VDA doc. dr. Rūta Būtėnaitė
Nuotraukos: autorės ir Messe Frankfurt/Pietro Sutera
2025 metų sausį Frankfurte prie Maino vykusi kasmetinė namų ir visuomeninės paskirties tekstilės paroda vadinama pagrindiniu metų barometru, nusakančiu tęstines dizaino ir gamybos kryptis keleriems ateinantiems metams. Tačiau net ir laukiamos kasmetinės tendencijos ir inovacijos natūraliai tampa savotiška rutina, verčiančia rengėjus atnaujinti parodos koncepciją bei ieškoti naujų kelių ir būdų, kaip sudominti ne tik lojalius verslo dalyvius, dizainerius ir lankytojus, dar prieš metus pasižyminčius parodos datas, bet ir pritraukti naujų.
Pačiu laukiamiausiu „Heimtextil 2025“ parodos įvykiu, žadėjusiu pakelti parodą į dar aukštesnį lygį, tapo bendradarbiavimo su viena ryškiausių šiandienos dizainerių ir architekčių Patricia Urquiola pradžia. Namų tekstilės tendencijos visą laiką sulaukdavo daugiausiai dėmesio dėl savo ekspozicijos koncepcijų originalumo ir inovacijų medžioklės, o štai visuomeninių interjerų ir svetingumo sektoriai niekada nebuvo pristatomi taip emocingai ir įkvepiančiai kaip šiemet. Itališko dizaino vardas skambėjo ir tendencijų salėje, kurią pirmą kartą kuravo Milano dizaino platformos „Alcova“ įkūrėjai Valentina Ciuffi ir Joseph Grima.
Naujos rengėjų ambicijos šiais metais ypač išryškėjo „Heimtextil“ pozicionuojant kaip holistinį mokymosi visą gyvenimą ir pasaulinį žinių centrą: galima buvo rinktis dalyvauti iš daugiau nei 140 paskaitų, seminarų ir gidų vedamų ekskursijų apie žiedinius gamybos procesus, į ateitį orientuotas interjero tendencijas ir dirbtiniu intelektu pagrįstą dizainą.
Dėl savo masto paroda pelnytai yra įvardijama kaip viena didžiausių – visose 16-oje salių eksponuojamų stendų gausa apima tekstilės sritis nuo tapetų, baldų apmušalų, čiužinių ir miego tekstilės, vonios tekstilės gaminių, tekstilės dizaino, pluoštų ir verpalų iki kilimų. O nuo 2026 metų produktų asortimentą parodos organizatoriai papildys ir netekstilinių grindų dangų „Flooring & Equipment“ sektoriumi, kur didžiausias dėmesys skiriamas grindims be tekstilės struktūros. Tai dizainerių kurtos ir prabangios vinilo, kamštinės dangos, laminatas, parketas ir kitos medinės grindys, taip pat lauko grindų dangos. Taigi, „Heimtextil“ parodos ambicijos tapti centru visiems interjero dizaino specialistams, regis, įgauna pagreitį. Šią naujieną paskatino sėkmingas tik praėjusiais metais sukurtas segmentas „Carpets & Rugs“, siekiantis tapti pasaulinės kilimų dizaino ir pramonės namais. Šiemet „Heimtextil“ paroda sulaukė tris kartus daugiau dalyvių nei pernai: nebuvo kas antrus metus rengiamos „Domotex“ parodos, vykstančios tuo pačiu metu kaip „Heimtextil“. Tad vis dar išlieka intriga, ar kitąmet ir vėl pavyks pritraukti ne tik gausybę gamintojų, bet ir žymių kilimų dizainerių bei vardinių prekių ženklų.
Patricia’os Urquiola’os patyriminė instaliacija among-us
Iki parodos pradžios Patricia Urquiola labai saikingai (tik abstrakčia vizualizacija) atskleidė savo kuruojamos erdvės meninę idėją, užsimindama, kad „Heimtextil 2025“ dalyviai galės pasinerti į patyriminę interjero dizaino instaliaciją visuomeninės paskirties interjerams, daugiausiai dėmesio skiriant ready-made tekstilei. Todėl suprantama, kad ši parodos dalis tapo didžiausia intriga ir būtent čia buvo pagrindinė lankytojų trajektorija, nustelbusi net taip laukiamų tendencijų salę. Novatoriška, įtraukianti 650 m² tekstilės dizaino erdvė among-us daugelį užbūrė, kaip ir galimybė visas tris parodos dienas bendrauti su instaliacijos autore, dalyvauti diskusijose, stebėti žurnalistų ir gausybės socialinių tinklų turinio kūrėjų apgultį.
