Šiaurės šalių estetika Marijos Griniuk tapybos kūriniuose

 

Lietuvos dailininkų sąjungos virtualioje galerijoje nuo lapkričio 20 d. galima aplankyti tapytojos, performanso kūrėjos bei meno doktorantės (Laplandijos universitetas, Suomija) Marijos Griniuk asmeninę parodą „Tapyba kaip performanso dokumentacija: nomadinė radikali akademija“. Ekspresyvus menininkės tapybos stilius suformuotas dešimties metų studijų įvairiose Šiaurės šalių akademijose: Jutlandijos ir Karališkojoje dailės akademijose Danijoje, Konstfacko dailės akademijoje Švedijoje bei šiauriausiame (Arkties regione) Europos Sąjungos universitete Suomijoje (Laplandijos universitetas).

 


Menininkę žavi tiek unikali Šiaurės gamta (pvz., Šiaurės pašvaistė, sniegas), tiek šio regiono meno stilius, nulemtas Šiaurės šalių kultūros bei gamtos reiškinių. Dėl šių priežasčių savo trečiajai studijų pakopai ji pasirinko universitetą Arkties regione. M. Griniuk tapyboje dominuojantys motyvai: menininkės sukurti ir atlikti performansai bei vietovės, susijusios su menininkės darbu ir studijomis Šiaurės šalyse. Menininkė, tęsdama savo darbą Skandinavijos šalyse, nuo 2020 metų dėsto Vilniaus kolegijoje, kur dalijasi su studentais savo patirtimi ir žiniomis. 

Marija Griniuk yra tarpdisciplininė menininkė, kuri dažniausiai kuria ir atlieka performansus ir tapo. Ji aktyviai bendradarbiauja su interjero dizaineriais, architektais ir dalyvauja nepriklausomuose meno ir dizaino projektuose ir integruoja sieninę tapybą ir paveikslus į įvairų interjerą. Įgijusi tapybos specialybę (https://konstfack2020.se/master/marija-griniuk/) Konstfacko dailės akademijoje (Švedija) 2020 m. rugpjūčio mėn. menininkė pristatė savo kūrinius parodoje „Nomadinė radikali akademija“ galerijoje „Meno parkas“ (Kaunas, Lietuva). Virtualioje Lietuvos dailininkų sąjungos galerijoje pristatomi naujausi menininkės tapybos darbai, sukurti 2020 m. (http://www.ldsajunga.lt/Virtualios_parodos1-4).

 

 


M. Griniuk tapyboje dominuoja ekspresija ir ryškios spalvos. Menininkė tapo aliejiniais dažais, kurie suteikia kūriniams ypatingą struktūrą ir estetiką, jungiančią tradicinę aliejinės tapybos ant drobės pagrindo mediją su energijos, judesio ir šviesos perpildyta menine išraiška ir estetine kalba.  

Menininkės kūrybai ir tapybos stiliui įtaką padarė CoBrA (CoBrA group) avangardo meno grupės narys, menininkas Asger Jorn, su kurio archyvu M. Griniuk dirbo Silkeborge, Danijoje, Jorno muziejuje 2015–2016 metais, bei menininkė iš Švedijos Mamma Andersson, kurios darbus jai teko matyti studijuojant Stokholme. 

 

 


Ekspresija, spalvų ir tekstūros deriniai taip pat nulemti diskusijų su menininkais, kuratoriais  ir maždaug dešimtmečio bendradarbiavimo su meno institucijomis Skandinavijos šalyse (Danijoje, Švedijoje ir Suomijoje), iš kurio menininkei labiausiai įsimintini projektai „Floating Art“ (Vejle Muziejus, Danija) ir „Byens Hegn“ (Kopenhaga, Danija). Projekte „Floating Art“ dalyvauti M. Griniuk buvo pakviesta Vejle muziejaus, kai menininkės tapybos kūrinys buvo eksponuojamas parodoje ant vandens Vejle miesto uoste. Antrasis menininkei daug patirties ir nepamirštamų susitikimų su kolegomis suteikęs projektas buvo „Byens Hegn“ (liet. „Miesto siena“) Kopenhagoje. Jame dalyvaudama menininkė tapė Kopenhagos miesto vaizdus Kopenhagos miesto erdvėse, kuriose tapydama ji galėjo bendrauti su praeiviais ir visais besidominčiais realiu laiku kuriamu apie 25 kvadratinių metrų dydžio sieninės tapybos darbu. 

Nuo 2017 m. menininkė bendradarbiauja su Kauno galerija „Meno parkas“. Menininkės darbų yra įsigijusios privačios kolekcijos Šiaurės Europoje, tarp jų ir „Körsbärsgårdens Konsthall“ (Gotlandas, Švedija).

Nuotraukų galerija: