Prestižinio dizaino konkurso „A’ Design Award & Competition“ nugalėtojų sąraše vėl sužibo Lietuvos vardas – architektų Mariaus Mateikos, Indrės Ankudavičienės ir Audronės Pakalniškytės kurtas Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) interjeras įvertintas auksu. Tokio įvertinimo iki šiol nėra pavykę pasiekti jokiems Lietuvos interjero kūrėjams.
„A’ Design Award & Competition“ – vienas didžiausių ir svarbiausių tarptautinių dizaino konkursų pasaulyje, išskiriantis savo apimtimi ir įvairove – jame vertinami darbai, suskirstyti į daugiau nei 100 kategorijų.
Iš dizaino profesionalų, akademikų, verslininkų ir žiniasklaidos atstovų sudaryta tarptautinė žiuri KVMT interjerą, kurtą architektų M. Mateikos, I. Ankudavičienės, A. Pakalniškytės ir dekoratoriaus M. Petravičiaus, aukso apdovanojimu įvertino 2024-2025 m. interjero ir parodų erdvių kategorijoje.
„Prie šio projekto dirbo labai didelė komanda, kuri, nors ir rizikavo, už jį labai sirgo. Jei ne noras ir užsidegimas, mūsų projektas niekada nebūtų patvirtintas ir toks KMVT interjeras, koks yra dabar, nebūtų gimęs. Smagu už tai būti įvertintiems tarptautinėje arenoje“, – sako vienas iš interjero autorių, studijos „MAMA architects“ vadovas M. Mateika.
Pernai pavasarį po daugiau 5,5 metų trukusios rekonstrukcijos duris atvėręs KVMT išsiskiria neeiliniais architektūriniais ir dizaino sprendimais. Pagrindinis architektų darbo tikslas buvo pakeisti tradicinį įsivaizdavimą apie teatrą ir sukurti netipinį interjerą, kuriame prioritetas teikiamas ne prabangai, o šilto, savo jausmo įspūdžiui ir jaukumui.
„Bene visų teatrų interjerai būna sofistikuoti, rafinuoti, tačiau tai žmonių dažniausiai nepaliečia. Mes norėjome, kad šis teatras kalbėtų kita kalba, užgautų sielos stygas ir kiekvieną paliestų asmeniškai. Tikiuosi, kad šis subtiliai šiltas, jautrus, patyriminis interjeras sukuria paveikią nuotaiką ir nepalieka abejingų“, – dalijasi M. Mateika.
Jis priduria, kad nors KVMT – patyriminis objektas, kuris nėra labai „fotogeniškas“, pelnytas „A’ Design Award & Competition“ apdovanojimas yra puikus įrodymas, kad šio interjero nuotaiką galima perteikti ir pajusti net nuotraukose.
Vis tik didžiausias teatro išskirtinumas – unikalios erdvės, išpuoštos M. Petravičiaus rankomis kurtu dekoru, kuriam buvo naudojamas molis.
„Paradoksalu, tačiau molis buvo didžiausia mūsų inovacija, nepaisant to, kad jis – labai archajiškas ir Lietuvoje statybose naudojamas nuo seno. Vis tik smarkiai primiršta statybinė medžiaga šiame objekte tarsi atgimė iš naujo. Technologijos ir įrankiai, pasitelkti KVMT molio dekorui, yra nauji, inovatyvūs ir unikalūs – juos sukūrėme ir pritaikėme specialiai šio teatro erdvėms“, – pasakoja „Mama architects“ vadovas M. Mateika.
Unikalūs ne tik technologiniai sprendimai, bet ir milžiniškas dekoro mastelis. Analogų pasaulyje neturinčiam sumanymui įgyvendinti prireikė 32 tonų molio.
M. Mateika neslepia, kad idėja buvo labai ambicinga ir sunkiai įgyvendinama, tad bene didžiausias komandos iššūkis ir tikslas buvo atlikti tai, ką sumanė, ir įtilpti į laiko rėmus.
„Kadangi teatras – pilnas sudėtingų mechanizmų, jame reikia įdiegti nemažai įmantrių, iššūkių keliančių technologinių sprendimų. Visgi tai nėra kažkas nauja. Tuo tarpu tokio mastelio molio dekoro pasaulyje niekas niekada nėra daręs. Mes su komanda patys išradome šį dviratį – patys turėjome sužinoti, kaip padaryti tai, ko niekas nedarė, kai nežinai, kaip tai padaryti“, – prisimena M. Mateika.
KMVT interjeras taip pat įvertintas ir nacionaliniame konkurse „Metų interjeras / Auksinė paletė’24“ – jis pripažintas nugalėtoju geriausio apšvietimo ir geriausio visuomeninio interjero kategorijose.
„Mama architects“ „A’ Design Award & Competition“ sidabro apdovanojimą laimėjo ir 2024-aisiais. Tuomet M. Mateika ir I. Ankudavičienė įvertinti už Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (LVSO) salės interjerą, kuriam įkvėpimo sėmėsi iš lietuvių etninių raštų motyvų ir senosios runų abėcėlės bei pritaikė inovatyvius akustikos sprendimus.