„Maison & Objet“ kaip vyšnia ant torto

 

Tekstas: Rasos Balaišės

 

Du kartus per metus Paryžiuje vykstanti tarptautinė gyvenimo būdo, interjero dizaino ir dekoravimo mugė savo pradžią skaičiuoja nuo 1995-ųjų, tad ateinančiais metais minės 25-ąjį, jubiliejinę, sukaktį. Šia prasme mūsiškė lietuviška „Litexpo“ baldų paroda prancūzus net šiek tiek aplenkė, nes savo 25-metį paminėjo jau šiemet. Tačiau visomis kitomis prasmėmis ir statistiniais parametrais prancūzai vis dėlto nepralenkiami – ši mugė yra viena pagrindinių šios srities parodų pasaulyje. 

 

Sietynas Monkey Chandelier. Dizainas Marcantonio Raimondi Malerba, gamintojas „Seletti“


Kasmet čia savo produkciją pristato apie 3 000 dalyvių, o lankytojų skaičius siekia apie 85 000. Geografinė įvairovė taip pat gana iškalbinga: rudeninėje parodoje, vykusioje rugsėjo 6–10 d., savo gaminius pristatė 69 skirtingų šalių atstovai, joje sulaukta lankytojų iš 160 šalių. Iš tiesų džiugu, kad kasmet sėkmingai dalyvauja vis gausesnis Lietuvos gamintojų ir dizainerių būrys. Bet statistika lieka statistika – namų dekoro mugė visų pirma yra erdvė, kurioje įspūdžiai vizualūs, liečiami, uodžiami, patiriami. Tai beribiai ekspozicinių salių plotai su nesuskaičiuojamu namams ir jų dekorui skirtų daiktų kiekiu. Ryškūs įspūdžiai čia garantuoti. 

ŠIŲ METŲ AKCENTAI 

Prancūzai šiemet nusprendė, kad užteks daryti kavos pertraukėlės – pats laikas priminti sau ir kitiems apie darbą. O jei rimčiau – tai buvo kvietimas nauju žvilgsniu pažiūrėti į šiuo metu sparčiai kintančią darbo aplinką, erdves, kuriose dirbama, ir žmonių darbo stilių. Speciali tema pavadinimu „Work!“ išgvildenta visapusiškai: keliaujant šiuo ženklu pažymėtais maršrutais buvo galima rasti pačių įvairiausių šiuolaikiniam biurui skirtų pasiūlymų. Išskirtinė 1 000 m² erdvė buvo skirta iš įvairių įmonių atrinktiems išskirtinai su darbu susijusiems objektams eksponuoti, o temai sustiprinti vyko daugybė aktualių konferencijų. Prancūzai, ypač gyvenantys Paryžiuje, pirmaujančio regiono centre, yra tikri dinamiškai kintančios darbo specifikos ekspertai. 

Šiuo metu regione skaičiuojama apie 7 700 startuolių, 2 216 inkubatorių ir 171 bendradarbystės erdvė. Skaitmeninis amžius leido žmonėms tapti laisviems nuo fiksuotos darbo vietos ir tai sukėlė iš tiesų revoliuciją biurų srityje. Pastaruoju metu iššūkiai, su kuriais susiduria naujas darbo aplinkas formuojantys architektai, interjero specialistai ir darbdaviai, reikalauja didelio kūrybiškumo ir šviežių įžvalgų. Statistika byloja, kad net du trečdaliai parodą lankančių interjero specialistų dirba būtent biurų įrengimo srityje. Tad darbo aplinkos kūrimo tema buvo tikrai aktuali ir laiku iškelta.    

 

  

Šviestuvas Bubbly Table Lamp. Dizainas ir gamyba Rossie Li,
„Rising Talent Award“ ekspozicija
   Virtuvinis rankšluostukas ir
kolekcijos Ren – šiuolaikinė šiaurietiško
folkloro interpretacija. Dizainas Sofios Bordoni, gamintojas „Normann Copenhagen“
  Šviestuvas Teddy Boy. Dizainas Stefano Giovannoni, gamintojas „Qeeboo“ 

 

