Tekstas: Agnės Tamašauskaitės
Oficialus projekto pavadinimas: Xiangyuxiangyuan Home Stay
Architektai: The Design Institute of Landscape and Architecture China Academy of Art. Huang Zhiyong su komanda: Miao Lin, Jian Yang, Jiejie Wang, Fangjun Jiang
Vieta: Dadžai (Dazhai) miestelis, Ksiamenas (Xiamen), Fudziano (Fujian) provincija 
Plotas: 1 200 m²
Įgyvendinta: 2019 m.
Fotografijos: AOGVISION, Kobe Photography Studio

Pietinis Fudzianas, besidriekiantis pietrytinėje Kinijos pakrantėje, – „Jūrų šilko kelio“ istorijos pradžia. Jis nuo senų laikų buvo svarbus jūrų transporto centras. Dėl patogios geografinės padėties, palankios verslo mainams su daugeliu aplinkinių regionų ir šalių, šis regionas turi tvirtus ekonominius pamatus, bet yra smarkiai paveiktas svetimų kultūrų. Pietų Fudziano kultūra yra tradicinės kinų ūkininkavimo kultūros ir užsienio kultūrų įtakos derinys. Tokia turtinga ir įvairi kultūrinė potekstė atsispindi ir regiono architektūroje, pasižyminčioje labai išskirtinėmis savybėmis.

Daugiau nei 800 metų istoriją skaičiuojančiame Dadžai miestelyje, šalia kalnų ir jūrų, lygiame reljefe, suprojektuotas „Xiangyuxiangyuan Home Stay“. Per daugelį metų miestelis tapo Pietų Fudziano tradicinės kultūros ir tradicinių namų architektūros vieta. Šiandien, veikiami globalizacijos ir modernių miestų plėtros idėjų, tradiciniai namai Dadžai miestelyje nyksta su kiekviena diena. Tradicinės architektūros saugotojai siekia rasti būdų, kaip panaudoti senuosius pastatus kaip naujos architektūros pagrindą, išsaugoti Pietų Fudziano istoriją ir atgaivinti regioną per šiuolaikinį dizainą. 

„Xiangyu Xiangyuan B&B“ susideda iš dviejų dalių – senos ir naujos. Senąją dalį sudaro 3 skirtingų laikmečių namai, pastatyti praėjusio amžiaus ketvirtajame–aštuntajame dešimtmečiuose. Jiems reikėjo tiek išorės, tiek vidaus renovacijos. Šie tradiciniai namai, turintys šimtametę istoriją, buvo kruopščiai paversti viso projekto pagrindine erdve. Naujoji dalis yra šiuolaikinio architektūrinio stiliaus, sudaryta iš plieno, stiklo ir plytų. Naujos ir senos dalys susijungia ir persipina, atskleisdamos pagrindines projekto architektų mintis – išsaugoti senuosius pastatus ir atkurti apleistus išteklius.

Projekte esantys senieji pastatai – tipiški tradiciniai Pietų Fudziano būstai. Pagrindinės šių statinių konstrukcijos dažniausiai yra tradicinio kiniško medinio karkaso, pastatų fasadai pagaminti iš raudonų plytų ir čerpių, o stogai – „Yingshan“ stiliaus (tradicinis kiniško stogo tipas), kurių abu galai šiek tiek pakrypsta aukštyn, pritaikius lengvus ir lanksčius „kregždės“ metodus.

Vieno iš senųjų pastatų salė ir priekinė virtuvės pusė buvo sugriuvusios. Originalus medinis stogo karkasas ir vartai taip pat buvo beveik subyrėję. Du šoniniai kambariai viduryje irgi suirę. Architektai panaudojo plienines konstrukcijas salėje ir kairiajame kambaryje, kad paremtų originalią medinę konstrukciją. Fasade yra didelis langas nuo grindų iki lubų, kad atitiktų vidaus erdvės šviesos kokybės reikalavimus. Tradicinis stogas smarkiai kontrastuoja su skaidriu stiklu – jis suteikia namui lengvumo.

