Tekstas: Jono Malinausko
Japoniški Katalonijos akcentai
Dzainerė Joana Bover 1996 m. Barselonoje įkūrė nedideles šviestuvų dirbtuves, kurios laikui bėgant virto vienu stambiausių Katalonijoje apšvietimo įrangos gamintojų. Darni dizainerių ir architektų komanda, derindama Viduržemio jūros regiono tradicijas su individualiu amatiniu meistriškumu, kuria novatorišką apšvietimą. „Prie Viduržemio jūros naktis užklumpa staiga, todėl kiekvieną erdvę mes stengiamės paversti maža šviesos salele“, – teigiama įmonės svetainėje.
Naujosios šviestuvų serijos pavadinimas Kando atspindi japonišką gilaus įsijautimo koncepciją, padariusią įtaką šviestuvų dizainui. Iš cilindrinės formos gaubto šviesa sklinda į išorę per medžiaginių juostelių arba tvirtų jūrinių virvių rastrą; abu gaubto galai yra sujungti su lengva tikmedžio rankena, kad šviestuvą būtų lengviau gabenti.
Šios serijos pastatomi šviestuvai yra skirti tiek lauko, tiek pastatų vidaus erdvėms. Maitinimo šaltiniai leidžia naudoti Kando iki 24 val. vienu įkrovimu. Valdymo sistema numato galimybę reguliuoti ne tik šviesos intensyvumą, bet ir jos spalvinę temperatūrą (2200 K, 2400 K ir 2700 K) tuo pačiu mygtuku, tai, beje, gali būti ne visai patogu neįgudusiems romantikos mėgėjams.
Lytėjimas stiprina emociją
Nao Tamura yra japonų kilmės dizainerė, dirbanti įvairiose dizaino šakose Tokijuje ir Niujorke. Kurdama pramonės gaminius, instaliacijas ir erdvių dizainą, inovacijas ji derina su emocijomis, japonų amatų tradicijų ir šiuolaikinių technologijų derinimas dizainerei padeda praplėsti patirčių įvairovę. Naujojo stalo šviestuvo Vosco dizainą įkvėpė tradiciniai japoniški stalių įrankiai, kurių forma yra tobulai pritaikoma praktiniam tikslui. Įrankius nuolat naudojant, pasireiškia „wabi“ efektas – rankenos tampa glotnios ir prisitaiko prie žmogaus rankų formos. Panašiai turi nutikti ir Vosco – medinio korpuso tekstūra laikui bėgant turi išryškėti, kad sustiprintų ryšį tarp šviestuvo ir jo naudotojo.
Daugiabriauniai pašvaistės atspindžiai
Viena įspūdingiausių šių metų kompanijos Artemide naujienų tapo šviestuvų serija Arctic (diz. Bjarke Ingels Group). Garsieji danų architektai pasitelkė seniai žinomą daugiabriaunio auginimo principą. Iš penkiakampių ir trikampių sudarytą centrinį daugiabriaunį, kurio viduje įtaisyti 25 W bendrosios galios LED šviestuvai, supa skaidrios arba veidrodinės prizmės, sudarančios taisyklingą, vizualiai itin lengvą erdvinę struktūrą. Išorinių difuzorių šoniniuose paviršiuose esančios įbrėžtos linijos papildomai skaido iš centro sklindančią šviesą, kurios atspindžiai primena Šiaurės pašvaistę. Krintanti ir atspindėta šviesa įdomiai žaidžia ant greta esančių paviršių. Priklausomai nuo skaidrių arba veidrodinių konstrukcijos elementų pasirinkimo, šviestuvai gali būti labiau arba mažiau pastebimi interjero erdvėje, o jų skleidžiama šviesa – tiesioginė arba labiau išsklaidyta. Šviestuvo optinius elementus į bendrą kompoziciją gali sumontuoti galutinis vartotojas, todėl gabenamas šviestuvas užima mažiau vietos.
Intriguojančios šviesos grandinės
Per daugiau nei 20 kūrybinės veiklos metų iš Kipro kilęs dizaineris Michael’as Anastassiades’as, kurdamas šviestuvus, baldus ir kitus interjero objektus, pamažu iškilo į žinomiausių Europos dizainerių gretas. „Šviesa gamtoje egzistuoja daugybe žavių pavidalų. Jausčiausi laimingas, jei galėčiau užfiksuoti bent vieną iš jų“, – viename savo interviu teigė dizaineris. Naujasis projektas Linked, sukurtas bendradarbiaujant su Flos įmone, formuoja vertikalias stiklinių segmentų grandines ir sukuria krintančios šviesos šydo efektą. Skirtingo ilgio strypų sukabinimo taškuose esančios elektros jungtys yra lanksčios, tad šviesos grandinės gali laisvai siūbuoti, o jų apačioje prikabinti stikliniai bumbulai arba svareliai suteikia plastinės intrigos atskiriant tiek viešąsias, tiek gyvenamąsias erdves.
