštus. Jie yra spausdinami ant natūralių nepermatomų audinių, tokių kaip šilkas, viskozė ir vilna.

JK įsikūrusi Climafibre, vadovaujama tarpdisciplininės dizainerės Jess’ės Redgrave, iš saulėgrąžų kuria mados pramonei skirtus produktus ir taip palaiko regeneracinį ūkininkavimą. Dėl plačios šaknų sistemos saulėgrąžos padeda praturtinti dirvą, be to, kartu su kitais maistiniais augalais jos didina biologinę įvairovę. Ši rūšis gali būti auginama visame pasaulyje, nes ji reikalauja minimalaus įsikišimo, trąšų ar laistymo. Saulėgrąžų atsparumas suteikia didžiulį prisitaikymo prie klimato kaitos potencialą. Climafibre naudoja visą augalą: iš stiebų gamina tekstilinį pluoštą, iš žiedų daro natūralius dažus, o iš saulėgrąžų aliejaus pramonės šalutinių produktų – vandeniui atsparias dangas.

Olandų dizainerė Sanne’ė Visser yra medžiagų kūrėja ir tyrinėtoja. Daugiausia dėmesio ji skiria inovacijoms, tvarumui ir ateities mąstymui.  2022 m., vykdydama projektą Locally Grown, Visser Londono dizaino muziejuje pradėjo tyrinėti žmogaus plaukus kaip vietinį atliekų srautą ir perdirbamų medžiagų išteklius. Bendradarbiaudama su kirpėjų ir kirpyklų bendruomene, ji perkūrė kirpyklos kėdę, kad kerpant būtų galima surinkti plaukus, taip pat rūšiavimo sistemą, skirtą plaukams suskirstyti pagal poreikius. Taikant tradicinius virvių gamybos būdus, daroma plaukų vilna ir rankomis susukami siūlai. Iš plaukų pluošto galima pagaminti austų tekstilės gaminių, interjero detalių ir net šunų pavadėlių: jais būtų prekiaujama vietinėse bendruomenėse, iš kurių gaunami plaukai.

Enriching Communities atkreipia dėmesį į tai, kaip kas gamina medžiagas, ar gamintojai bei dizaino kūrėjai rūpinasi socialiniu ir aplinkosauginiu gamybos poveikiu, ar siekia suteikti žmonėms pragyvenimo šaltinį, ar gerina darbuotojų darbo sąlygas ir kelia atlyginimą, ar atveria jiems naujas perspektyvas. 

Turquoise Mountain siekia išsaugoti istorines vietoves ir kultūrines bendruomenes Afganistane, Mianmare ir Artimuosiuose Rytuose. Vietinių įgūdžių ir tradicinių amatų atgaivinimas padeda kurti darbo vietas ir atgaivinti vietinių bendruomenių pasididžiavimo jausmą. Karaliaus Karolio III įkurta, aukotojų bei labdaros partnerių remiama organizacija sujungia amatininkus ir mažas įmones su regioninėmis ir tarptautinėmis komercinėmis bendrovėmis ir atveria joms naujas galimybes. Nuo audimo iki medžio dirbinių ir papuošalų – pradinio lygio ir pažangios pameistrystės programos mokymo centruose ir pabėgėlių stovyklose padeda auginti naują amatininkų kartą, o prekių ženklo kūrimas, gamyba ir finansinis mokymas skatina ekonomikos plėtrą.

JK labdaros ir socialinių iniciatyvų organizacija Fine Cell Work moko rankdarbių įgūdžių kalėjimuose. Tikslinė veikla ir darbo užmokestis suteikia kaliniams emocinę paramą ir ateities įsidarbinimo galimybes. Fine Cell Work savanoriai padeda kaliniams ir išėjusiems iš kalėjimo atkurti savo gyvenimą ir negrįžti į nusikalstamą kelią. Jie vadovauja siuvimo grupėms kalėjimuose ir kartu su mokiniais dirba pagal mokymo programą, kai šie išeina iš kalėjimo. Bendradarbiaujant su žinomais dizaineriais, kuriami įvairūs namų apyvokos reikmenys ir madingi aksesuarai. Kaliniams siunčiami siuvimo rinkiniai, kad šie juos užbaigtų savo kamerose. Rankų darbo kūriniai kalėjimo dirbtuvėse paverčiami galutiniais gaminiais, o vėliau parduodami interneto parduotuvėje ir renginiuose.

272