Dviem iškilių menininkų šimtmečiais pažymėto LXVIII Vilniaus aukciono kolekcija – kaip ir daugelis poilsiautojų – jau keliasi į lagaminus ir lėks į pajūrį, kur vienas gražiausių šalies kurortų, Palanga, beje, taip pat švenčia grąžinimo Lietuvai šimtmetį.

Vilniaus aukciono namų vadovė, dailėtyrininkė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė, Lilijos Valatkienės nuotr.


Nėra jokių abejonių, kad 2021 m. rugpjūčio 7 d. vakarą Palangos Antano Mončio namuose-muziejuje vyksiančios meno varžytuvės sutrauks gausų poilsiaujančių lietuvių ir svečių iš užsienio būrį.

Tačiau pajūryje vykstančio aukciono rezultatus visada diktuoja ne atostotogaujančiųjų skaičius, o interesas, – tuo įsitikinusi Vilniaus aukciono namų vadovė, dailėtyrininkė dr. Simona SKAISGIRYTĖ-MAKSELIENĖ. Apie tai su ja ir kalbėjomės.

Pajūryje vyksiantis Vilniaus aukcionas pažymėtas daugybe įvairių sukakčių, ir bene kiekvienas aukcionas atsineša kokią nors panašią žinutę. Bet ar teko patirti, kad vienu metu būtų visko tiek daug?

Stengiamės, kad kiekvienas Vilniaus aukcionas būtų „tirštas“ įvairių autorių, žanrų ir kainos rėžių darbų. Kad būtų lengviau struktūruoti visą rinkinį, jis skaidomas rubrikomis. Tradiciškai visuomet yra skiltys „Lietuvos dailė“, „Lietuvos grafika“, „Išeivijos dailė“, „Varia Lituanica“. Šalia jų kiekviename aukcione yra „In focus“ rubrikos, kuriose plačiau pristatome vieną ar kitą autorių, stilių, žanrą. Dažniausiai aukciono lotų skaičius varijuoja apie 150. Specialiai nesiekiame gausos – siekiame kokybės.

Visos sukaktys, kurias vežasi į pajūrį Vilniaus aukcionas, yra svarbios, tačiau į kurią iš jų labiausiai norėtumėte atkreipti dėmesį ir kodėl?

Dvi svarbiausios sukaktys, kurias minėsime Palangoje, yra dviejų žemaičių – tapytojo abstrakcionisto Prano Lapės (1921–2010) bei skulptoriaus Antano Mončio (1921–1993) – šimtmečiai. Pirmąjį Antrasis pasaulinis karas per Švediją nubloškė prie Atlanto, kitą – į Prancūziją. Skulptoriaus A. Mončio kūrybą pristatanti rubrika ypatinga dar ir tuo, kad lėšomis, gautomis už parduotus kūrinius, bus remiama jo sūnaus Jean-Christophe atsiminimų apie tėvą knyga, kurią leidžia leidykla „Aukso žuvys“. Taigi tikėtina, kad greitai A. Mončio gerbėjai bus pradžiuginti autentišku pasakojimu apie šį labai įdomaus likimo menininką.

Paprastai aukcionai yra gyvi renginiai, nes turi ypatingą atmosferą. Ar COVID-19 pandemija pakeitė aukcionų vyksmą ir kaip jis vyks Palangoje, kas bus nauja?

COVID-19 pandemija pakoregavo ne tik aukcionus, bet ir visą meno rinką. Mus irgi palietė pokyčiai: pasirūpinome, kad meno kūrinius būtų galima pirkti internetu, o Meno istorijos mokyklos (MIM) paskaitas žiūrėti per nuotolį. Sukūrėme specialią interneto platformą www.live.menorinka.lt, kuri nuo šiol papildo aukcioną: joje galima dalyvauti – siūlyti, kelti kainą, pirkti – realiu laiku kartu su gyvo aukciono dalyviais.

Nepaisant to, kad šie įrankiai labai palengvina darbą, fiziškai konkrečioje erdvėje vykstančio aukciono renginio neatsisakome, nes jokia interneto platforma neperteikia to jaudulio, azarto, kuris dažnai kyla aukciono vietoje, meno kūrinių apsuptyje. Lygiai kaip ir neatsisakome popierinės katalogo versijos: žinome, kad meno gerbėjams malonu ramiai pavartyti leidinį, o ne tik visą laiką kažką „skrolinti“ kompiuteryje ar telefone.

Antanas Mončys, „Šv. Jurgis“ (1947–1957)

Kuo išsiskiria pajūrio aukcionų auditorija? Kokie jos poreikiai menui, kaip skiriasi estetinis skonis? Ar pati auditorija, bėgant metams, keičiasi?

Pajūrio auditorija yra margesnė: čia ir vietiniai, ir atvažiavę iš kitų Lietuvos miestų, taip pat užsienio turistai. Žmonės labiau atsipalaidavę, persijungę į atostogų režimą, tad daugiau ir spontaniškų pirkimų. Dėl šios priežasties stengiamės atsakingai sudarinėti kiekvieno pajūryje vykstančio aukciono rinkinį, – kad ir spontaniškas pirkinys džiugintų ir netektų nusivilti jokiu meno kūriniu, kai praeina azartas.

Lituanistikos ir dar kolekcijoms bei muziejams nepriklausančių meno kūrinių rinkoje kasmet mažėja. Kaip pavyksta rasti darbų, kurie atkeliauja į aukcionų kolekcijas? Iš kur jie dažniausiai atkeliauja ir kodėl?

Tai – tiesa: vis daugiau kūrinių „nusėda“ į galutines rankas, muziejų ar privačias kolekcijas. Visuomenė turtingėja, lavėja, tad vis daugiau atsiranda žmonių, kurie jie ir neužsiima sisteminiu kolekcionavimu, tai bent jau atidžiai perka meno kūrinius savo namams. Nemažai meno kūrinių pateko į santykinai neseniai atsiradusias privačias, bet visuomenei viešai rodomas kolekcijas. Tarp tokių paminėtinas Lietuvos meno pažinimo centras TARTLE, Mo Muziejus, Lewben Art Foundation.

Bet paprastai visi į aukcioną pakliūnantys darbai atkeliauja iš antrų rankų, todėl ir sakome, kad aukcionas – tai antrinės meno rinkos pardavimo platforma. Darbui su pirmine rinka, t.y. šiuo metu vis dar kuriančiais menininkais, įkūrėme meno galeriją „Kunstkamera“.

Kuo pajūrio aukcionų kolekcijos paprastai skiriasi nuo tų, kurie vyksta sostinėje?

Skiriasi Vilniuje ir Palangoje vykstančių aukcionų formatai. Pajūryjee tradiciškai didesnį dėmesį sutelkiame į Žemaitijos, Mažosios Lietuvos, Nidos kolonijos autorius, taip pat pasiūlome daugiau marinistinio žanro peizažų, kurie yra labai įvairūs: prieplaukos, uostai ar grynosios marinos, kur perteikiama tik jūros ir dangaus stichija.

Pranas Lapė, „Be pavadinimo“ (1984–1985)

Galima suprasti, kad kiekvieno aukciono misija yra gerokai platesnė nei tik padėti žmonėms surasti meno kūrinius, nes jau kelerius metus jame galima rasti tokių rubrikų, kurios gal nėra populiarios, bet atlieka švietėjišką darbą („Nidos kolonija“). Kodėl Jums ta misija svarbi?

Švietėjiška misija yra svarbi kiekviename darbe, srityje, kuri yra socialiai atsakinga. Bet mes turime papildomų motyvų: mums patiems labai įdomu dirbti su mažiau žinomais autoriais ar kryptimis, srovėmis, ieškoti nišinių meno „ertmių“, iškelti iš ten meno kūrinius, kurie nepagrįstai tūno šešėlyje. Surasti, atpažinti, išnarplioti meno kūrinio istoriją, provinenciją, sukūrimo aplinkybes, paaiškinti prasmę ir vertę – tai yra įdomiausi menotyrininkų, galerininkų, aukcionierių iššūkiai.

Ar aukcionuose pastebite tam tikras „madas“ – autorių, žanrų, technikų? Kas dabar „madinga“?

Tradiciškai, meno „madas“ diktuoja ne aukcionų namai, o galerijos ir ypač, – meno mugės. Aukcionai retai būna novatoriški, bet vis dėlto galvojame, kad mums pavyko Lietuvoje pastimuliuoti kelias kolekcionavimo kryptis, kurios tapo tikrų tikriausiomis madomis (tikiuosi, ilgalaikėmis!) kolekcininkų tarpe. Kalbu apie litvakų ir išeivijos meno kolekcionavimą: atitinkamas rubrikas pristatėme dar 2007-aisiais, kai šios kolekcionavimo kryptys dar nė neegzistavo Lietuvoje. Nuo to laiko reguliariai pristatinėjame diasporos meną, tam skiriame ypatingą dėmesį.

Kokius pagrindinius akcentus dėlioja šis pajūrio aukcionas? Pro kuriuos kūrinius siūlytumėte nepraeiti aukciono dalyviams?

Visas aukciono rinkinys sukasi apie kelis centrinius autorius, kurių kūryba yra pristatoma plačiau, sudaromos tarsi mini retrospektyvos. Visų pirma, tai jau minėti – skulptorius A. Mončys bei tapytojas P. Lapė – jiems skirtos atskiros rubrikos. Tačiau gana reprezentatyviai pristatomi ir grafikai Audrius Puipa (1960–1997), Irena Daukšaitė-Guobienė, fotografas Juozas Kazlauskas (1942–2002).

Palanga šiais metais sprogsta nuo poilsiautojų – kaip Jums atrodo, ar dėl to galima tikėtis geresnių nei įprasta aukciono rezultatų?

Tiesiogiai nuo žmonių skaičiaus aukciono pardavimų rezultatai nepriklauso: svarbu ne kiek žmonių, bet kokie jie, kokie jų interesai. Menas tampa poreikiu tik inteligentiškiems žmonėms.

Ačiū už pokalbį ir gero aukciono!

LXVIII VILNIAUS AUKCIONO DATOS
Antano Mončio namai–muziejus (S. Daukanto g. 16, Palanga)

Ekspozicija: Rugpjūčio 5–7 d. nuo 11 iki 17 val.
Aukcionas:
Rugpjūčio 7 d. 19 val.

Katalogo peržiūra ir registracija aukcionui: www.menorinka.lt

#Įvykiai #Parodos

2021-08-03