Atmosferinė, tekstilinė susitikimų erdvė buvo sukurta orientuojantis į funkcinį dizainą, užsakantiems ir projektuojantiems visuomeninius interjerus atskleidžiant didžiulį tekstilės sprendimų, architektūros ir interjero dizaino potencialą. Patricia Urquiola savitai tyrinėja žmonių sąveikos erdvėje subtilybes – pasitelkdama medžiagiškumo, meistriškumo ir technologijų jungtį, kartu sujungdama funkcionalumą, estetiką ir tvarumą.
Patricia’os Urquiola’os instaliacijos pavadinimas „tarp mūsų“ nėra pažodinė erdvės interpretacija, o konceptualus klausimas, kaip mes sąveikaujame su aplinka ir technologijomis. Jos visuomeninių erdvių idėja tyrinėja daugybę būdų, kaip mes bendraujame vieni su kitais ir aplinka, kurioje gyvename, raginant persvarstyti savo santykius ne tik su aplinkiniais, bet ir su įrankiais bei procesais, kurie formuoja mūsų pasaulį.
„Tarp mūsų yra nuotaikinga ir intuityvi tekstilės instaliacija, parodanti besivystančias tekstilės galimybes, tyrinėjant jų hibridines galimybes įvairiais mastais – nuo gaminio dizaino iki vienetinių kūrinių elementų. Pavadinimas among-us nurodo buvimo kartu koncepciją ir atspindi instaliacijos tikslą džiaugtis naujais įvairialypiais santykiais atrasti naujus įvairialypius santykius“, – atskleidžia Patricia Urquiola.
Instaliacijoje fizinis ir virtualus pasauliai tarytum susilieja per tariamą tinklą ant grindų, įkvėptą braižybos programinės įrangos. Instaliacijos centre yra abstrakčių ir organiškų formų tekstilės elementai–sofos ir minkšta skulptūra, netikėtai naujai atskleidžiančios medžiagų ir technologijų sąveiką. Ekranuose mes matome tuos pačius, tik virtualius instaliacijos elementus, parodančius jų kūrimo eigą. Apibrėžtoje teritorijoje, o tiksliau – tekstilės kraštovaizdyje derinami būtent „Heimtextil“ parodai pagaminti unikalūs dizaino produktai, kuriuos Patricia Urquiola sukūrė kartu su tokiais partneriais kaip Kettal, Moroso, cc-tapis, Aquafil ir Cimento. Įtraukti į instaliaciją, jie parodo mažmeninės prekybos vietų, viešbučių ir kitų visuomeninių interjerų galimybes, akcentuojant holistiškai suprojektuotas visuomenines erdves ir objektus, sklandžiai susiliejančias zonas, medžiagiškumą ir universalumą.
Instaliacija klostosi sluoksniais, kurių kiekvienas siūlo savitą jutiminį potyrį. Pirmos vizualios nuorodos sieja mus su skaitmenine aplinka, erdve, kuriai būdingas didelis pikselių tinklas, primenantis dizainerio studijos eskizus, kviečiantis lankytojus tiek pasyviai žvilgsniu, tiek ir aktyviai į jį įsitraukti. Žengiantys į antrąjį sluoksnį lankytojai raginami nusiauti batus, taip skatinamas lytėjimo santykis su medžiagomis ir pačia erdve. Šis sąmoningas žingsnis, panašus į buvimą namuose, sustiprina pėdų jutiminį potyrį – esminį, tačiau dažnai nepastebimą suvokimo aspektą. Ši sąveika sukuria gilesnį ryšį su aplinka, išryškindama jutiminių patirčių svarbą erdviniame projekte. Patricia’os Urquiola’os darbas su tekstile dar labiau atskleidžia jos novatorišką požiūrį. Tekstilę kūrėja vertina kaip nuolat besikeičiančius paviršius, kurie tekstilinę materiją tarsi užsifiksuoja laike. Liečiant šios medžiagos prisitaiko, keičiasi kiekvienos sąveikos metu. Šių elementų kulminacija yra erdvė, kuri įtraukia lankytojus į nuolatinį pokalbį. Instaliaciją puošia erdvę saugantys ir apibrėžiantys kabantys meniniai tekstilės objektai – kilimai, veikiantys kaip hibridinės būtybės, sujungiančios įvairias medžiagas ir spalvas į darnią paletę. Vizualus ir taktilinis jautrumas kviečia stebėtojus suprasti, kad „tarp mūsų“ apima ne tik fizines sąveikas, bet ir platesnes tekstilės dizaino galimybes.
Kartu su cc-tapis Patricia Urquiola sukūrė eksperimentinius kabančius erdvinius elementus, pagamintus Indijoje, ir tris dvipuses pakabinamų kilimų konstrukcijas, pagamintas bendrovės prototipų kūrimo centre Milane, naudodama naujovišką audimo robotą. Be to, pabrėžiant novatorišką cc-tapis ir Urquiola požiūrį į tvarumą, kiekviena kabanti kilimų konstrukcija pagaminta iš Econyl® siūlų, o ne tradicinių pluoštų, tokių kaip vilna. Medžiagą galima visiškai perdirbti, o pluoštai regeneruojami į naujus nailono siūlus. Šiuose kabančiuose kilimuose Patricia Urquiola sujungė į grybus panašius žaismingus padarus, žodžius, pastabas ir citatas, kurios skatina pokalbį apie dizainą, tvarumą ir... linksmumą.
Moroso į instaliacinę erdvę įsitraukia su trimis minkštais sėdimais poilsio objektais – Gruuvelot, Mushmonster ir Giano, kurie iš naujo apibrėžia požiūrį į baldus. Žaismingi organinių formų poilsio objektai yra padengti dinamišku pasteliniu žalsvai melsvu apmušalu, kuris suteikia tekstūros ir margumo.
Jau paskelbta, kad 2026 metų „Heimtextil“ parodoje Patricia Urquiola išplės savo novatoriškas dizaino koncepcijas, nustatydama drąsius, į ateitį orientuotus tekstilės patalpų dizaino etalonus.
„Heimtextil Trends 25/26“: Alcova gairės tekstilės pramonei
Teorinis 2025–2026 metų tekstilės tendencijų turinys atskleidžiamas jau 2024 metų rudenį ir su spalviniais deriniais bei inspiracijomis dabar galima susipažinti patogiai atsisiunčiant visą virtualų katalogą interneto puslapio „Heimtextil Trends 25/26“ skiltyje, o dar visai neseniai tai tebuvo svajonė – reikėjo laukti galimybės tik pačioje parodoje įsigyti popierinį variantą. Nepaisant to, vienas iš laukiamiausių parodos įvykių yra mįslė, koks bus pasirinktas architektūrinis ir erdvės dizaino sprendimas, kokie audiniai pateks į parodos tendencijų derinius, kuriuos jau bus galima liesti ir patirti tikrąją taktilinę patirtį, be kurios tekstilė tiesiog neįmanoma.
Milano dizaino platforma Alcova, kuravusi tendencijų Future Continuous kūrimą ir patį ekspozicijos dizainą, akcentavo šiandienos spalvas, medžiagų savybes, technologijas ir gamybos procesus. Tendencijų temos Naturally Uneven, Radally Restructured ir Regenerative atspindėjo tai, kas šiandien svarbu vartotojams: ilgaamžius, aukštos kokybės produktus, atitinkančius etikos ir ekologijos standartus – gaminamus atsakingai, socialiai ir draugiškai aplinkai. Šių metų spalvų paletė – nuo Revival Mud ir New Green Deal iki Syntropic Forest – sukosi akyse ir kinetiškai judančiu audinių pakabu ir tarsi slydo skirtingų lygių platforma. Jokių sintetinių atspalvių: visos spalvos žemiškos, nerėžiančios akių, beveik jokių kontrastingų raštų – audinių derinių dinamika pasiekiama derinant daugiausia vienspalvius skirtingų faktūrų ir tekstūrų audinius. Dominuoja grožis netobulume – natūralios medžiagos, kurios atrodo techniškai neapdoros ir autentiškos, rankų darbo elementai ir technologijos pabrėžia netobulumą ir individualumą. Tokie audiniai, kaip linas, kanapių pluoštas, džiutas ir vilna simbolizuoja organines struktūras ir rankų darbo prisilietimą. Tačiau galima rasti ir perdirbtų bei biologinių pluoštų mišinių, panaudotų pakartotinai. Audiniuose taip pat susilieja pažangios technologijos ir aplinką tausojantis dizainas: dėmesys skiriamas perdirbtoms medžiagoms, kurias renkantis mažinamos išteklių sąnaudos ir nustatomi nauji tekstilės gamybos standartai. Sunkus ir lengvas, skaidrus ir nepermatomas – šie kontrastai sukuria įspūdingą struktūros ir išvaizdos sąveiką, o tam pasitelkiamos tokios technikos kaip 3D audimas, skaitmeninis spausdinimas ir pjovimas lazeriu.
2026 metais Alcova Milano taip pratęs savo pasaulinių tendencijų, susijusių su novatoriškomis medžiagomis ir estetika, tyrimus ir vėl parodys, kad madas dabar diktuoja Italija.
Jaunųjų talentų inovacijos
Kaip ir kasmet tarptautinis konkursas „Heimtextil University Contest 2025“ pritraukia kūrybingų jaunų talentų, kuriančių novatoriškus ateities sprendimus, kuriuos akylai stebi didieji tekstilės pramonės gamintojai. Šių metų nugalėtojai: Kateryna Basiuk, Eszter Nagy ir Birke-Katharina Weber vertinimo komisiją sužavėjo sumaniais šviesos, garso apsaugos ir dažiklių spalvų sprendimais. Jau nebe pirmi metai tvarumas ir technologijų inovacijos tampa vienais svarbiausių vertinimo kriterijų, aplenkdami dizaino meninę išraišką, estetiką, individualų kūrėjo braižą ir pan. 2025 metais konkursui buvo pateikta maždaug dvigubai daugiau pasiūlymų nei pernai – paraiškos gautos iš Vokietijos, Suomijos, Prancūzijos, Indijos, Lietuvos, Nyderlandų, Pakistano, Švedijos, Šveicarijos, Slovakijos, Slovėnijos ir Ukrainos. Konkurso laimėtojai turi galimybę nemokamai pristatyti savo projektus ir universitetus tarptautinei „Heimtextil“ auditorijai bei pasinaudoti pasauliniu pasiekiamumu.
Kateryna Basiuk (Liucernos universitetas, Šveicarija)
Silent Canvas yra biomorfiniu dizainu paremtos akustinės tekstilės projektas, tyrinėjantis, kaip sukurti estetiškai patrauklius ir efektyviai paminkštintus akustinius garso sugėriklius. Įkvėpta ultragarsą sugeriančių drugių kandžių sparnelių mikrostruktūrų autorė, naudodama trikotažo mezgimo techniką, šias natūralias struktūras atkuria iš perdirbtų medžiagų.
Nuotrauka: Kateryna Basiuk
Eszter Nagy (Aalto universitetas, Suomija)
Lumen kolekcijoje eksperimentuojama su skaidria tekstile. Autorės pristatomi daugiasluoksnių struktūrų audiniai iš natūralių medžiagų, krentant šviesai, sukuria erdvės pojūtį. Naudodama medvilnės metmenis, lino ir vilnos ataudus, kelių sluoksnių struktūrose autorė išgauna ilgų siūlų perdangas, audiniui suteikiančias abipusį raštą. Sluoksniuojant kelis skirtingų struktūrų užuolaidų audinius, sukuriamas, žaismingumo efektas. Šia kolekcija atskleidžiamas tvarios permatomų audinių galimybes.
Nuotrauka: Eszter Nagy
Birke-Katharina Weber (Weißensee meno universitetas Berlyne, Vokietija)
MycoColors tyrimas skirtas spalvingam grybų pasauliui ir tiria novatoriškus tekstilės dažiklių iš grybų išgavimo būdus, kurie gali būti aplinkai nekenksminga sintetinių dažiklių alternatyva. Autorė gilinasi į įvairias grybų (fungi) rūšis ir ekstrahavimo procesus, siekdama sukurti platų tvarių spalvų spektrą tekstilės pramonei. Tam naudojami ekstrahavimo procesai, skirti dažikliams gauti iš esamų grybų rūšių ir bioreaktoriuose auginamos grybienos. Tyrimo tikslas – sukurti nuolat besiplečiančią spalvų gamą, kurią būtų galima taikyti ir kitoms medžiagoms.
Nuotrauka: Birke-Katharina Weber