Debesų atlaso fragmentai
Dekoratyvinis šviestuvas Maap (diz. Erwan’as Bouroullec’as) sujungia dvi skirtingas koncepcijas viename objekte, kuris yra ir radikaliai paprastas, ir vizualiai sudėtingas. Išskirtinis glamžyto standaus popieriaus grafinis raštas ir magnetinė popieriaus šydo tvirtinimo sistema suteikia vartotojui kūrybinę laisvę paverčiant visą sieną šviečiančia drobe. Rankomis suformuotas ir laisvai sukomponuotas paviršius skleidžia švelnų, jaukų švytėjimą, primenantį pro debesis besiskverbiančią saulės šviesą.
Tylioji „Acustica“
Fabbian kompanijos gaminamo šviestuvo Acustica (diz. MinelliFossati studija) plataus ir plono gaubto forma primena mušamųjų instrumentų grupės lėkštes, tačiau, priešingai nei muzikos instrumentai, šviestuvas skirtas garsui sugerti, siekiant akustinio komforto. Kadangi fiksuota yra tik centrinė šviestuvo dalis, medžiaginis jo gaubtas gali būti laisvai pakreiptas arba net vertikliai pritvirtintas prie sienos. Acustica idealiai tinka viešosioms erdvėms, pavyzdžiui, restoranams ir prabangiems biurams, taip pat didelėms laukiamosioms zonoms.
Vien Pompėjos negana
Pagerbiant netoli Sicilijos esančių Eolijos salų vulkaninę kilmę, italų dizaino korifėjus Alberto’as Meda su savo sūnumi Francesco’u sukūrė naują pakabinamų šviestuvų seriją Alicudi, Filicudi ir Panarea, kurių gaubtai pagaminti iš perdirbtos lavos luitų. Pasak autorių, šis projektas – tai moderniosios pramonės ir amatinio meistriškumo jungtis, taip pat tyrimų ir eksperimentų su naujomis medžiagomis rezultatas, išreiškiantis Foscarini įmonės kūrybinę dizaino laisvę.
Prašom pasverti šviesos!
Kas sakė, kad šviesos neįmanoma pasverti? Martinelli Luce užsakymu dizaino biuras Studio Habits sukūrė unikalų interaktyvų šviestuvą, tapusį vienu iš garsiausių Euroluce eksponatų. Šviestuvą sudaro laikros audinio membrana, ištempta ant borosilikatinio stiklo cilindrinio pagrindo. Ant membranos uždėjus vieną arba kelias stiklines sferas, įeinančias į šviestuvo komplektą, audinys išsitempia ir veikia kaip jungiklis arba šviesos reguliatorius: ant audinio uždėtų sferų svoris lemia membranos išsitempimo plotą ir atitinkamai skleidžiamos šviesos intensyvumą.
„MAP Stars&Stripes“
MAP – šių metų Euroluce parodoje viena iš nedaugelio apšvietimo sistemų, bandančių plėsti modulinių apšvietimo sprendimų ribas. Ši sistema sukurta italų gamintojai Lodes bendradarbiaujant su Berlyne įsikūrusia dizaino studija Geckeler Michels. Autoriams pavyko rasti pusiausvyrą tarp sistemos montavimo paprastumo ir pažangaus apšvietimo efektyvumo. Tarp atskirų funkcinių modulių ištempta audinio juosta, kuri kartu yra ir maitinimo laidas, tapo unikaliuoju MAP grafiniu elementu, teikiančiu begalines komponavimo galimybes. Sistema leidžia laisvai ir greitai išdėstyti šviesos šaltinius ant sienų bei lubų ir sukurti kompozicijas, kurios ne tik kokybiškai apšviečia, bet ir puošia bet kokią aplinką.
Molio ir stiklo vienovė
Marokiečių kilmės dizainerė Hind Rabii (g. 1973) nuo 1997 m. pradėjo interjero ir pramonės gaminių dizaino bei gamybos verslą, o vėliau pasuko apšvietimo įrangos projektavimo linkme. Jos dizainas, šiemet pristatytas vardiniame Euroluce stende, yra žinomas dėl nepriekaištingo techninio tikslumo ir estetinio patrauklumo derinio. Vienas iš tokio derinio pavyzdžių galėtų būti parodoje pristatyta pakabinamų ir pastatomų šviestuvų serija T-Cotta, kurios formos jungia dvi iš gamtos kilusias ir žmogaus apdorotas medžiagas – molį ir stiklą. Sujungti šias medžiagas į bendrą visumą – technologiniu požiūriu labai sudėtingas uždavinys (atsižvelgiant į skirtingus traukimosi koeficientus degimo metu), kurį Hind Rabii įmonės meistrams pavyko puikiai įveikti. Kitas kompanijos gaminys – pakabinamų šviestvų serija Nassa – sudaro brutalumo įspūdį dėl raiškios formos ir aktyvios žiesto molio tekstūros.
