Sostinės galerijos „Kunstkamera“ nuotr.

Ar šis pasaulis dar vadovaujasi logika, kaip atskirti realybę nuo religijos, virtualybės ir kosmoso, kodėl nesusikalba kartos, kas gimsta iš tvarkos ir chaoso? Štai šiuos ir panašius aktualius klausimus gvildena sostinės galerijoje „Kunstkamera“ atidaryta naujosios kartos dailininkės Indrės Ercmonaitės (g. 1985) paroda „Fantomas“. Ją galima vadinti ir autorės prisistatymu, ir tam tikra socialine akcija, kuri perteikdama idėjų triukšmą, neleidžia užsimiršti, kokiame neapibrėžtame pandemijos ir karo laikmetyje gyvename bei į kokį naują pasaulį netrukus žengsime.


Beje, lygiai prieš metus šias galerijos erdves buvo užpildžiusi panašius egzistencinius klausimus kėlusi dailininko ir kompozitoriaus Antano Jasenkos kūrybos paroda. Šįkart – problematika panaši, bet žvilgsnis į pasaulį kitoks: moteriškas ir persmelktas Y kartos vertybių.

„Fantomas – tai literatūrinis ir kino personažas, nesugaunamas „nusikaltėlis“, šįkart persikėlęs į dailę. O Indrė tarsi šios istorijos rašytoja dažais ir vaizdais – nesiekia pripažinimo ir išliekamosios vertės, bet puikiai atskleidžia gyvenamojo laikmečio dvasią. Jos kuriamas fantomas pasirodo įvairiais pavidalais paveiksluose, genialiai ir negailestingai jungdamas tai, kas nesujungiama, žaismingai griaudamas autoritetus ir stabus, bebaimis, besijuokiantis ir tarsi išsisukantis iš jam spendžiamų menotyros spąstų“, – sako menotyrininkė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė.

Iš viso parodoje pristatomi 22 darbai, nutapyti per pastaruosius penkerius metus. I. Ercmonaitės paveiksluose atsiveria šiuolaikinė realybė: persipina Jėzaus ir ateivių atvaizdai, vienuolės Faustinos Kovalskos regėtas Gailestingasis Jėzus tampa pop-figūra kosminėje diskotekoje ar herojumi „Žvaigždžių karuose“, prisikelia herojai iš post-apokaliptinių kompiuterinių žaidimų, kanojininkai pro žiūronus tyrinėja Žemės peizažą ir pan. Viena vertus, čia daug lengvai atpažįstamų simbolių, kodų ir siužetų, kita vertus, jie nėra dirbtiniai ir bejausmiai, atvirkščiai, – „išjudina“ jausmus ir mintis.

Pasak dr. S. Skaisgirytės-Makselienės, tuo pačiu I. Ercmonaitės kūrybinis pasaulis liudija ir apie ant slenksčio mūsų laukiančią naują epochą, istoriko, filosofo Yuval Noah Harari futuristines įžvalgas apie Homo Deus, kažkokią naują supermenų rasę, gyvenančią tarp kelių pasaulių, skaitančių ne raides, o ženklus, bendraujančių ne kalba, o mintimis, telepatiniu ryšiu. „Žemė tampa tik stotelė kosminėje odisėjoje be ribų, o joje keliaujama minties ir naujų energijos šaltinių dėka“, – teigia ji.

Paroda „Fantomas“ sostinės galerijoje „Kunstkamera“ įsikurs 2022 m. balandžio 6 d. ir veiks iki mėnesio pabaigos. Ją apžiūrėti, o taip pat – susitikti ir pabendrauti su jos autore I. Ercmonaite, galima galerijos darbo laiku nuo pirmadienio iki penktadienio 10.00–18.30 val., šeštadienį 12.00–16.00 val.

TRUMPAI APIE AUTORĘ

Indrė Ercmonaitė (g. 1985)
* 2008 m. įgijo tapybos bakalauro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje (VDA)

* 2010 m. įgijo tapybos magistro laipsnį VDA
* 2014 m. surengė pirmąją asmeninę parodą Vilniuje ir tapo Lietuvos dailininkų sąjungos nare
* 2016 m. tapo Vilniaus XVI tapybos trienalės „Nomadiški vaizdai“ konkurso laureate

* 2014 m., 2017 m. ir 2020 m. gavo individualią nacionalinę menininko stipendiją iš Lietuvos kultūros tarybos

* Per savo meninį kelią surengė per 10 asmeninių kūrybos darbų parodų bei dalyvavo bene pusšimtyje grupinių parodų Lietuvoje, Lenkijoje, Estijoje, Latvijoje, Italijoje

* Kūrinių yra privačiose kolekcijose, jie pristatyti ir parduoti Vilniaus aukcione

#Įvykiai #Parodos

2022-04-05