Iki vasario 11 d. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus kviečia pamatyti Lietuvoje ir tarptautinėje erdvėje dėmesio sulaukusią Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos kūrybinio dueto „Pakui Hardware“ personalinę parodą „Uždegimas“ – įžangą į būsimąjį nacionalinį paviljoną Venecijos meno bienalėje, kurioje menininkai kartu su Marija Terese Rožanskaite (1933–2007) atstovaus Lietuvai.

„Pakui Hardware“, „Uždegimas“, fotografavo Gintarė Grigėnaitė

Įspūdžiai pamačius „Uždegimą“: viena geriausių 2023 metų parodų

Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos kūrybinio dueto „Pakui Hardware“ išdeginto peizažo, kinetinių figūrų ir plastikinio dirvožemio kopų paroda sulaukė didelio visuomenės susidomėjimo. Menotyrininkė, parodų kuratorė, rašytoja Laima Kreivytė, savo „LRT Klasikos“ laidoje „Iš balkono“ apžvelgdama 2023-iųjų įvykius, „Pakui Hardware“ „Uždegimą“ įvardijo kaip „vieną ryškiausių metų parodų“.

Šiai minčiai pritarė ir režisierius, Lietuvos nacionalinio dramos teatro meno vadovas Antanas Obcarskas: „Pakui Hardware“ „Uždegimas“ man tapo metų paroda. Regis, ji pagauna lankytoją, neša per muziejuje stovinčius kosminius kanjonus, pro geltoną postapokaliptinę prieblandą, paklydusias perdegusias būtybes. „Uždegimas“ – tiksliausias žodis, nusakantis ir parodos temą, ir pastarąjį dešimtmetį. Taip pat ši paroda turbūt yra vienintelė tokia liminali erdvė visoje Lietuvoje, kur gali būti nukeltas į kažkur, ko visai nesitikėtum pamatyti miesto centre. „Uždegimas“ – tai stipri, galinga, paveiki paroda.“

„Tai pati įspūdingiausia praėjusių metų instaliacija, kurią būtina pamatyti ir patirti visiems. Kelianti klausimus, tirpdanti abejingumą, raginanti veikti. Vilniaus dailės akademijos absolventų Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos supilti plastiko kalnai – tarsi postapokaliptinis ateities peizažas, kuris – jaučiame kiekviena savo kūnų ląstele – išsipildys, jei neatsitokėsime, neatsibusime iš vartojimo sapno ir nesuprasime, kad tokioje žemėje gali „gyventi“ tik mūsų pačių sukonstruoti robotai, kuriems nereikia nei paukščių, nei švaraus vandens, nei žemėje užauginto maisto. Jau kai baigi užtrokšti nuo toksiško oro, tie padarai staiga atgyja ir ima švytėdami slankioti po distopinį kraštovaizdį kaip visagaliai šeimininkai, o mes, jau sergantys, įveikti uždegimo, traukiamės jiems iš kelio. Išeini iš parodos su mintimi: nejaugi taip ir bus?“, – visos bendruomenės vardu teigia VDA rektorė prof. Ieva Skauronė. 

Arūnas Gelūnas, fotografavo Gintarė Grigėnaitė 

Antanas Obcarskas, fotografavo Josvydas Elinskas 

Įvertinimai tarptautinėje kultūros erdvėje

Menininkus įkvėpė Maryos Rupos ir Rajaus Patelio knyga „Liepsnojantys. Gilioji medicina bei neteisybės anatomija“, kurioje uždegimo sąvoka tampa metaforišku kalbėjimu apie sisteminę – ekonominę, socialinę – skriaudą, daromą daliai žmonijos ir pačiai žemei. Architektų duetas Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė sukūrė „Uždegimo“ architektūrą ir plastikinės žemės kraštovaizdį. Plastikas virsta nesiskaidančia ilgaamže fosilija ir įvairiausias planetos ekosistemas užteršusiu užkratu. Architektų ir menininkų sėkmingą dialogą įvertino ir užsienio apžvalgininkai.

„Uždegimo“ sėkmė slypi gebėjime priversti auditoriją gyventi skirtingose perspektyvose, vienu metu egzistuojančiose metaforoje ir meno kūrinio sukonstruotoje tikrovėje. Iš esmės „Pakui Hardware“ naudoja biologines, organines formas ir mokslinę fantastiką, susijusią su popkultūros distopijos estetika, kaip priemonę sukurti vaizdinę sudėtingų visuomenės ir asmeninių problemų alegoriją. Kinetines skulptūras galima įsivaizduoti kaip vienintelius nelaimės nuniokotus planetos gyventojus, kaip išplėstas kūno procesų, organinių sistemų veikėjų iliustracijas. Nepriklausomai nuo interpretacijos, matome aktorius, bandančius atlikti užduotis (net jei vienintelė užduotis yra judėjimas) vis labiau pažeistoje aplinkoje“, – rašo škotų menininkas, rašytojas Allanas Gardneris šiuolaikinės kultūros žurnale „Mousse“. 

Išvyskite anksčiau nei Venecijos bienalės lankytojai 

Parodą „Uždegimas“ lankytojai LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje gali pamatyti iki vasario 11 d. Papildyta Teresės Marijos Rožanskaitės kūriniais ji bus pristatyta Venecijos meno bienalėje, kuri lankytojams atidaroma balandžio 20 d. 

Uždegimo tema „Pakui Hardware“ padėjo užmegzti dialogą su istorine M. T. Rožanskaitės kūryba, nagrinėjusia kūnų ir medicinos sąsajas jau 8 dešimtmetyje. Būsimoje bendroje „Pakui Hardware“ ir M. T. Rožanskaitės parodoje, sujungiamas žmogiškasis bei planetinis mastelis – „liepsnoja“ ne tik mūsų, bet ir planetos kūnas.

„Visame pasaulyje garsaus šiuolaikinių menininkų dueto „Pakui Hardware“ vizionieriškas žvilgsnis provokuojančiai sminga į opias žmonijos problemas – pandeminiuose, socialiniuose, ekonominiuose ir kariniuose uždegimuose besikankinančius mūsų ir planetos kūnus“, – sako Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas – būsimojo Lietuvos paviljono Venecijos bienalėje komisaras. 

Nacionalinį paviljoną Venecijos bienalėje prodiusuoja Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, kuruoja Valentinas Klimašauskas ir João Laia. 

„Pakui Hardware“, „Uždegimas“, fotografavo Gintarė Grigėnaitė

Organizatorius LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus

Kuratorius Valentinas Klimašauskas

Projekto koordinatorius Evaldas Stankevičius

Parodos aplinkos ir kraštovaizdžio architektai Išora x Lozuraitytė studio (Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė)

Architektė koordinatorė Eglė Jagminė

Šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas

Dizainas Vytautas Volbekas

Tekstų redagavimas:  Ieva Puluikienė, Alexandra Bondarev

Tekstų vertimas Alexandra Bondarev

 

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Parodos partneriai: „Plasta Group“, „Carlier | Gebauer“

Rėmėjas „Nord Cranes Systems“

Informaciniai partneriai: „LRT Plius“ ir „JC Decaux“

#Įvykiai #Parodos

2024-01-29