Penkių lėkščių šviesa
Po įspūdingos šviestuvo Porca Miseria! sėkmės praėjus kone trims dešimtmečiams, Ingo’o Maurer’io biuro dizaineriai vėl grįžo prie indų temos – tik šįkart nesudaužytų. Jų sukurtas šviestuvas Jasna Kuchnia (lenk. šviesi virtuvė) standartinę indų lentyną paverčia skulptūrišku sieniniu šviestuvu. Jį sudaro penkios 22 cm skersmens porcelianinės lėkštės, švelniai apšviestos paslėpta LED juostele, kuri sugeria ir atspindi šviesą subtiliais gradientais. Mažas degtukas priekinėje lėkštėje suteikia šviestuvo dizainui subtilaus unikalumo.
Jūros bangos stiklo vamzdyje
Ingo Maurer kompanijos užsakymu kuriant šviestuvą Nalum, dizainerio Sebastian’o Hepting’o įkvėpimo šaltiniu tapo šviesos žaismas banguojančio vandens paviršiuje. Šviestuvą sudaro du stikliniai vamzdžiai, įleisti vienas į kitą. Vidinio laisvai pakabinto vamzdžio paviršius yra banguotas, atspindi išorinio vamzdžio apatinėje dalyje nutiestos LED juostos šviesą įvairiomis kryptimis ir sukuria nuolatinį atspindžių bei šešėlių žaismą. Neapsieita ir be firminių Ingo’o Maurer’io dizaino subtilybių: kiekvienas šviestuvas yra papuošiamas viena kita žaisline banglentininko figūrėle, skriejančia vidinio vamzdžio bangomis – šmaikštus pagraudenimas biuro „planktonui“, svajojančiam apie atostogas šiltuose kraštuose.
Popieriniai šviesos aitvarai
Besiruošdamas šių metų Milano „Dizaino savaitei“ Michael’as Anastassiades’as ne tik dirbo garsioms kompanijoms, bet ir surengė savo asmeninės kolekcijos pristatymą plačiai publikai atvertuose Jacqueline’os Vodoz ir Bruno’o Danese’o (prekės ženklo Danese įkūrėjų) fondo rūmuose. Kiekvienoje šio pastato erdvėje buvo išdėstytos skirtingos naujojo modulinio šviestuvo Cygnet kombinacijos – nuo pastatomų toršerų iki įspūdingų sietynų.
Kiekvieną Cygnet modulį sudaro du sujungti lygiakraščiai popieriniai trikampiai, apšviesti metalo strype paslėpto šviesos šaltinio. Šios apšviestos formos tarsi saulės šviesą gaudantys aitvarai sklando erdvėje ir keičiasi priklausomai nuo stebėtojo perspektyvos. Moduliai yra dviejų dydžių (60 cm ir 90 cm pločio) ir gali sudaryti įvairias kompozicijas, sklandžiai įsiliejančias į skirtingo mastelio erdves.
Pagauk kampą magnetu
Dizaineriui Tom’ui Dixon’ui nebūtina dalyvauti nei Euroluce, nei apskritai Milano „Dizaino savaitėje“ – naujausius jo kūrinius visuomet galima pamatyti šalia „La Scala“ teatro esnčiame „The Manzoni“ restorane, kurio erdvę britų dizaineris pavertė nuolatine savo darbų ekspozicija. Būtent čia jis pirmąkart pristatė garsios šviestuvų serijos Pose išplėtimą – pakabinamą šviestuvą Pose Pendant. Skirtingai nei stalinių lempų ir toršerų, šio šviestuvo šviesos srauto kampas reguliuojamas ne lankstu, o paslenkant itin galingą magnetą toliau arba arčiau šviestuvo kūginio gaubto krašto. Tiesa, nėra aišku, kaip fiksuojamas gaubto horizontalaus posūkio kampas, bet tikėtina, kad atkaklusis britas netrukus suras ne mažiau elegantišką šios problemos sprendimą.
Jėzus XL
Kompanija Luceplan parodoje Euroluce pristatė atnaujintą šviestuvą J-us (diz. Alessandro’as Zambelli’is), kurio tradicinei sietyno formai pritaikė naujoviškus elektros instaliacijos sprendimus. Šviestuvo centrinė 30 mm skersmens laikančioji konstrukcija veikia kaip elektrifikuotas bėgis, ant kurio galima pritvirtinti įvairios formos sietyno laikiklius. Šoniniai laikikliai pagaminti iš stiklo pluošto, abiejose pusėse dengto variu, skirtu elektros plokščių gamybai. Laikiklių galuose esantys šviestuvų difuzoriai gaminami iš karščiui atsparaus technopolimero.