 

Kitas senas pastatas daugiausia pagamintas iš akmens blokų, todėl po šimto metų jis vis dar labai stabilus ir neturi jokių nusidėvėjimo žymių. Pasak profesionalių vertintojų, jis atitinka dabartinių nacionalinių standartų patikimumo reikalavimus, tačiau jį vis tiek teko sustiprinti, kad būtų išvengta rūpesčių ateityje. Norėdami išspręsti šią problemą, „Huang Zhiyong“ architektai pasirinko vidinės plieno konstrukcijos būdą daliniam apdorojimui ir remontui. 

Interjero dizainui projekto autoriai rėmėsi šiuolaikine tradicinės kinų architektūros medžiagų interpretacija ir sukūrė trijų šimtamečių pastatų interjero dizainą, naudodami tris pagrindines medžiagas: medieną, akmenį ir porcelianą. Medis per visą statybų istoriją buvo pagrindinė atsinaujinanti medžiaga, gauta iš įvairių šaltinių. Mediena yra plačiausiai naudojama medžiaga „Xiangyu Xiangyuan B&B“ erdvėje įvairiais pavidalais: balduose, grindyse ir instaliacijose. Tai atspindi autorių meninį medžio pojūtį bei tvaraus dizaino idėją. Bendra „Xiangyu Xiangyuan B&B“ erdvės atmosfera išryškinama pertvarkant ir pritaikant akmenį – ne tik natūralią, bet ir itin tvirtą statybinę medžiagą. Mažiausiai interjere matomas porcelianas tarsi paslėptas šiuolaikinėse formose, bet per jį išreiškiama pagarba šimtamečiams pastatams.

   

Vyriausiasis projekto architektas Huang Zhiyongas užaugo Pietų Fudziane, todėl yra puikiai susipažinęs su vietos kultūra bei įsitikinimais. „Seną paliekant senu, pastatas liks atgyvenęs, nes šiuolaikinis gyvenimo būdas nuolat keičiasi, – sako Huang Zhiyongas, – todėl skirtingas sąlygas norėjome traktuoti skirtingomis priemonėmis: sugriuvusias dalis atstatyti šiuolaikiškais stiliais, kad susidarytų stilių sandūra, o likusios dalys išryškėtų kaip tarpininkaujančios.“ Per architektūros praktiką Kinijos kraštovaizdžio ir architektūros dizaino institute (angl. The Design Institute of Landscape and Architecture China Academy of Art) su Huang Zhiyongu ir jo vadovaujama komanda (Miao Lin, Jian Yang, Jiejie Wang, Fangjun Jiang) buvo sukurta akademinė ir mokslinių tyrimų atmosfera, apimanti visapusišką internacionalizaciją ir modernizavimą. Taip pat buvo pasinaudota Kinijos meno akademijos (CAA) galimybėmis bei stipriais jų meniniais talentais. Pirmasis Kinijos aplinkosaugos meno skyrius yra instituto misija, o tarnavimas visuomenei – bendra veiklos politika.

Nesvarbu, ar tai būtų architektūrinis, ar interjero dizainas, Kinijos dizaineriai ir architektai vis daugiau dėmesio skiria tradiciniams pastatams – darydami remontą juos modernizuoja. „Xiangyuxiangyuan Home Stay“ projekte pridėta paprastų geometrinių figūrų ir stiklo sienų, kad būtų sukurtos naujos erdvės, kuriose susitinka sena ir nauja, natūralumas ir technologijos, tradicijos ir šiuolaikiškumas. Atgimę tradiciniai Pietų Fudziano namai leidžia gyventojams ir užsienio turistams patirti pokyčius, kuriuos sukėlė modernaus dizaino koncepcija, atspindinti šiuolaikinį tvarumą ir leidžianti pajusti Pietų Fudziano kultūrą. 

Žurnalas „Centras“

#Architektūra

2022-06-28