„Maison & Objet“ parodoje jau tapo tradicija kasmet pasirinkti kurią nors pasaulio šalį ir jos ryškėjančius talentus pakviesti pristatyti savo gaminius išskirtinių svečių teisėmis. Šiųmetis žiuri pasirinkimas „Kylančių talentų“ (Rising Talent Award) kategorijoje – Jungtinių Amerikos Valstijų dizaineriai. Buvo išrinkti 6 individualiai praktikuojantys dizaineriai ir bendrovės. Amerikos dizainui labiau būdingas low tech modelis, o gaminio kūrėjas dažnu atveju viename asmenyje yra dar ir amatininkas, įvaldęs meistrystės įgūdžius, reikiamus idėjai įgyvendinti. Baldų, šviestuvų, aksesuarų srityje su retomis išimtimis pasitaiko variantų, kai dizaineris Amerikoje kuria tik projektą, o gamybos estafetę perduoda pramonės įmonei. Tą iliustravo ir kylantys talentai – jų darbai labiau priminė funkcionalius meno kūrinius. Visų dėmesį ypač traukė dizainerės Rossie Li kūriniai Bubbly Table Lamp. Kaip teigia pati autorė, kuriant gaminius jos tikslas yra distiliuoti idėją iki išgrynintos formos. 

Paryžiaus parodoje kasmet renkami Metų dizaineriai. 2019-aisiais Metų dizainerės titulą pelnė paryžietė architektė Laura Gonzalez, jau spėjusi palikti įsimintiną ir ryškų kūrybos pėdsaką tarptautiniu mastu. Jos kuriami restoranų, barų viešbučių ir parduotuvių interjerai, išskirtiniai baldai pasižymi nepakartojamu charakteriu ir drąsiais sprendimais. Šios kūrėjos kūrybos moto – niekada nedaryti to paties antrą kartą.  

VIS LABIAU RYŠKĖJANTIS ŽAISMINGUMAS 

Nors namų ir objektų mugėje nestigo solidumo, prabangos, klasikos ir visų kitų rimtų pareiškimų, neįmanoma buvo nepastebėti, kad dar neseniai tik kur ne kur į save atkreipiantis dėmesį žaismingumas vis labiau įsigali tiek aksesuarų, tiek ir baldų srityse. Zoomorfiniai, biomorfiniai ir antropomorfiniai pavidalai – tiek margaspalviai, dekoratyvūs, tiek labai stilizuoti ir minimalistiniai – dabar karaliauja jau daugelio įmonių gaminių asortimente. Kai kurie gamintojai siūlo išskirtinai dizaino objektus, greta utilitarios paskirties turinčius papildomą šmaikštų ar žaismingą charakterį. 

Būtent tokie yra italai „Seletti“. Jų stendas – tikros kūrybos džiunglės, kur nuo margumo net akys raibsta. Ši ilgus metus gyvuojanti bendrovė bendradarbiauja su gausiu būriu kūrybingų dizainerių. Ne vienas jų jau yra sukūręs gausių ir įsimintinų daiktų kolekcijų ir kasmet jas papildo. Šįmet čia kūrybines jėgas išmėgino ir labiau aprangos srityje žinomas gamintojas „Diesel“. Dviejų įmonių bendradarbiavimo rezultatas iš tiesų kosminis: šviestuvų-kabyklų, įgavusių planetų pavidalus, bei Žemės planetos lėkščių kolekcijos lankytojų dėmesio tikrai nestokojo.  Nuo jų ne ką atsiliko ir olandų bendrovė „Fatboy“, kitados startavusi su gigantiškais sėdmaišiais, bet dabar jų fantazijos polėkiai jau sunkiai sustabdomi. 

 

 

Kabyklos-šviestuvai Solar System. Dizainas „Diesel Living“, gamintojas „Seletti“   Pufas Resting Bear. Dizainas „Front“, gamintojas „Vitra“


O vos prieš kelerius metus italų dizainerio Stafano Giovannoni įkurta įmonė „Qeeboo“ ir jos pristatomi nuotaikingi gaminiai jau spėjo „užaugti“ visomis prasmėmis. Čia kai kurių gyvūnus imituojančių gaminių mastelis akivaizdžiai didesnis nei 1 : 1. Stendo akcentu tapusių ilgakaklių žirafų gabaritai iš tiesų pribloškiantys – gerai, kad parodinių angarų lubos aukštos. Šveicarų firma „Vitra“ – ne išimtis. Ji kasmet plačia savo aksesuarų portfolio ir greta jau klasika tapusių gaminių įterpia vis daugiau margaspalvių, žaismingų objektų. Aksesuarų liniją šiais metais „Vitra“ papildė švedų dueto „Front“ sukurta Resting Animals kolekcija, kurią sudaro stilizuotos miegančių lokių, katinų ir paukščių figūrėlės. 

Surinkus visus parodoje eksponuotus stilizuotų gyvūnų pavidalus į vieną vietą, tikriausiai būtų buvę įmanoma surengi solidaus zoologijos sodo instaliaciją. Nieko nuostabaus, kai tokie žaismingi dekoratyvūs objektai aptinkami vaikams skirtų gaminių kategorijoje. Tačiau šį kartą „žaislai“ skiriami ne tik vaikams, bet ir suaugusiesiems. Tai iliustruoja jau ne vienos bendrovės asortimente greta vaikiškų objektų atsirandančios ir šių gaminių maksi versijos, kurias vis drąsiau į savo aplinką įsileidžia ir solidūs suaugusieji. 

DAIKTAI SU ISTORIJOMIS 

Vis labiau ryškėjančia tendencija tampa daiktai, kurie greta savo praktinės funkcijos turi vienokią ar kitokią už formos slypinčią istoriją. Individualumo išsaugojimo ir akcentavimo poreikis šių dienų pasaulyje vėl tampa aktualus. Tą pabrėžia ir išskirtinį charakterį turinti prancūzų įmonė „Ibride“, drąsinanti pasiryžti būti kitokiems, tyrinėti tai, kas keista, ir su pasididžiavimu priimti savo išskirtinumą. Pasidarius po parodą atidžiau, buvo galima išvysti ne vieną naują gaminį, už kurio formos slypi labiau ar mažiau akivaizdi potekstė, inspiracija ar net archetipas. Dizaino vizionierius Marcelis Wandersas, neapsiribojantis vien objektų ar interjerų projektais, nusako naujas gaires pačiai dizaino misijai ir kelia aktualius klausimus. Jis retoriškai klausia: „Jei poezija yra apie meilę, ir menas yra apie meilę, ir teatras yra apie meilę, ir opera yra apie meilę, kodėl mes galvojame, kad dizainas yra... apie funkcionalumą?“ Atsakymus į šį kiek retorinį klausimą pateikia patys dizaino objektai. Akivaizdu, kad bent jau jausmingumo čia tikrai nestinga. Marcelio Wanderso jau tiek daug, kad į moooi rėmus jis jau seniai nebetelpa. Dabar visi, kas tik įstengia, siekia pas šį madingą dizainerį užsisakyti vienokį ar kitokį produkto projektą. Tad Paryžiuje šį kartą galima buvo išmėginti naujuosius M. Wanderso krėslus Troy, sukurtus firmai „Magis“. 

 

 

Krėslas Botanical Diva. Dizainas Marcantonio Raimondi Malerbos, gamintojas „Seletti“   Sofa Golden Kids, pufai, stalelis ir dubuo Macaron. Dizainas ir gamyba Helenos Darbujanovos


Ypatingo dėmesio susilaukė ir 13 skirtingų pasaulio miestų įkvėpta tapetų kolekcija Wanderlust, kurią garsusis olandų dizaineris sukūrė bendrovei „Londonart“. Ši kolekcija – tai būdas pakviesti tarytum į menamą kelionę, kuri praplečia horizontus ir patenkina žmogiškąjį troškimą tyrinėti. Gal tai ir sutapimas, bet iš ne vieno parodoje matyto pavyzdžio susidarė įspūdis, kad apipinti daiktus už jų slypinčiomis istorijomis būdinga būtent olandų dizaineriams. Kaip archetipinė šios tendencijos iliustracija galėtų būti kito olando Frederiko Roijé kurtų objektų kolekcijos, kurias vainikuoja laukui skirtas ugniakuras, turintis stilizuotą gamyklos kamino pavidalą. Įvairove ir daiktų kategorijų gausa pasižyminčioje mugėje visko peržvelgti tiesiog neįmanoma, tad gal tie daiktai, už kurių formalios išvaizdos glūdi papildoma idėja, nevalingai labiau patraukia dėmesį. Tad šį kartą apie namus ir objektus – kiek žaismingiau. Ir tai tik keli daugiabriaunio reiškinio aspektai.

O visas diapazonas – nuo pirmapradžio autentiško amato iki virtualios realybės, nuo išgryninto minimalizmo iki barokinėmis įmantrybėmis mirguliuojančių formų, nuo malonių smulkmenų iki didžiulių investicijų reikalaujančių sprendimų. Visa tai, ką pristato „Maison & Objet“ paroda Paryžiuje, būtų galima apibūdinti metafora „vyšnia ant torto“ – nors tai dažnu atveju ne pirmos būtinybės daiktai, tačiau be jų gyvenimas būtų gerokai pilkesnis.

Nuotraukų galerija:

                   

Žurnalas Centras