J-us pasižymi plonu profiliu ir raiškiu grafiniu siluetu. Galimos kelios konfigūracijos, išdėstant laikiklius su didelio našumo LED šviestuvais keliais lygiais. J-us tiekiamas įvairių dydžių, įskaitant 120 cm skersmens J-us XL, turintį trijų aukštų laikiklius, ant kurių galima tvirtinti iki 36 šviesos taškų. Tokios konfigūracijos sietynai su aukso spalvos rėmais galėtų pritapti ir Lietuvos bažnyčių interjeruose.
Šviesos plytelių žavesys
Kita Alessandro’o Zambelli’io Luceplan užsakymu sukurta apšvietimo sistema, pavadinta Limetry – tai naujas lanksčios konfigūracijos rinkinys, sujungiantis dekoratyvinį erdvės apšvietimą su funkciniais nukreiptos šviesos šaltiniais.
Sistemos pagrindą sudaro maži stačiakampiai apšvietimo moduliai (12 cm arba 25 cm aukščio, 4 cm pločio) su elektros jungtimis kiekviename kampe. Jų orientacija ir išdėstymas erdvėje leidžia kurti lanksčias apšvietimo struktūras ir užtikrinti tolygią šviesos sklaidą. Modulio rėmo vidiniai sluoksniai, įskaitant šviesos kreiptuvą ir matinį paviršių, garantuoja tolygų skaidraus metakrilato ekranų švytėjimą abiejose korpuso pusėse. Naująją apšvietimo sistemą papildo vertikalūs 2,8 cm skersmens cilindriniai šviestuvėlai su įtaisytais lęšiais, skleidžiantys LED šviesą tik žemyn arba aukštyn, priklausomai nuo padėties.
Limetry lankstumas leidžia formuoti įvairiausias šviestuvų konfigūracijas – nuo taškinio naktinio šviestuvėlio iki sudėtingų daugiaaukščių erdvinių struktūrų.
Šviesos degtukai ir sodinukai
Kompanija Foscarini, taikydamasi į besiplečiančią sietynų ir pakabinamų šviestuvų rinką, Euroluce parodoje pristatė keletą naujų dizainerės Francesca’os Lanzavecchia’os projektų, kurie naujai interpretuoja šios kategorijos šviestuvų dizainą ir medžiagas. Sietynas Allumette (it. degtukas) išreiškia subtiliai skleidžiamos šviesos idėją. Tai universalių sietynų serija, kurioje žaidžiama su ryškiu medžiagų kontrastu, asimetrija ir priešybių derinimu. Šviestuvų cokoliuose esančių šaltinių šviesą gaudo stiklo vamzdelių viršuje esančios aklės. Kurdama kitą, ne mažiau įspūdingą projektą Tilia (lot. liepa), skirtingai nei Allumette, dizainerė atsispyrė ne nuo techninių, o nuo natūralių spontaniškai besiraizgančių gamtos formų, tiesiogine prasme versdama jas aukštyn kojomis. „Norėjau sukurti šviestuvą, kuris, rodos, savaime plėstųsi erdvėje tarsi natūraliai gyvuojantis organizmas“, – apie šį projektą pasakoja F. Lanzavecchia.
Aukso lietus ir plieno mezginiai
Garsiojo olandų dizainerių dueto Brand van Egmond komercinė sėkmė neduoda ramybės jų konkurentams. Italų įmonės Terzani užsakymu dizaineris Dodo’as Aslan’as sukūrė autorinių instaliacijų seriją Argent. Kiekvieną jų sudaro metaliniai diskai, kuriuos Terzani meistrai kruopščiai rankomis sujungia į gausias grupes. Įjungus integruotus LED šviestuvus, poliruoti diskų paviršiai skleidžia švelnų, mirgantį švytėjimą. Siūloma įsigyti nerūdijančiojo plieno, rožinio aukso arba šampano spalvų Argent šviestuvus, o pagal individualų užsakymą – šviestuvą su juodo nikelio danga.
Terzani užsakymu dizaineris Gianluca Regazzo’as sukūrė ir instaliaciją Genesis, kurioje tekstilės įkvėptas dizainas pabrėžiamas dekoratyviniu pašvietimu. Šiame projekte derinamos įvairios „megzto“ metalo tekstūros ir atspindėta šviesa, kurios kartu sukuria paslaptingo ore kybančio kūno vizualinį efektą. Genesis tyrinėja tekstūrų, šviesos ir erdvės sąveiką, siūlydama savitą jų dekoratyvumo interpretaciją.































































