Parengė Žydrė Dargužytė

Ar įsivaizduojate virtuvę, kurios nėra tol, kol prie jos nepriartėjate ir nepaliečiate, arba tol, kol jos neprireikia? Toks apibūdinimas skamba kaip iš futuristinio filmo, tačiau ambicingas italų dizaineris Gabriele Centazzo kartu su inžinierių ir konstruktorių komanda jau įrodė pasauliui, kad plieno, medžio ir granito sinergija, pasitelkus pačius pažangiausius technologinius ir dizaino sprendimus, gali paversti virtuvę ne tik objektu, skirtu patenkinti kasdieninius poreikius, bet ir funkcionaliu dizaino šedevru, leidžiančiu eksperimentuoti ir jaustis komfortiškai.

Italų gamintojas „Valcucine“ padarė tikrą perversmą virtuvės baldų rinkoje. Modelis „Artematica“ pasaulį stebina technologinėmis inovacijomis. Pavyzdžiui, durelėms naudojamo aliuminio ir sluoksniuoto laminato derinys absoliučiai atsparus vandeniui ir karščiui. Tokios plokštės, skirtingai nei įprastos baldų gamyboje, pavyzdžiui, MDF, gali mirkti vandenyje be jokios žalos, nes jos neturi briaunų, pro kurias patekęs vanduo pažeistų produktą. Medžio sluoksniai suvienijami į vientisą medžiagą, naudojant itin aukštą spaudimą, ir taip išgaunamos kompaktiškos bei kokybiškos plokštės. Aliuminio profiliai, esantys durelėse, turi specialiai įterptas mikromedžiagas, kurios suteikia elastingumo, tvirtumo, tačiau nepraleidžia jokio vandens.

100 % perdirbamas „Invitrum“ stiklas, naudojamas spintelių ir stalviršių gamybai, taip pat itin atsparus. Ant stiklinio stalviršio iš metro aukščio galima mesti pusę kilogramo sveriantį metalinį rutulį, ir nebus jokių pažeidimų.

Stiklui gali būti atliekama rankų darbo inkrustacija – jį pagal pageidavimus įmanoma padengti ornamentais, piešiniais, nuotraukomis. Tiems, kurie pageidauja dar originalesnių meninių elementų, rekomenduojama rinktis graviruoto stiklo apdailą (Artematica Vitrum) arba rankų darbo mozaikas (Sinetempore Mosaic). Mozaikų brėžiniai yra įkvėpti Viduržemio tradicijos, kultūrų sankirtoje tarp Venecijos aukso, Bizantijos motyvų ir Arabijos bei Sicilijos spalvų. Auksas šiai mozaikai yra ruošiamas itin sudėtingais metodais senovės Venecijos krosnyse, kuriose paruošiamas stiklas rankų darbo mozaikoms. Labai plonas aukso sluoksnis (nuo 6 iki 24 karatų) yra dedamas tarp dviejų stiklo sluoksnių. Apatinis sluoksnis yra storesnis, o viršutinis – plonytis, gali būti skaidrus arba pasirinktų spalvų.

Preciziški medžiagų testai

Medžiagų atsparumas tūkstančius kartų testuojamas „Valcucine“ laboratorijoje, kur sprendžiama, ar tam tikri elementai galės būti naudojami tolimesnei gamybai. Didžiausias Italijos baldų ir medžio tyrimų centras CATAS taip pat tikrina „Valcucine“ medžiagas, kad jos atitiktų aukščiausius kokybės standartus.

Vienas iš jų – ICILA. Šis sertifikatas garantuoja, kad įmonė gerbia aplinką: rūpinasi mažesniu energijos suvartojimu, atsisako toksinių medžiagų gamybos procese, mažina triukšmo lygį. Dar vienas svarbus standartas, įdiegtas veikloje, yra FSC (įrodo, kad „Valcucine“ gamybai naudoja medį, atkeliavusį iš atsakingai kertamų miškų).

Visos gamybai naudojamos medžiagos yra kruopščiai atrenkamos, kad neigiamas poveikis aplinkai ir žmogui būtų nulinis. Tarkime, modelyje „Riciclantica“ naudojamas tūkstančio metų istoriją turintis ąžuolas. „Rovere Tattile Millenium“ medis itin įdomios tekstūros, galintis išlikti be išorinių pokyčių kelis dešimtmečius. Jo neveikia nei karštis, nei garai, nei vanduo ar drėgmė. Taip yra todėl, kad šis medis tarsi užsikonservavo veikiamas aplinkos sąlygų – dėl taninų reakcijos su jūros mineralais. Jo spalva varijuoja priklausomai nuo to, kokio senumo yra pats medis: gali būti nuo geltonos iki anglies. Dėl to, kad šis medis gali būti arba labai kietas, arba labai elastingas, galima išgauti skirtingas paviršiaus tekstūras, taigi taktiliniai pojūčiai kaskart gali būti vis kitokie.

Gamybos procese – kuo mažesnė žala aplinkai

XXI amžiuje būtų tikra utopija, jei bandytume sustabdyti vartotojiškumą, tačiau niekam ne paslaptis, jog rūpintis, kad kuriami ir naudojami objektai darytų kuo mažesnę žalą aplinkai, tapo ne tik mados, bet ir vis stiprėjančios asmeninės ekologinės iniciatyvos reikalas. „Valcucine”, atsižvelgdama į tai, rado būdus, kaip maksimaliai sumažinti baldų gamybai naudojamų medžiagų kiekius ir visiškai atsisakyti toksiškų produktų gamybos procese.

Vienas iš geriausių pavyzdžių – tai itin plonos ir labai lengvos „Riciclantica” virtuvės modelio durelės, kurių rėmas pagamintas iš aliuminio (kompanija buvo pirmoji pasaulyje, pradėjusi naudoti aliuminį durelėms). Tai leido sumažinti plokštės storį iki 2 mm. Stalviršių gamyboje taip pat sunaudojama 60 proc. mažiau medžiagų nei įprastai. Aliuminio rėmas užpildomas stiklu, plienu arba natūraliu akmeniu.

Pagrindiniai skirtumai, jei lygintume „Valcucine“ virtuvę su įprastine, yra šie:

Paveikus tradicinės virtuvės baldų dalis, pavyzdžiui, melamino kraštų apdailos juostas 100 laipsnių C temperatūra dešimt minučių, jos iškart atsiklijuotų. „Valcucine“ virtuvėje tokios pačios sąlygos jokios žalos nepadarytų.

Palaikius tradicinės virtuvės baldų dalis, pavyzdžiui, spintelės kampus drėgmėje vieną valandą, apdailos juostos taip pat iškart atliptų nuo paviršiaus, o „Valcucine“ į tokį aplinkos poveikį išvis nesureaguoų.

Tradicinėje virtuvėje dėl vyriams tenkančios apkrovos laikui bėgant spintelių durys išsikraipo – tampa išsidėsčiusios nevienodame aukštyje ir pradeda girgždėti. „Valcucine“ virtuvėje vyriams dėl lengvo aliuminio durelių svorio ir plono karkaso iš esmės tenka labai maža apkrova, todėl net ir po dešimties ar daugiau metų jokių neigiamų pasekmių nėra fiksuojama.

Visai virtuvei suteikiama 10-ies metų garantija, o stiklui ir stiklo dalims net 15 metų garantija.

www.idnvilnius.lt

Žurnalas „Centras“